عمومی

ستاره‌شناسان سرانجام راز دیرینه ستاره در حال فوران را کشف کردند

ستاره‌شناسان سرانجام راز دیرینه ستاره در حال فوران را کشف کردند

مواد یادشده در واقع رشته‌ای از کربن مونوکسید هستند که مانند قرقره حول ستاره‌ی مرکزی منظومه‌ی دوتایی اف‌یو شکارچی می‌پیچند. این رشته دربردارنده‌ی مواد کافی برای سوخت انفجار ستاره‌ای نیست، بنابراین پژوهشگرها معتقدند این رشته انتهای دنباله یا بقایای بخش بزرگ‌تری از یک توده‌ی گازی است که به‌مرور زمان توسط ستاره مصرف شده است. هیلز توضیح می‌دهد:

این احتمال وجود دارد که برهم‌کنش با جریان بزرگ‌تر گازی در گذشته، عامل ناپایداری این منظومه و افزایش درخشش آن بوده است.

اف‌یو شکارچی در فاصله‌ی ۱۳۶۰ سال نوری در صورت فلکی شکارچی قرار دارد. این منظومه شامل دو ستاره‌ی نسبتا کوچک است که هر کدام تقریبا ۲ میلیون سال دارند. ستاره‌ها هنوز در حال رشد هستند و با حلقه‌ای از گاز و غبار احاطه شده‌اند که به‌آرامی به رشد آن‌ها با سرعتی نسبتا ثابت می‌انجامند.

گرچه اف‌یو شکارچی اولین ستاره از نوع خود بود که در دهه‌ی ۱۹۳۰ فوران کرد، ستاره‌شناس‌ها از آن زمان دیگر ستاره‌های جوان و در حال رشدی را کشف کردند که رفتار مشابهی دارند. مکانیزم ستاره‌های FUor حاصل انتقال جرم سریع از قرص برافزایشی اطراف هر ستاره است.

پژوهش هیلز و همکارانش نشان می‌دهد این جرم اضافی از موادی سرچشمه می‌گیرد که از فضای میان‌ستاره‌ای به داخل دیسک سقوط می‌کنند و یک منبع تغذیه را به ستاره‌ی نوزاد می‌دهند که باعث افزایش گرما و درخشش آن‌ها می‌شود.

پژوهشگرها با استفاده‌‌ از ترکیب‌های مختلف آنتن‌های آلما به تصویربرداری از منظومه‌ی ستاره‌ای در طیف وسیعی از مقیاس‌های فضایی پرداختند تا شکل و اندازه‌ی جریان کربن مونوکسید را ترسیم کنند. سپس آن‌ها برای پی‌بردن به خواص، جرم و سرعت انتقال جریان به اف‌یو‌شکارچی، مدلسازی عددی را به‌کار بردند تا به‌این‌ترتیب معمایی به قدمت یک قرن را حل کنند. به گفته‌ی آشیش گوپتا، ستاره‌شناس رصدخانه‌ی اروپای جنوبی:

ما به مقایسه‌ی شکل و سرعت ساختار رصدشده با ساختار قابل انتظار از دنباله‌ی گازهای در حال سقوط پرداختیم و به آمار معنی‌داری رسیدیم.

سرچشمه‌ی مواد اضافی نامشخص است، اما می‌تواند حاصل بقایای پوشش پیش‌ستاره‌ای باشد که مواد اطراف منظومه‌ی دوتایی در حین تولد ستاره‌ها است. این مواد از حاشیه‌های بیرونی دیسک به داخل آن سقوط می‌کنند.

به باور ستاره‌شناس‌ها، تمام ستاره‌های نوزاد می‌توانند رویدادهای انفجاری مشابهی را تجربه کنند؛ کشف عامل و محرک انفجار اف‌یو شکارچی که یکی از اولین نمونه‌های انفجار ستاره‌های نوزاد است، می‌تواند به ما در درک چگونگی شکل‌گیری و تکامل این انفجارها کمک کند.

یافته‌های پژوهش در مجله‌ی Astrophysical منتشر شده است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا