عمومی

سیستم عامل watchOS 9 و AFib؛ اپل در زمینه پایش سلامتی کاربران دست به کارهای بزرگی می‌زند

در WWDC 2022، اپل محصولات جدید خود را معرفی کرد و در میان آن‌ها نسخه‌ی بهبودیافته‌ی سیستم‌عامل ساعت هوشمند این شرکت نیز به چشم می‌خورد. watchOS 9 با قابلیت‌های جدید و متنوع بسیاری معرفی شد اما یکی از ویژگی‌های آن بیشتر از بقیه نظر ما را به خود جلب کرد. در این مقاله روی ویژگی «تاریخچه‌ی فیبریلاسیون دهلیزی» (AFib History) تمرکز خواهیم داشت. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلب تلقی می‌شود.

AFib History ویژگی مفیدی به نظر می‌رسد که به گروه خاصی از کاربران مربوط می‌شود؛ اما معرفی آن ادامه‌دهنده‌ی مسیری است که گجت‌های پوشیدنی را روز‌به‌روز هوشمندتر کرده و آن‌ها را به عضوی مهم از زندگی ما انسان‌ها تبدیل می‌کند. اکنون ساعت‌های هوشمند به کمک کاربران معمولی و پزشکان می‌آیند تا نشان دهند سبک زندگی چه تأثیری بر سلامتی افراد دارد.

پیش‌زمینه

قابلیت تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) با عرضه سری ۴ به اپل واچ رسید. اپل پس از اینکه نتیجه‌ی تحقیقات روی ویژگی مذکور از دقت ۹۸ درصدی آن خبر داد، توانست تأییدیه FDA را دریافت کند. تاکنون بارها گزارش‌هایی منتشرشده‌اند که از نجات جان فردی به دلیل تشخیص AFit توسط ساعت هوشمند خبر می‌دهند.

وقتی پزشکان فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی می‌کنند، دانستن اینکه قلب بیمار چه مدت زمانی در آن حالت بوده نیز فاکتور بسیار مهمی است زیرا عامل یادشده می‌تواند تأثیر زیادی بر سطح خطر داشته باشد. درصد زمانی که شخصی در حالت AFib سپری می‌کند به‌عنوان «بار ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی» شناخته می‌شود. در یک دهه‌ی اخیر، اصطلاح «بار» به‌طور مکرر در دست نوشته‌های مرتبط با AFit به چشم می‌خورد.

محققان دریافته‌اند که اگر مدت زمانی که فرد در حالت فیبریلاسیون دهلیزی بوده هرروز در بازه‌ی زمانی ۳۰ روزه بیشتر از ۵ ساعت باشد، خطر ترومبوآمبولی دو برابر می‌شود. به‌همین‌دلیل، بار ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند در تصمیم‌ نهایی پزشکان تأثیرگذار باشد. به‌طور معمول، بار ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی را می‌توان فقط در مدت زمانی (معمولاً کوتاه) که بیمار در بیمارستان تحت نظر است اندازه‌گیری کرد.

ویژگی AFib History اپل واچ

تمام این موارد را توضیح دادیم تا نشان دهیم چرا ویژگی AFib History معرفی‌شده در watchOS9 بسیار مهم است. اپل درباره‌ی قابلیت مذکور اینگونه توضیح می‌دهد:

تحقیقات نشان می‌دهد مدت زمانی که بیمار در حالت فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارد می‌تواند روی علائم، کیفیت کلی زندگی و میزان خطری که فرد را تهدید می‌کند تأثیر بگذارد. پیش از این، راه آسانی برای ردیابی فرکانس AFib در دوره‌ی زمانی طولانی یا مدیریت عوامل سبک زندگی که ممکن است بر وضعیت فرد تأثیر بگذارد وجود نداشت. براساس یافته‌های انجمن قلب آمریکا، بهبود فاکتورهای قابل‌تغییر در سبک زندگی می‌تواند مدت AFib را کاهش دهد.

اعلان هفتگی واچ او اس درباره ریتم قلب کاربر

ارتباط سلامت افراد با سبک زندگی

عملکرد ویژگی AFib History صرفاً به اندازه‌گیری مدت زمان سپری‌شده در حال فیبریلاسیون دهلیزی محدود نمی‌شود. قابلیت مذکور همچنین اطلاعات به‌دست‌آمده را با سایر داده‌های مربوط به سلامتی و سبک زندگی مرتبط می‌کند. اپل توضیح می‌دهد:

براساس یافته‌های انجمن قلب آمریکا، بهبود فاکتورهای قابل‌تغییر در سبک زندگی می‌تواند میزان زمان AFib را کاهش دهد. با watchOS 9، کاربران مبتلا به AFib می‌توانند ویژگی AFib History تأییدشده توسط FDA را روشن کرده و به اطلاعات مهمی دسترسی داشته باشند که بینش عمیق‌تری را در مورد وضعیت آن‌ها ارائه می‌دهد. از این اطلاعات می‌توان به تخمین میزان دفعاتی که نشانه‌های AFib در ریتم قلب کاربر نمایان می‌‎شود اشاره کرد. کاربران همچنین گزارش هفتگی از داده‌های مربوط به عوامل سبک زندگی که می‌توانند روی AFib تأثیر بگذارند (مانند خواب، مصرف الکل و ورزش)، دریافت می‌کنند.

کاربران می‌توانند فایل PDF تاریخچه‌ی دقیق AFib و فاکتورهای سبک زندگی خود را دانلود کرده و آن را به‌راحتی با پزشکان به اشتراک بگذارند تا آن‌ها اطلاعات دقیق‌تری از وضع سلامتی بیمار خود داشته باشند.

به عبارت دیگر، اپل واچ اکنون می‌تواند داده‌هایی را دراختیار پزشکان قرار دهد تا ارزیابی کنند که آیا بین بار ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی و عوامل سبک زندگی، مانند میزان خواب شب قبل و ورزش، ارتباطی وجود دارد یا خیر. این نوع داده‌ها می‌توانند در ارزیابی نهایی بسیار مفید باشند.

گام بعدی، دیابت نوع ۲

درحال‌حاضر، توانایی ایجاد ارتباط بین شرایط پزشکی و فاکتورهای سبک زندگی به AFib محدود می‌شود. اما ازآنجاکه اپل واچ مانند دیگر فناوری‌ها همیشه درحال پیشرفت است، به‌زودی قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

می‌توان به‌عنوان یکی از مثال‌های بارز به دیابت نوع ۲ اشاره کرد. تاکنون گزارش‌های متعددی منتشر شده‌اند که از احتمال اضافه شدن روشی غیرتهاجمی برای نظارت قند خون به مدل‌های آینده اپل واچ خبر می‌دهند. در یکی از آن‌ها نوشته شده است:

در این مقاله درباره‌ی حسگر بسیار حساس و غیرتهاجمی برای پایش لحظه‌ای سطح گلوکز از مایع بینابینی صحبت می‌شود. ساختار آن از یک حسگر برچسبی بدون تراشه تشکیل شده که ممکن است روی پوست بیمار چسبانده شود. همچنین احتمالاً شاهد تعبیه شدن خواننده‌ای در ساعت هوشمند خواهیم بود که توانایی خوانش اطلاعات حسگر مذکور را دارد.

اگر این حسگر غیرتهاجمی با موارد دیگری مانند اپ‌های خاطرات غذایی و تست متابولیک همراه شود، دیدن این که فناوری چقدر می‌تواند نقش تغییردهنده‌ای را در طیف وسیعی از شرایط پزشکی ایفا کند، سخت نیست.

  • سیستم‌عامل watchOS 9 در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل معرفی شد

در نهایت باید گفت اپل واچ مسیر پرپیچ‌وخم خود در دنیای پزشکی را با حسگر ساده‌ی ضربان قلب شروع کرد ولی حالا ساعت‌های هوشمند آن قابلیت‌های متعددی را در حوزه‌ی سلامت ارائه می‌دهد. مطمئناً در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد انقلابی در حوزه‌ی سلامت و فناوری خواهیم بود.

نظر شما همراهان lastech درباره‌ی قابلیت‌های سلامتی ارائه‌شده در ساعت‌های هوشمند اپل چیست؟ به نظر شما کدام‌یک کاربردی‌تر از گزینه‌های دیگر است؟

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا