عمومی

سامسونگ و اینتل اتحادی برای توسعه و تولید تراشه تشکیل می‌دهند؛ به‌نقل از رسانه‌های کره‌ای

سامسونگ و اینتل اتحادی برای توسعه و تولید تراشه تشکیل می‌دهند؛ به‌نقل از رسانه‌های کره‌ای

براساس گزارش‌های منتشر‌شده، اینتل برای مقابله با نفوذ روزافزون TSMC در صنعت نیمه‌رسانا، به‌سراغ سامسونگ رفته و پیشنهادی برای ایجاد Foundry Alliance مطرح کرده است.

کسب‌وکار تراشه‌سازی اینتل وضعیت چندان مساعدی ندارد و این شرکت به‌دنبال راهی برای بازگشت به دوران اوج خود است؛ حتی اگر این راه به همکاری با رقیبانی مانند سامسونگ ختم شود.

طبق گزارش رسانه‌ی کره‌ای MK، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، به یکی از مدیران ارشد شرکتش دستور داده است تا برای همکاری جامع با لی جائه‌یونگ، رئیس هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ الکترونیکس، جلسه‌ای ترتیب دهد. این همکاری بخش‌های تراشه‌سازی هر دو شرکت را دربر می‌گیرد.

بخش تراشه‌سازی اینتل (IFS) و واحد تراشه‌سازی سامسونگ (Samsung Foundry) به‌عنوان بازیگران درجه دوم در صنعت نیمه‌رسانا فعالیت می‌کنند تا غول تایوانی TSMC را از صدرنشینی به زیر بکشند؛ اما تاکنون در این کار چندان موفق نبوده‌اند. تیم آبی با وجود داشتن سبد محصولات رقابتی، همواره زیر سایه‌ی TSMC قرار داشته و سهم اندکی از بازار را به خود اختصاص داده است. سامسونگ نیز با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در فرایند‌های تراشه‌سازی با مشکلات جدی در نرخ بازدهی دست‌وپنجه نرم می‌کند که این موضوع باردیگر غول فناوری کره‌‌جنوبی را در موقعیتی نامطلوب قرار داده است.

اگرچه گزارش رسانه‌های کره‌ای به‌طور خاص به نوع همکاری اینتل و سامسونگ اشاره نمی‌کند، می‌توان حدس زد که این اتحاد شامل همکاری در بخش تحقیق‌و‌توسعه و اشتراک‌گذاری تأسیسات تولید و فناوری تولید تراشه باشد. باتوجه‌به دانش فنی سامسونگ و تجهیزات پیشرفته‌ی اینتل، این همکاری می‌تواند زمینه‌ساز تحول چشمگیری در پویایی صنعت شود؛ البته مراحل اجرایی آن باید به‌درستی بررسی شوند.

اینتل به این نتیجه رسیده است که با حرکت انفرادی در صنعت تراشه‌سازی به جایی نخواهد رسید و اتحاد x86 با AMD نیز با هدف گسترش چشم‌اندازهای بازار تیم آبی شکل گرفت. همکاری واحدهای تراشه‌سازی اینتل و سامسونگ قطعاً در دستورکار قرار دارد و TSMC باید با احتیاط بیشتری به این موضوع نگاه کند؛ زیرا در‌صورت رسمی‌شدن اتحاد مذکور، سطح رقابت به‌شدت افزایش خواهد یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا