تکنولوژی

سازمان رقابت و بازار بریتانیا از تسلط غول‌های فناوری بر بازار هوش مصنوعی نگران است

سازمان رقابت و بازار بریتانیا از تسلط غول‌های فناوری بر بازار هوش مصنوعی نگران است

سازمان رقابت و بازار (CMA) بریتانیا هشدار داده که تسلط غول‌های فناوری بر بازار هوش مصنوعی که به‌سرعت در حال توسعه است، یک «نگرانی واقعی» محسوب می‌شود.

CMA با انتشار مقاله‌ای به مشارکت مداوم غول‌های فناوری، مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و متا در زمینه توسعه هوش مصنوعی پرداخته است. این نهاد تنظیم‌کننده رقابت بریتانیایی ضمن اشاره به مزایای بالقوه این همکاری‌ها، همچنین نسبت به خطرات ناشی از مشارکت شرکت‌های غالب هشدار داده است که می‌تواند رقابت در بازارهای آزاد را تضعیف کند.

نگرانی CMA نسبت به توسعه هوش مصنوعی

سازمان رقابت و بازار بریتانیا از تسلط غول‌های فناوری بر بازار هوش مصنوعی نگران است

سازمان رقابت و بازار در مقاله خود با اشاره به نوعی از هوش‌مصنوعی که از داده‌ها و منابع محاسباتی گسترده استفاده می‌کند و به‌طور بالقوه به عنوان پایه و اساس برنامه‌های مختلف عمل می‌کند، نوشت:

«ما نگران هستیم که بخش مدل‌های پایه (FM) به گونه‌ای توسعه پیدا کند که نتایج منفی بازار را به خطر بیندازد.»

به‌طورکلی، این مقاله سه خطر مرتبط با رقابت منصفانه را فهرست می‌کند: شرکت‌هایی که ورودی‌های حیاتی را برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی همه منظوره کنترل می‌کنند، غول‌های فناوری که از تسلط خود بر بازار برای تأثیرگذاری بر انتخاب‌ها در سرویس‌های هوش‌مصنوعی سوءاستفاده می‌کنند و مشارکت‌هایی که به‌طوربالقوه قدرت بازار را در سراسر این زنجیره تقویت می‌کنند.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا از تسلط غول‌های فناوری بر بازار هوش مصنوعی نگران است

«سارا کاردل»، مدیر اجرایی CMA می‌گوید:

«زمانی که ما این کار را شروع کردیم، کنجکاو بودیم. اکنون، با درک عمیق‌تر و با مشاهده دقیق تحولات، نگرانی‌های واقعی در این زمینه داریم. چالش اساسی که ما با آن روبرو هستیم این است که چگونه از این فناوری فوق‌العاده هیجان‌انگیز به نفع همه استفاده کنیم و در عین حال در برابر بهره‌برداری بالقوه از قدرت بازار و پیامدهای ناخواسته آن محافظت کنیم.»

CMA در ماه می گذشته یک بازبینی اولیه از بخش برتر بازار هوش‌ مصنو‌عی را انجام داده بود و سپس، مجموعه‌ای از اصول را برای توسعه مسئولانه این فناوری منتشر کرد که نظارت این سازمان بر این بازار پرشتاب را هدایت می‌کند. هرچند «ویل هایتر»، مدیر ارشد واحد بازارهای دیجیتال CMA در پاییز گذشته گفته بود که برای تنظیم هوش مصنوعی پیشرفته عجله‌ای ندارد و می‌خواهد فرصت کافی برای توسعه را به این بازار بدهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا