شیفتگی مدیرعامل فورد به خودرو برقی شیائومی، خشم منتقدان را برانگیخت
شیفتگی مدیرعامل فورد به خودرو برقی شیائومی، خشم منتقدان را برانگیخت
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، مدتی است که از خودرو برقی شیائومی SU7 استفاده میکند. اظهارات اخیر فارلی، رضایت کامل او از عملکرد و کیفیت این خودرو را نشان میدهد؛ هرچند برخی منتقدان نسبت به استفادهی مدیرعامل یک شرکت خودروسازی بزرگ از محصول رقیبان چینی ابراز نگرانی کردهاند.
جیسون ایزاک، پژوهشگر ارشد American Energy Institute، اظهارات اخیر فارلی را «توهینآمیز و نگرانکننده» قلمداد کرد. ایزاک با انتقاد شدید از عملکرد فارلی، بر تضاد آن با سیاستهای حمایتی دولت آمریکا از تولید داخلی خودروهای برقی تأکید کرد.
بهگفتهی ایزاک، در حالی که فورد میلیاردها دلار یارانهی دولتی برای توسعهی تولید خودروهای برقی در خاک آمریکا دریافت میکند، تصمیم مدیرعامل این شرکت برای استفاده از خودرو برقی چینی، تناقضی آشکار با سیاستهای آمریکا محسوب میشود.
American Energy Institute خود را بهعنوان «یکی از پیشروترین تولیدکنندگان جهانی نفت، گاز، زغال سنگ و انرژی هستهای» معرفی میکند. ایزاک در اظهارات خود احتمالاً به وام مشروط به ارزش ۹٫۲ میلیارد دلار اشاره دارد که در سال ۲۰۲۳ توسط وزارت انرژی ایالات متحده به فورد اعطا شد.
گزارشها حاکی است که فورد میخواهد از منابع مالی اعطاشده برای احداث سه کارخانهی تولید باتری در ایالتهای کنتاکی و تنسی استفاده کند تا نیازمندیهای باتری خودروهای برقی خود و برند لینکلن را تأمین کند.
اعتراف مدیرعامل فورد به استفادهی شخصی از خودرو برقی ساخت چین که در بازار ایالات متحده عرضه نمیشود، اقدامی جسورانه محسوب میشود. جیم فارلی در مصاحبهی اخیرش با کانال یوتیوب Everything Electric Show ضمن تأیید این موضوع، گفت که علاقه دارد به استفاده از خودرو برقی SU7 که از ۶ ماه پیش آن را در اختیار دارد، ادامه دهد.
فارلی در ادامهی سخنان خود، بهمقایسهی صنعت خودروهای برقی چین با تحولی که تویوتا در دههی ۱۹۸۰ در صنعت خودرو آمریکا ایجاد کرد، پرداخت. تویوتا با عرضهی خودروهایی کارآمد و کاربردی به بازاری که مملؤ از خودروهای کمبازده و قدیمی بود، موفق شد جایگاهی ماندگار در صنعت خودرو ایجاد کند.
مقالهی مرتبط
تویوتا با اقدام خود، تحول بزرگی در صنعت خودرو ایجاد کرد و رقابت شدیدی را برانگیخت. با مقایسهی خودروهای برقی تولیدشده در چین با محصولات موجود در بازار ایالات متحده، بهراحتی میتوان شباهتهای قابل توجهی میان این دو مشاهده کرد.
فارلی در حساب ایکس خود گفت: «من سعی میکنم همهی چیزهایی را که با آنها رقابت میکنیم، برانم. این کار را در تمام دوران حرفهایام انجام دادهام.»
طبق گفتهی فورد، خودرو روزانهی فارلی هنوز یک F-150 لایتنینگ است. بهروایت اتوبلاگ، اعتراف به اینکه رقبا کار درستی انجام میدهند نهتنها نباید بحثبرانگیز باشد، بلکه میتواند به رقابت سالم و پیشرفت منجر شود.