بازی

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای آنکه سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار کند، نیاز به روغن کافی در کمپرسور دارد. به همین دلیل، رانندگان باید بدانند که روغن کمپرسور تهویه مطبوع خودرویشان چند وقت یکبار باید تعویض شود و علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست. یکی از عوامل تعیین کننده در زمان تعویض روغن آن، سن خودروی شما می باشد. اگر پس از روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو صدای عجیب و غریب شنیدید، بوی سوختگی به مشامتان رسید یا دود مشاهده کردید، ممکن است روغن کمپرسور نیاز به تعویض داشته باشد. حتما با دیدن این شرایط ماشین خود را برای تعویض روغن به یک مکانیک ماهر بسپارید. اگر خودتان بدون داشتن مهارت لازم اقدام به این کار کنید، ممکن است آسیب بیشتری به کولر خودروی خود وارد کنید.

با توجه به قیمت کمپرسور کولر گازی با در نظر گرفتن برند، هزینه های تعمیر و قطعات مختلف، تا حد امکان باید از تعویض کامل و خرید آن مجدد جلوگیری کرد. کمپرسور قلب تپنده در هر سیستم تهویه مطبوع می باشد و باید توجه ویژه ای به نگهداری از آن داشت. تعویض روغن کولر خودرو یکی از راه های ساده برای پیشگیری از خراب شدن و تعویض کمپرسور می باشد.

هر چند وقت یک بار روغن کمپرسور کولر خودرو را عوض کنم؟

کمپرسور کولرگازی خودرو از نوع جابجایی مثبت است که بر خلاف کمپرسور دینامیکی، برای خروج هوای سرد آن را درون محفظه کشیده و سپس با حرکت سیلندر این هوای محبوس شده فشرده می شود و از خروجی به بیرون پرتاب می شود. پس روغن کاری در مکانیزم حرکت رفت و برگشتی کمپرسور بسیار تاثیرگذار است. از آنجایی که این بخش مهم از کولرگازی، قطعات زیادی دارد که برای عملکرد صحیح همه باید پشت سر هم کار کنند، روانکاری آن با روغن امری حیاتی است.

تعویض روغن کمپرسور کولر خودرو باید به صورت منظم و دوره ای انجام شود که البته زمان مناسب آن با توجه به نوع خودرو و اینکه چند سال کار کرده است، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال خودروهای قدیمی به روغن کاری بیشتری نیاز دارند و ممکن است نیاز باشد هر ماه تعویض شوند. یک خودرو هم ممکن است سال های متمادی نیازی به عوض کردن روغن و مراجعه به مکانیک نداشته باشد.

علائم هشدار برای تعویض روغن کمپرسور کولر خودرو

اگر وسیله نقلیه شما فاقد روغن کمپرسور باشد، علائمی مانند صدای ناهنجار، نشت مبرد، بوی سوختن و دود از آن قابل مشاهده خواهد بود. روغن علاوه بر روانکاری قطعات به خنک کردن آن ها نیز کمک می کند. هم چنین وجود روغن از نشتی مبرد نیز جلوگیری می کند. پس کمپرسور کولرگازی در صورت عدم وجود روغن دچار مشکلات زیادی خواهد شد. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکلات، توجه دقیق به علائم ناشی از کمبود روغن می باشد.

تولید صدای ناهنجار

از اولین علائم کمبود روغن کمپرسور، ایجاد سروصدا می باشد. اگر هنگام روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو، صدای عجیب و ناهنجار شنیدید، ممکن است روغن آن تمام شده باشد. وظیفه اصلی روغن، روانکاری قطعات آن است و اگر در سیستم موجود نباشد، قطعات به یکدیگر ساییده شده و علاوه بر خرابی باعث ایجاد نویز ناهنجار می گردند.

نشتی مبرد

مشاهده نشت مبرد از کولر خودرو نشان می دهد که باید سریعا به مکانیک کمپرسور کولر مراجعه نمایید. با کمبود روغن، درزگیرهای پلاستیکی ترک خورده و مایع سرد کننده از آن خارج می شود. اگر از دریچه کولر خودروی شما باد گرم خارج شد، زیر ماشین را برای بررسی نشت مبرد چک کنید.

بوی سوختگی

استشمام بوی سوختگی به طور کلی نشانه خوبی نیست. در چنین شرایطی چنانچه شک دارید که این بو ناشی از کولر خودرو است یا خیر، ابتدا سیستم تهویه مطبوع را یک بار خاموش و روشن کنید. اگر این بو فقط هنگام روشن بودن کولر احساس می شود، قطعا وسیله نقلیه شما فاقد روغن کمپرسور کافی بوده و باید به تعمیرکار مراجعه نمود.

مشاهده دود

اگر روغن کمپرسور کولر تمام شده باشد و شما همچنان آن راروشن نگه دارید، کمپرسور دود می کند. اصطکاک ناشی از برخورد قطعات متحرک درون آن باعث سایش و ایجاد دود می گردد. این اتفاق زمانی می افتد که روغن سیستم تهویه مطبوع به طور کامل تمام شده باشد که این شرایط بسیار خطرناک است. پس سریعا خودرو را در محل یک تعمیرگاه تخصصی کولر خودرو متوقف کنید.

توقف کار کمپرسور

آخرین علامت تمام شدن روغن در کمپرسور، توقف عملکرد آن می باشد. فقدان روغن علاوه بر ساییدن قطعات باعث نشت مبرد شده و اگر به علائم قبلی توجه نشود، عملکرد کولر متوقف می گردد. البته نشتی مبرد ممکن است قابل مشاهده نباشد و در قسمت هایی شامل شلنگ ها، اتصال شلنگ و لوله، کندانسور یا اواپراتور رخ دهد. در این صورت قبل از افزودن مایع مبرد حتما محل دقیق نشت را شناسایی و آن را برطرف کنید.

آیا خودم روغن کمپرسور کولر خودرو را عوض کنم؟

از آنجایی که کمپرسورهای تهویه مطبوع در وسایل نقلیه، سیستم های پیچیده ای دارند، عاقلانه نیست که خودتان روغن کمپرسور را تعویض کنید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است با انتخاب نوع روغن اشتباه یا استفاده نادرست از قطعات مختلف، به سیستم کولرگازی خودروی خود آسیب وارد کنید. هر سیستم تهویه خودرو نیاز به نوع خاصی از روغن دارد. این روغن‌ها دارای سطوح مختلفی از ویسکوزیته و روان‌کاری هستند.

انتخاب روغن نامناسب برای ماشین شما می تواند منجر به روغن کاری نامناسب شود و آسیب بیشتری به سیستم کولر خودرو وارد گردد. به علاوه برای تعویض روغن باید کمپرسور کولر را خارج کنید و با یک اشتباه، خسارت زیادی به خودروی شما وارد می شود. پس برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، باید وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک کمپرسور مجرب ببرید تا روغن را به درستی تعویض کند.

کلام آخر

کمپرسور مهم ترین قطعه در سیستم تهویه مطبوع می باشد و برای جلوگیری از خرابی و خسارات مالی بیشتر باید بدانیم که علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست؟ اگر در سیستم کولر نشتی مشاهده کردید، قبل از تعویض روغن آن باید جلوی نشت مبرد را بگیرید. هم چنین تعویض روغن کمپرسور کولر برای هر خودرو باید در زمان مناسب خودش انجام شده و به نوع روغن نیز دقت شود. آخرین چیزی که باید همیشه در نظر داشته باشید این است که قبل از افزودن روغن باید کل سیستم را تخلیه کنید. وظیفه شما این است که با دقت به علائم هشدار تعویض روغن کمپرسور دقت کنید و در صورت برزو هر کدام از آن ها خودرو را نزد یک مکانیک متخصص ببرید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا