عمومی

لباس فضانوردی الهام‌گرفته از فیلم تلماسه، ادرار فضانوردان را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

لباس فضانوردی الهام‌گرفته از فیلم تلماسه، ادرار فضانوردان را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

اثر سینمایی محبوب تلماسه (Dune) الهام‌بخش طراحی لباس فضانوردی جدیدی شده است که می‌تواند ادرار صاحبش را بازیافت کند و به وی امکان دهد تا درطول اکتشافات فضایی آینده، مسافت‌های بیشتری را بپیماید.

فضانوردانی که مشغول انجام پیاده‌روی فضایی هستند، گزینه‌های کمی برای دفع ادرار دارند. انجام این کار در لباس فضانوردی ناراحت‌کننده، غیربهداشتی و البته اسرافکارانه است؛ زیرا فاضلاب ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را می‌توان بازیافت کرد، اما برای ادرار تولیدشده درحین پیاده‌روی فضایی نمی‌توان چنین کاری انجام داد.

بااین‌حال، شاید آثار علمی‌تخیلی پاسخ مناسب برای مشکل ادرار در فضا را داشته باشند. دست‌کم پژوهشگران دانشگاه کرنل این‌گونه فکر می‌کنند.

در مجموعه کتاب‌ها و فیلم‌های محبوب تلماسه، افراد در بیابان‌های باز سیاره آراکیس، لباس‌های مخصوصی به نام «استیل‌سوت» (Stillsuit) می‌پوشند که برای جذب و تصفیه‌ی عرق و ادرار آن‌ها طراحی شده است. با فیلترشدن ناخالصی‌ها، صاحب لباس می‌تواند در محیط خشک و خشن آراکیس هیدراته بماند. ایده‌ی چنین لباسی برای دهه‌ها یکی از خصوصیات دنیای تخیلی تلماسه باقی مانده است؛ اما احتمال دارد به‌زودی به واقعیت تبدیل شود. پژوهشگران درحال‌حاضر نمونه‌ی اولیه‌ای از سامانه‌ی جمع‌آوری و فیلتراسیون ادرار برای لباس‌های فضانوردی طراحی کرده‌اند.

سوفیا اتلین، پژوهشگر در کالج پزشکی دانشگاه کرنل و نویسنده‌ی اول پژوهش در بیانیه‌ای گفت: «طراحی [لباس] شامل یک کاتتر خارجی مبتنی بر خلاء است که به یک واحد اُسمُز ترکیبی مستقیم معکوس منتهی می‌شود و تامین مداوم آب آشامیدنی را با مکانیزم‌های ایمنی متعدد برای اطمینان از سلامتی فضانوردان فراهم می‌کند.»

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا