عمومی

قطب جنوب پوشیده از آتشفشان است، آیا امکان فوران آن‌ها وجود دارد؟

قطب جنوب پوشیده از آتشفشان است، آیا امکان فوران آن‌ها وجود دارد؟

علی‌رغم وجود تنها دو آتشفشان فعال در جنوبگان، این قاره مملو از دودخان یا فومرول است. فومرول‌ها حفره‌های آتشفشانی هستند که گاز و بخار منتشر می‌کنند. اگر شرایط مناسب باشد، تجمع مواد منتشرشده از این حفره‌ها می‌تواند رسوباتی به نام برج‌های یخی فومرولی را تشکیل دهد که ارتفاعشان به سه متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید

اگرچه دانشمندان دائماً آتشفشان‌های جنوبگان را به کمک ابزارهایی تحت‌نظر دارند، پیش‌بینی فوران آن‌ها دشوار است. به‌عبارت‌دیگر به جز دو آتشفشان فعال و فومرول‌های متعدد، به‌سختی می‌توان گفت که آیا آتشفشان‌های دیگر این قاره ممکن است فوران کنند یا خیر.

حتی کوه اربوس و جزیره دسپشن ابزارهای نظارت دائمی اندکی دارند. این شبکه‌ها عمدتا از لرزه‌نگارهایی برای تشخیص فعالیت لرزه‌ای مرتبط با آشفتگی‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند.

گاهی نیز پژوهشگران شبکه‌های گسترده‌تری از ابزارها را برای انجام مطالعات خاص در منطقه جنوبگان مستقر می‌کنند، اما این امر در مقایسه با آتشفشان‌های قابل دسترس‌تر سایر مناطق جهان با چالش‌های لجستیک قابل‌توجهی همراه است. علاوه‌بر‌این، تاسیسات دائمی که در این منطقه برپا می‌شود، باید به اندازه کافی مقاوم باشد که دربرابر شرایط سخت و شب‌های طولانی قطب دوام بیاورد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا