عمومی

فولکس‌واگن و آئودی به تولید خودروهای بنزینی ادامه می‌دهند؛ پس‌لرزه‌های کاهش فروش خودروهای برقی

فولکس‌واگن و آئودی به تولید خودروهای بنزینی ادامه می‌دهند؛ پس‌لرزه‌های کاهش فروش خودروهای برقی

طبق گزارش جدیدی فولکس‌واگن و آئودی به‌دلیل کاهش فروش خودروهای برقی قصد دارند سرمایه‌گذاری بیشتری برای به‌روزرسانی مدل‌های مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی خود در نظر بگیرند. این موضوع می‌‌تواند حضور خودروهای بنزینی را برای مدت بیشتری در بازار تثبیت کند.

فولکس‌واگن شاهد کاهش ۲٫۷ درصدی فروش خودروهای برقی خود در سال ۲۰۲۴ بود. آئودی کاهش شدیدتری را تجربه کرد و فروش خودروهای برقی این برند ۷٫۸ درصد کاهش یافت. تقاضا برای مدل‌های بدون آلایندگی گروه فولکس‌واگن نیز ۳٫۴ درصد کاهش پیدا کرد، که نشان می‌دهد انتقال به سمت تولید تمام‌الکتریکی با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

بر اساس گزارش Handelsblatt، فولکس‌واگن و آئودی قصد دارند اهداف خود در زمینه‌ی خودروهای برقی در اروپا را بازبینی کنند. فولکس‌واگن قبلاً برنامه‌ریزی کرده بود که تا سال ۲۰۳۳ در اروپا به‌طور کامل به سمت تولید خودروهای تمام‌الکتریکی حرکت کند، اما به نظر می‌رسد این برنامه دیگر اجرایی نخواهد شد. برنامه‌ی مشابه آئودی برای کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۳ نیز به تعویق افتاده است.

گِرنوت دُلنر، مدیرعامل آئودی اعلام کرد که این شرکت برنامه‌ای انعطاف‌پذیر در حرکت به سمت خودروهای برقی خواهد داشت. کای گروئنیتس، رئیس بخش توسعه‌ی فنی فولکس‌واگن نیز گفته است که احتمال دارد نسل Mk8 فولکس گلف تا اواسط دهه‌ی آینده‌ی میلادی همچنان تولید شود. یک مدل تمام برقی از نسل Mk9 نیز تا پایان دهه‌ی جاری میلادی عرضه خواهد شد؛ پس احتمال فروش همزمان دو نسل از خودرو پرفروش گلف در چند سال آینده منتفی نیست.

اگر فولکس‌واگن و آئودی به تولید خودروهای بنزینی ادامه دهند، این تصمیم بر مدل‌های مشابه از سایر برندهای گروه فولکس‌واگن، به‌ویژه اشکودا و سئات-کوپرا، نیز تأثیر خواهد گذاشت. اگر اتحادیه‌ی اروپا به هدف بلندپروازانه‌ی خود پایبند باشد و از سال ۲۰۳۵ خودروسازان را مجبور به فروش خودروهای الکتریکی کند، فولکس‌واگن و زیرمجموعه‌هایش چاره‌ای جز پیروی از این هدف نخواهند داشت.

ادامه‌ی تولید خودروهای بنزینی فولکس‌واگن، بر خودروسازان زیرمجموعه‌ی‌ آن هم تأثیر می‌گذارد

یکی دیگر از برندهای گروه فولکس‌واگن، یعنی پورشه، با توجه به تقاضای ضعیف برای خودروهای الکتریکی، استراتژی خود را بازنگری کرده است. سال گذشته تحویل مدل برقی تایکان ۴۹ درصد کاهش یافت؛ اما یک نکته‌ی مثبت نیز وجود داشت. نسل دوم مدل ماکان در سال ۲۰۲۴، یعنی در اولین سال عرضه‌ی خود، بیش از ۱۸ هزار دستگاه فروش داشت.

در هر صورت پورشه در حال بازگشت به استفاده از موتورهای احتراق داخلی است و قصد دارد تا مدل‌هایی را که به‌صورت تمام الکتریکی طراحی شده بود، به موتورهای احتراق داخلی نیز مجهز کند.

برند لوکس بنتلی نیز که جزئی از گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود، عرضه‌ی اولین خودروی الکتریکی خود را با یک سال تأخیر از سال ۲۰۲۵ به ۲۰۲۶ موکول کرده است. این شرکت قبلاً قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ موتورهای بنزینی را کنار بگذارد، اما جدیدترین هدف آن، تبدیل شدن به یک برند تمام‌الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ است.

برند لامبورگینی که برای اولین بار در سال گذشته فروش خودروهایش از بنتلی پیشی گرفت، عرضه‌ی اولین خودروی الکتریکی خود را به تأخیر انداخته است. مدل چهارنفره‌ی Lanzador به‌جای سال ۲۰۲۸، در سال ۲۰۲۹ عرضه خواهد شد. نسل دوم اوروس نیز به‌طور کامل الکتریکی خواهد بود. لامبورگینی به این زودی‌ها قصد کنار گذاشتن موتورهای بنزینی را ندارد. عرضه‌ی مدل‌های V12 روولتو و V8 تمراریو تا اوایل دهه‌ی ۲۰۳۰ ادامه خواهند یافت.

بوگاتی-ریمک، که به‌طور مشترک زیر نظر گروه ریمک (با سهم ۵۵ درصد) و پورشه (با سهم ۴۵ درصد) مدیریت می‌شود، اعلام کرده است که اولین خودرو الکتریکی این شرکت تا سال ۲۰۳۰ به بازار نخواهد آمد. شرکت مادر قبلی آن (گروه فولکس‌واگن) قصد داشت هایپرکار W16 شیرون را با یک خودرو الکتریکی جایگزین کند.

اتحادیه‌ی اروپا از سال ۲۰۳۵ به‌طور کامل موتورهای احتراق داخلی را ممنوع نخواهد کرد. این قانون تنها انتشار آلاینده‌های مضر را ممنوع می‌کند و راه را برای موتورهای احتراق داخلی که با سوخت‌های مصنوعی یا هیدروژن کار می‌کنند، باز می‌گذارد. بسیار بعید است که این دو فناوری در ترکیب باهم بتوانند تا اواسط دهه‌ی آینده‌ی میلادی به‌طور کامل جایگزین بنزین شوند.

مقاله‌های مرتبط

اگر تقاضا برای خودروهای الکتریکی در اروپا در سال‌های آینده افزایش نیابد، خودروسازان فشار بیشتری برای متقاعد کردن اتحادیه‌ی اروپا برای به تأخیر انداختن این ممنوعیت وارد خواهند کرد. بر اساس آمار رسمی منتشرشده از سوی انجمن تولیدکنندگان خودروهای اروپایی (ACEA)، سهم بازار خودروهای الکتریکی در اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۲۴، یک درصد کاهش یافت و به ۱۳٫۶ درصد رسید.

هر اتفاقی که در اروپا رخ دهد، تأثیرات جهانی خواهد داشت، چرا که برخی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت خودروسازی در این قاره مستقر هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا