فناوری

شکایت زنان کارمند اپل علیه این شرکت به دلیل پرداخت دستمزد کمتر از معمول

شکایت زنان کارمند اپل علیه این شرکت به دلیل پرداخت دستمزد کمتر از معمول

در یک شکایت دسته‌جمعی که توسط دو زن علیه اپل تنظیم شده است، با اتهام پرداخت ناکافی برای 12000 کارمند زن فعلی و سابق این شرکت غرامت مطالبه شده است.
 
به گزارش lastech، این دادخواست مدعیست که این غول فناوری به طور سیستماتیک دستمزد کمتری نسبت به کارمندان مرد خود در یک دوره چهار ساله به زنان پرداخت کرده است.
 
بر پایه گزارش وال‌استریت‌ژورنال، شکایتی که روز پنجشنبه در دادگاه ایالتی کالیفرنیا در شهرستان سانفرانسیسکو ثبت شد، این ادعا مطرح شده است که رفتار سیستماتیک تبعیض جنسی اپل ناشی از خط‌مشیی است که حقوق کارمندان را بر اساس شغل قبلی آنها تعیین می‌کند.
 
در این شکایت آمده است که، قبل از پاییز سال 2017، اپل از نرخ‌های پرداخت دستمزد قبلی ذکرشده توسط متقاضیان برای تعیین حقوق اولیه آنها استفاده کرده است. سال بعد، اپل از متقاضیان پرسید که انتظار دریافت چه دستمزدی را دارند. این دادخواست مدعیست که هر دوی این شیوه‌ها منجر به کاهش نرخ دستمزد زنان در محل کار شده است. همچنین ادعا شده است که خط‌مشی اخیرالذکر که از کارکنان بالقوه در مورد انتظارات دستمزدشان پرسیده می‌شود، «به شدت با حقوق قبلی مرتبط است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد درخواست شده برای انتظارات دستمزد معمولاً رقمی کمی بالاتر از دستمزد در شغل فعلی یا آخرین شغل خود ذکر می‌کنند».
 

شکایت زنان کارمند اپل علیه این شرکت به دلیل پرداخت دستمزد کمتر از معمول

در این شکایت آمده است: سیاست پرداختی برای متقاضیان کار، الگویی از دستمزد کمتر را برای کارمندان زن ایجاد کرده است: «خط‌مشی یا رویه اپل در جمع‌آوری اطلاعات در مورد انتظارات دستمزد و استفاده از آن اطلاعات برای تعیین حقوق اولیه، تأثیری بر تداوم اختلاف دستمزدها و پرداخت‌های گذشته داشته است. زنان کمتر از مردان کارهای اساساٌ مشابهی را انجام می‌دهند.»
 
این شکایت از این هم فراتر می‌رود و اعلام می‌کند که اپل، با استفاده از «طبقه‌بندی‌های امتیازی» عملکرد شغلی، که باعث افزایش پاداش و افزایش حقوق می‌شود مرتباٌ کارمندان زن را مجازات کرده است.
 
در این شکایت گروهی آمده است: «سیستم ارزیابی عملکرد اپل علیه زنان مغرضانه است زیرا برای طبقه‌بندی‌های امتیازدهی‌شده مانند کار تیمی و رهبری، مردان پاداش می‌گیرند و زنان به خاطر رفتارهای مشابه جریمه می‌شوند.»
 
در سال 2022، خبرنگاران فایننشال تایمز با چندین کارمند زن اپل صحبت کردند که ادعا کردند قربانی آزار جنسی و قلدری در محل کار بوده‌اند. و وقتی به منابع انسانی شکایت می‌کردند پرونده‌هایشان یا کوچک‌انگاری و یا نادیده گرفته می‌شد و یا به خاطر طرح شکایت‌شان مورد انتقامجویی قرار می‌گرفتند.
 
یکی از تكان‌دهنده‌‌ترین نمونه‌های آن مربوط به مدیر سابق بخش حقوقی اپل، جین ویت، است که می‌گوید یکی از همکارانش با هک به دستگاه‌های او نفوذ کرده و وی را تهدید به مرگ کرده است. او به واحد منابع انسانی شکایت کرد و آنها اطمینان دادند که اقدامات لازم انجام خواهد شد. ویت ادعا می‌کند که تیم منابع انسانی اپل نه تنها حتی کارمند مذکور را توبیخ کارمند نکرد، بلکه در نهایت خود ویت را اخراج نمود. او در مقاله‌ای آنلاین در توصیف وضعیتی که موجی از حمایت و بیان داستان‌های مشابه از سوی دیگر کارمندان زن اپل را برانگیخت، به افشاگری علیه اپل پرداخت.
 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا