عمومی

فوری: آرم مجوز کوالکام برای طراحی تراشه را باطل کرد؛ مهلت ۶۰روزه برای تراشه‌ساز نامدار [بیانیه کوالکام]

فوری: آرم مجوز کوالکام برای طراحی تراشه را باطل کرد؛ مهلت ۶۰روزه برای تراشه‌ساز نامدار [بیانیه کوالکام]

آرم تصمیم دارد مجوز همکاری بلندمدت خود با کوالکام را لغو کند. این مجوز به کوالکام اجازه می‌دهد از پتنت‌های آرم برای طراحی تراشه‌های خود استفاده کند. تصمیم مذکور به‌دنبال اوج‌گیری دعوی حقوقی میان دو شرکت بر سر فناوری حیاتی در صنعت گوشی‌های هوشمند اعلام شده است.

براساس گزارش بلومبرگ، آرم به کوالکام اطلاع داده است قرارداد مجوز معماری این شرکت طی ۶۰ روز آینده باطل خواهد شد؛ قراردادی که به کوالکام اجازه می‌داد تراشه‌های خود را بر اساس استانداردهای ARM طراحی کند.

تقابل بین آرم و کوالکام احتمالاً بازار گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی را متزلزل کند و همچنین باعث اختلال در وضعیت مالی و عملیاتی این دو شرکت بزرگ و تاثیرگذار در صنعت تراشه شود.

کوالکام سالانه صدها میلیون پردازنده تولید می‌کند و به‌فروش می‌رساند و فناوری‌های آن در اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی استفاده می‌شوند. اگر لغو قرارداد آرم با کوالکام اجرایی شود، شرکت تراشه‌ساز احتمالاً مجبور شود فروش محصولات اصلی خود که سهم زیادی از درآمد سالانه‌ی ۳۹ میلیارد دلاری آن را تشکیل می‌دهند، متوقف کند یا با مشکلات حقوقی سنگین مواجه شود.

ARM | آرم

تنش قانونی میان آرم و کوالکام از سال ۲۰۲۲ آغاز شد؛ زمانی‌که آرم به‌دلیل نقض قرارداد و سؤاستفاده از علائم تجاری، از کوالکام شکایت کرد و اکنون ۸ هفته به شرکت تراشه‌ساز فرصت داده است تا به این اختلاف پایان دهد.

بیانیه‌ی کوالکام:

سخنگوی کوالکام در پاسخ به اقدام آرم با انتشار بیانیه‌ای در ایکس گفت: «این اقدام آرم، بار دیگر ترفندهای تکراری آن‌ها را برای تحت‌فشار قراردادن یک شریک قدیمی، با دخالت در عملکرد فوق‌العاده‌ی پردازنده‌های ما و افزایش هزینه‌های حق‌امتیاز بدون درنظر‌گرفتن حقوق گسترده‌ی ما تحت توافق‌نامه‌ی مجوز طراحی نشان می‌دهد. با نزدیک‌شدن به زمان دادگاه در ماه دسامبر (آذر و دی ۱۴۰۳)، به‌نظر می‌رسد آرم برای برهم‌زدن روند حقوقی تلاش می‌کند و ادعای آن‌ها برای لغو مجوز کاملاً بی‌اساس است. اطمینان داریم که حقوق کوالکام تحت توافق‌نامه با آرم تأیید خواهد شد و رفتار ضد رقابتی آرم قابل‌تحمل نخواهد بود.»

آرم و کوالکام به‌زودی برای حل اختلاف بر سر نقض قرارداد به دادگاه خواهند رفت. محور اصلی این اختلاف، این بود که کوالکام سال ۲۰۲۱ نوویا (Nuvia) را خریداری کرد؛ شرکتی که مجوزهای طراحی تراشه ارائه می‌دهد و نبود توافق مجدد درباره‌ی شرایط قرارداد پس از این خرید، اختلافات را شدت بخشید.

Nuvia در طراحی ریزپردازنده‌ها فعالیت دارد و این طراحی‌ها به بخش مهمی از تراشه‌های رایانه‌های شخصی جدید مبتنی‌بر تراشه‌های کوالکام تبدیل شده‌اند که به شرکت‌هایی مثل اچ‌پی و مایکروسافت فروخته می‌شوند. پردازنده‌هایی که این شرکت تولید می‌کند، عضو اصلی خط جدید لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی به‌شمار می‌روند.

یک پردازنده به رنگ زرد روی یک صفحه بورد دیجیتالی

AI

آرم باور دارد اقدام کوالکام برای خرید Nuvia و استفاده از طرح‌های آن، به نقض مجوز کوالکام ختم خواهد شد و درخواست دارد تا طرح‌های Nuvia که قبل‌از خریداری آن توسط کوالکام ایجاد شده‌اند از بین بروند. طبق شکایت اصلی آرم، این طرح‌ها نمی‌توانند بدون اجازه به کوالکام منتقل شوند.

کوالکام مثل بسیاری از شرکت‌های تراشه‌ساز جهان به دستورالعمل‌های آرم وابسته است. این دستورالعمل‌ها مجموعه‌ای از کدهای پایه هستند که تراشه‌ها از آن‌ها برای اجرای نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.

اگر آرم مجوز کوالکام را فسخ کند، این شرکت تراشه‌ساز دیگر نمی‌تواند از دستورالعمل‌های ARM برای طراحی‌های خود استفاده کند. اگرچه کوالکام احتمالاً همچنان بتواند از طرح‌های آماده‌ی آرم تحت قراردادهای محصول مجزا بهره ببرد، اما این فرآیند باعث تأخیرهای جدی می‌شود و کوالکام مجبور خواهد بود بخش زیادی از کارهای انجام شده‌اش را کنار بگذارد.

رنه هاس مدیرعامل آرم
رنه هاس، مدیرعامل آرم

Bloomberg

رنه هاس، مدیرعامل آرم به‌دنبال ارائه‌ی طراحی‌های کامل‌تری است که شرکت‌ها می‌توانند آن‌ها را به‌طور مستقیم به تولیدکنندگان بسپارند. هاس باور دارد شرکتش باید برای مهندسی‌ که انجام می‌دهد، بیش‌از پیش هزینه دریافت کند.

کوالکام تحت مدیریت کریستیانو آمون، مدیرعامل کنونی آن درحال فاصله‌گرفتن از استفاده از طرح‌های آرم است و به‌جای آن روی کارهای خود تمرکز دارد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش سود آرم از کوالکام شود. آمون همچنین درحال گسترش فعالیت‌هایش به زمینه‌های جدیدی ازجمله کامپیوترهای شخصی است و آرم نیز همین روند را دنبال می‌کند. به‌هر حال فناوری‌های این دو شرکت همچنان به‌هم وابستگی دارند و کوالکام هنوز در موقعیتی نیست که بتواند به‌طور کامل از آرم جدا شود.

آرم در سال ۲۰۱۶ به زیر چتر سافت‌بانک رفت و بخشی از آن در سال گذشته به‌صورت عمومی عرضه شد. این شرکت ژاپنی همچنان مالکیت بیش از ۸۰ درصد آرم را دراختیار دارد.

آرم دو نوع مشتری دارد: شرکت‌هایی که از طراحی‌های آن به‌عنوان پایه‌ای برای تراشه‌های خود استفاده می‌کنند و شرکت‌هایی که تراشه‌های خود را می‌سازند و فقط مجوز دستورالعمل‌های آرم را دارند.

کوالکام به اختلافات حقوقی بر سر مجوزها عادت دارد. بخش بزرگی از سود این شرکت از فروش حق استفاده از فناوری‌های خودش به‌دست می‌آید که جزئی کلیدی از ارتباطات بی‌سیم موبایل به‌شمار می‌رود. ازجمله مشتریان آرم می‌توان به سامسونگ و اپل اشاره کرد که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند جهان محسوب می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا