عربستان طولانیترین خط متروی بدون راننده جهان را راهاندازی کرده است
عربستان طولانیترین خط متروی بدون راننده جهان را راهاندازی کرده است
درمجموع ۶۹ قطار متروپولیس و ۴۷ قطار اینوویا مترو که همگی برقی و ساخت آلستوم، شرکت چندملیتی فرانسوی هستند، برای جابهجایی مردم استفاده میشود. قطارها در سه کلاس طبقهبندی شدهاند: کلاس درجه یک، کلاس خانواده و کلاس مجردها. قطارها دارای امکاناتی همچون صندلیهای ارگونومیک، نورپردازی LED، سیستم تهویه مطبوع و سیستم اطلاعرسانی برای مسافران خواهد بود.
همانطور که ذکر شد، قطارها خودکار هستند و قبلا نیز بهعنوان بخشی از سیستمهای حملونقل بدون راننده در شهرهایی مانند بوداپست، مجارستان، سیدنی، استرالیا و تایپهی تایوان مورد استفاده قرار گرفتهاند.
بیشتر بخوانید
برای اطمینان از عملکرد ایمن و روان، سیستم سیگنالدهی پیشرفتهای برای کنترل سرعت قطارها استفاده میشود. این سیستم همچنین شامل ویژگیهایی است که اطمینان میدهد درها به صورت خودکار باز و بسته میشوند و تمامی عملیات قطار بدون مشکل و بهطور ایمن انجام میشود.
ایستگاهها بهطور کامل سیستم تهویهمطبوع دارند و برای افزایش ایمنی، درهای صفحهای در سکوی ایستگاه نصب شدهاند. این درها مانع از دسترسی افراد به ریلها میشوند و از خطرات احتمالی جلوگیری میکنند. درهای صفحهای تنها زمانی باز میشوند که قطار به ایستگاه رسیده و آماده سوار و پیاده کردن مسافران باشد.
قطارها همچنین به سیستم پیشرفتهی اطلاعرسانی برای مسافران مجهز هستند که اطلاعات لحظهای را ازطریق صفحات نمایشگر و بلندگوها به مسافران در داخل قطار و همچنین در سکوی ایستگاهها منتقل میکند. این سیستم به مسافران کمک میکند اطلاعات مربوط به وضعیت قطار، ایستگاههای بعدی، تأخیرها و سایر اخبار مهم را در زمان واقعی دریافت کنند.
علاوه بر پروژههای بزرگ و تحولآفرین نئوم که شامل سازههای پیشرفته در زمینههای مختلف است، عربستان سعودی درنظر دارد در سال ۲۰۳۴ میزبان جام جهانی فوتبال شود.