فناوری بازار سنتی آهن آلات را دگرگون کرد
فناوری بازار سنتی آهن آلات را دگرگون کرد
سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
با ورود به عصر هوش مصنوعی اهمیت دنیای دیجیتال و فضای اینترنت نسبت هر روز بیشتر میشود. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و متخصصان کسبوکار معتقدند کسانی که با این تغییرات جدید همراه نشوند توسط رقبا بلعیده خواهند شد. اما شاید عجیب باشد که ببینیم در کشور ما شرکتهایی وجود دارند که فروش آهن آلات را وارد دنیای اینترنت کردهاند. این بار، سراغ این موضوع رفتهایم تا ببینیم چطور بعضی از شرکتهای ایرانی توانستهاند بازار سنتی فروش آهن آلات را با دنیای اینترنت و فناوریهای جدید همراه کنند و با این روش مشتریان بالقوه خود را افزایش دهند.
ماجرای آهن و اینترنت!
بازار سنتی آهن آلات مثل دیگر بخشهای بازارهای سنتی با محوریت بنگاههای محلی فعالیت میکند. در این بازار دفترهایی در کنار انبارهای آهن آلات وجود دارد که برای خرید محصولات مختلف آهنی باید به آنجا مراجعه کرد و بعد از اعلام قیمت درخواست خرید داد و محصول را بارگیری کرد.
اما وقتی پای اینترنت و فناوری به میان میآید اوضاع تغییر میکند!
زمان زیادی از توسعه اینترنت در ایران و همهگیر شدن آن نمیگذرد، اما در همین زمان کم، بسیاری از کسبوکارها، دامنه مشتریان خود را از بازارهای سنتی به بازار نامتناهی اینترنت گسترش دادند. یکی از این کسبوکارها بازار خرید و فروش آهن آلات بود که با تأسیس وبسایتهای پرتفویی برای معرفی شرکتها شروع شد اما این شرکتها آرام آرام حوزه خدماتشان را گسترش دادند و به بازاریابی اینترنتی و روشهای نوین مارکتینگ دست زدند، تا آنجا که اکنون بیش از دهها شرکت معتبر در این حوزه با هم رقابت میکنند.
طبق اعلام مدیر یکی از این مجموعههای فروش آهن آلات، وبسایتهایی که در این حوزه کار میکنند وابسته به شرکتهای مختلفی هستند، بعضی از این شرکتها تنها بهعنوان واسطه در بخش خرید از کارخانه و فروش به مشتریان عمل میکنند اما بعضی دیگر، با در اختیار داشتن امکاناتی مثل انبارهای بزرگ، شعب متعدد در نقاط مختلف کشور و نیز استفاده از آزمایشگاه تخصصی متالورژی برای آزمایش و ارزیابی محصولات خود، توانستهاند سهم بیشتری از بازار به دست آورند.
گفتگوی ما با یکی از مدیران این شرکتهای خرید و فروش آهن آلات اطلاعات جالبی در اختیارمان قرار داد؛ برای مثال، متوجه شدیم با تأسیس سایتهای اعلام قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی، اکنون بسیاری از خریداران این محصولات مثل مهندسان، سازندگان ساختمانها، مسئولان خرید شرکتهای صنعتی و…، برای اطلاع از قیمت آهن آلات، بهجای اقدام با روشهای سنتی، سری به این سایتها میزنند و قیمتها را بررسی میکنند.
با نگاه کلان به این اتفاق میتوان حداقل دو نتیجه سودمند از این مسئله به دست آورد:
- اول اینکه صرفهجویی بسیار زیادی در زمان، هزینه و انرژی شرکتها و خریداران ایجاد میکند؛
- دوم اینکه با تعدّد فروشندگان آهن آلات که قیمت محصولاتشان را بهصورت شفاف در وبسایتهایشان اعلام میکنند، امکان گرانفروشی یا ایجاد انحصار در بازار محصولاتی خاص بسیار کمتر میشود.
نکته جالب توجه در این گفتگو این بود که به گفته یکی از مدیران بخش مارکتینگ، روزانه میلیاردها تومان بودجه توسط این شرکتها تنها صرف تبلیغات میشود و نیروی کاری که در این بخش مشغول به کار است چند برابر بیشتر از بنگاههای سنّتی است و این در حالی است که هنوز بخش قابل توجهی از بازار در دست بنگاههای سنتی است. همین موضوع ما را کنجکاو کرد تا بیشتر به این حوزه کمترشناختهشده وارد شویم و ببینیم خدمات فروش اینترنتی آهن آلات چه وضعیتی دارد.
بررسی سرانگشتی ما نشان میدهد حداقل بیش از ۵۰ وبسایت فعال در این زمینه در وب فارسی وجود دارد که عدد کمی نیست.
در ادامه، به بررسی چند مورد از وبسایتهای فروش آهن آلات در وب فارسی پرداختیم. برای این کار، وبسایتهای موجود در نتایج صفحه اول گوگل را انتخاب کردیم و چند مورد از آنها را بررسی کردیم. مشاهده این سایتها حقایق جالبی را نشان میدهد، ازجمله اینکه:
- رقابت در حوزه فروش آهن آلات در اینترنت سنگین است؛
- خدماتی که شرکتهای فروش آهن آلات ارائه میدهند دستکمی از وبسایتهای نوآور استارتاپی ندارد؛
- هزینههای زیادی برای بازاریابی و تبلیغات در این حوزه صرف میشود که برای ما دور از انتظار بود؛
- وبسایتهای حوزه فروش آهن بسیار حرفهای طراحی شده بودند و نقش بازاریابی محتوایی (Content Marketing) در آنها بسیار جدی بود؛
- حجم جستجوی کاربران برای استعلام قیمت آهن آلات و سپس خرید محصولات آهنی بالاتر از تصور ما بود.
رقابت کیفیت خدمات را بالاتر برده است
یکی از مدیران آهن پرایس که یکی از وبسایتهای فعال در این حوزه است معتقد است اگرچه رقابت در بازار آنلاین آهن سنگین است اما این مسئله باعث شده است کیفیت خدمات به مشتریان بالاتر رود و شرکتها برای به دست آوردن بازار و کنار زدن رقبا، مجبور شدهاند خدماتی که به مشتریان ارائه میدهند را مدام بهبود دهند و این در نهایت به سود مشتری تمام شده است.
خدمت به دانش عمومی و تخصصی در حوزه صنعت
نکته دیگری که این فعال حوزه فروش آهن آلات به آن اشاره کرد این بود که تعدّد و تکثّر وبسایتهای اعلام قیمت آهن آلات، باعث شده است این وبسایتها بهطور رایگان مقالات آموزشی مختلفی تهیه و منتشر کنند و فضای وب فارسی را غنی کنند.
در واقع، ورود شرکتهای آهنی به اینترنت باعث شده است خدمت بزرگی به افزایش دانش عمومی در حوزه صنعت انجام شود و مقالات توصیفی و آموزشهای تخصصی فراوانی به زبان فارسی، منتشر شود.
اکنون برای به دست آوردن بسیاری از اطلاعات تخصصی در حوزه صنعت فولاد یا صنایع وابسته مثل صنعت ساختمان، کافی است موضوع مورد نظر را در گوگل جستجو کنید و به انبوهی از مقالات فارسی در آن زمینه دسترسی داشته باشید. البته این بخش هنوز هم جای کار دارد و نیاز است مهندسان و متخصصان تحصیلکرده در رشتههای مهندسی وارد این عرصه شوند تا بتوانند به غنای بیشتر محتواهای تخصصی در وب فارسی کمک کنند.
خرید آهن از اینترنت؛ خوشباوری یا واقعبینی؟
در نگاه اول ممکن است چنین به نظر برسد که اعلام قیمت آهن آلات از راه سایتهای اینترنتی منطقی به نظر میرسد اما فروش آهن بیشتر یک خوشباوری است تا واقعبینی.
همین پرسش را از یکی از مدیران بخش مارکتینگ که در شرکت آهن پرایس مشغول به فعالیت است پرسیدیم؛ پاسخ او به این پرسش این بود که اتفاقاً بازار آهن آلات ظرفیت بزرگی دارد و هنوز فرصتهای بسیاری در این بازار وجود دارد که توسط شرکتهای فروش اینترنتی و غیرحضوری آهن آلات شکار نشده است.
همچنین نگرش بسیاری از سازندگان ساختمان، فعالان صنایع مختلف و خریداران محصولات آهنی نسبت به استفاده از اینترنت تغییر کرده و بهبود یافته است؛ مخصوصاً که بعد از سالها فعالیت شرکتهای اینترنتی در بخش آهن آلات، اعتمادسازی صورت گرفته است و مشخص شده است این شرکتها عمدتاً معتبر و مطمئن هستند و در ارائه خدمات از بنگاههای محلی بسیار بهتر عمل میکنند.
تجربه بازار آنلاین امیدوارکننده است
در همین رابطه، یکی از نیروهای بخش مارکتینگ و بازاریابی این شرکت معتقد است تجربه بازار آنلاین خرید و فروش آهن آلات نشان میدهد آینده این حوزه امیدوارکننده است. چراکه بهمرور زمان، سرعت انجام خدمات اهمیت بیشتری پیدا میکند و دیگر بنگاههای سنتی نمیتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.
همچنین اعتماد عمومی به فضای کسبوکار آنلاین هم بسیار بیشتر از پیش شده است و مشتریان نیز راغبند با شرکتهای فناور (تکنولوژیک) که خدمات متمایزی ارائه میدهند و در اعلام قیمتها و خدمات شفافیت دارند همکاری کنند.
آینده بازار اینترنتی آهن آلات با ظهور هوش مصنوعی
آخرین نکتهای که درباره سایتهای اعلام قیمت آهن آلات و شرکتهای فروش تلفنی آهن و محصولات فولادی وجود دارد این است که با ظهور هوش مصنوعی و ورود به عصر هوش مصنوعی، این بازار چه آیندهای خواهد داشت؟ آیا این بازار میتواند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد و فرایند روبهرشدی خواهد داشت یا خیر؟
اگرچه هنوز نمیتوان پیشبینی کرد آینده چطور است اما به نظر میرسد هوش مصنوعی تهدیدی برای این بازار نباشد و برعکس، بتواند با گردآوری سریع اطلاعات و عملکردن در نقش یک دستیار قدرتمند برای خریداران، بتواند به این بازار کمک کند.