روباتيك

ربات سگ راهنما در چین زندگی نابینایان را آسان می‌کند

ربات سگ راهنما در چین زندگی نابینایان را آسان می‌کند

به گزارش تیم طراحی و توسعه یک ربات شش‌پا به نام «سگ راهنما» در شانگهای چین، با اینکه سگ رباتی آن‌ها مثل این همدم قدیمی انسان پشمالو نیست، خواهد توانست به افرادی که اختلال بینایی دارند کمک کند تا زندگی مستقل‌تری داشته باشند. 

به گزارش رویترز این سگ رباتی که در حال پشت سر گذاشتن آزمایش‌های میدانی است، می‌تواند با کمک دوربین‌ها و حسگرها در محیط فیزیکی خود حرکت و مسیریابی کند و پیام‌های چراغ راهنمایی را که سگ‌های معمولی قادر به تشخیص آن نیستند، درک کند. 

این سگ رباتی که کمی پهن‌تر از یک بولداگ انگلیسی است، می‌تواند از طریق فناوری هوش مصنوعی که با قابلیت‌های تشخیص صدا، برنامه‌ریزی مسیر و تشخیص چراغ راهنمایی ترکیب شده است، با کاربر نابینا از طریق شنیدن و صحبت‌کردن ارتباط برقرار کند. این سگ راهنما شش پا دارد که به گفته محققان، به آن کمک می‌کند به نرمی و با حداکثر ثبات راه برود.

پروفسور گائو فنگ، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه جیائو تونگ در شانگهای، گفت: «وقتی سه پای این ربات بلند می‌شوند، هنوز سه پای دیگر روی زمین‌اند؛ مانند سه‌پایه دوربین عکاسی و این پایدارترین شکل ممکن است.»

زوجی به نام‌‌های لی فی، ۴۱ ساله و ژو سیبین، ۴۲ ساله، از جمله افراد مبتلا به اختلال بینایی‌اند که به تیم دانشگاه جیائو تانگ کمک می‌کنند این ربات را با استفاده از دستورها به زبان چینی آزمایش و بررسی کنند. لی کاملا نابینا و ژو کم‌بینا است و معمولا به کمک عصا رفت‌وآمد می‌کند. 

لی می‌گوید: «اگر این ربات وارد بازار شود و بتوانم از آن استفاده کنم، دست‌کم وقتی تنها سفر می‌کنم، مشکلاتم حل می‌شود. در حال حاضر اگر بخواهم سر کار، بیمارستان یا به فروشگاه بروم، به‌تنهایی نمی‌توانم و حتما باید خانواده یا همراه به من کمک کند.»

ربات‌های سگ راهنما در کشورهای دیگر از جمله استرالیا و بریتانیا نیز در حال طراحی و توسعه‌‌اند، اما چین با کمبود شدید سگ‌های راهنمای معمولی مواجه است. به گفته گائو، در چین به ازای ۲۰ میلیون نابینا تنها ۴۰۰ سگ آموزش‌دیده برای کمک به نابینایان وجود دارد. از طرفی نگهداری از حیوانات خانگی و همچنین خدمات‌رسانی حیوانات به انسان هم در این کشور مفاهیمی نسبتا جدیدند؛ این به معنی آن است که در محل‌ کار، رستوران‌ها یا دیگر اماکن عمومی از حضور سگ‌های کمک‌رسان‌ معمولی مثل نژاد لابرادور استقبال نمی‌شود.

بر همین اساس گائو معتقد است که تولید این سگ‌های رباتی به‌ویژه در خود چین، افزایش خواهد یافت. 

او می‌گوید: «کمی شبیه خودرو است؛ من می‌توانم این سگ‌‌ها را درست مانند خودرو به تولید انبوه برسانم. فکر می‌کنم بازار بزرگی بشود؛ چون احتمالا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سگ‌های راهنما نیاز دارند.»     

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا