عمومی

شاخه گمشده نیل که به ساخت اهرام مصر کمک کرد، شناسایی شد

شاخه گمشده نیل که به ساخت اهرام مصر کمک کرد، شناسایی شد

پژوهشگران دریافتند شاخه اهرامات با گذشت زمان به سمت شرق تغییر مکان داد. آن‌ها در مقاله خود می‌نویسند، شاخه اهرامات در دوره پادشاهی کهن مصر (حدود ۲۶۴۹ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد) به سمت غرب متمایل شد و سپس در جریان پادشاهی میانه (۲۰۱۳ تا ۱۶۴۰ قبل از میلاد) به سمت شرق منحرف شد. سرانجام این شاخه از نیل برای همیشه خشکید.

غنیم می‌گوید تاریخ دقیق از بین رفتن شاخه‌ی باستانی معلوم نیست، اما با تشدید خشکسالی در این منطقه سطح آب شاخه اهرامات کاهش پیدا کرد و درنهایت خشک شد. این شاخه گمشده از رود نیل امروزه زیر زمین‌های کشاورزی و بیابان مدفون است.

هادر شیشا، دانشیار تاریخ طبیعی دانشگاه برگن در نروژ که در مطالعه مشارکتی نداشت، گفت یافته‌ها نشان می‌دهند شبکه هیدرولوژیکی نیل برای ساخت اهرام ضروری بوده است.

یافته‌ها برای شیشا عجیب نبود. او نویسنده اصلی مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۲ بود که نشان می‌داد شاخه‌ای از رود نیل به هرم جیزه نزدیک می‌شد و حمل‌ونقل کالاها و مواد را آسان‌تر می‌کرد. او همچنین خاطرنشان کرد مطالعات گذشته نشان داده‌اند کالاها ازطریق شاخه‌های رود نیل که بعدا خشک شدند، به محل ساخت اهرام برده می‌شدند.

بیشتر بخوانید

در پاپیروس باستانی که حاوی یادداشت‌های مردی به نام مرر است، آمده است وقتی هرم بزرگ درحال ساخت بود، کارگران مواد را از بندری نزدیک به آن می‌آوردند. علاوه‌بر‌این، حفاری‌های انجام‌شده در جیزه شواهدی از یک بندرگاه را آشکار کرده است.

نیک مارینر، مدیر پژوهشی مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه گفت مطالعه جدید نشان می‌دهد وقتی اهرام ساخته می‌شدند، جغرافیا و مناظر رودخانه دشت سیلابی نیل با آنچه امروز دیده می‌شود، تفاوت قابل‌توجهی داشت. وی افزود، بازسازی نحوه تکامل شاخه‌های گذشته نیل به ما کمک می‌کند متوجه شویم مصریان باستان چگونه محیط طبیعی را مهار کرده بودند و از چرخه‌های سیلاب رود نیل برای انتقال مواد ساختمانی به محل ساخت اهرام استفاده می‌کردند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا