بازی

راهنمای خرید سرور مجازی VPS برای استریمینگ

راهنمای خرید سرور مجازی VPS برای استریمینگ

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در گذشته برای تماشای یک ویدیو یا گوش دادن به یک آهنگ باید آن را دانلود می‌کردید. اما امروزه امکان تماشای ویدیوها و گوش دادن به موسیقی‌ها بدون دانلود کردن فراهم است. این اتفاق خوب به دلیل وجود تکنولوژی استریمینگ رخ می‌دهد.

هر کسی که یک اینترنت قوی داشته باشد، برای تماشای آنلاین و بدون قطعی فایل‌های صوتی و تصویری خود با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود. خرید یک سرور مجازی مناسب برای استریمینگ کار دشواری است. در این مطلب یک راهنمای خرید سرور مجازی VPS برای استریمینگ را ارائه می‌دهیم. خواندن این مقاله مهم را از دست ندهید.

استریمینگ چیست و چه سرورهایی برای آن مناسب هستند؟

برای انتقال و ارائه مداوم انواع محتوا به صورت صدا و تصویر از فرستنده به گیرنده از تکنولوژی استریمینگ استفاده می‌شود. انتقال فایل‌ها توسط اینترنت، کابل و بی‌سیم صورت می‌گیرند و برخلاف تعریف‌های ارائه شده وابسته به اینترنت نیستند. البته نوع رایج استفاده از استریمینگ بر بستر اینترنت است. محتواها نیز به صورت دائمی، موقتی و پخش زنده ارائه می‌شوند. کاربران نیز با استفاده از لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، تلویزیون هوشمند و تبلت می‌توانند ویدیوها را به صورت مستقیم تماشا کنند.

با وجود استریمینگ قبل از اینکه محتوا به صورت کامل دانلود شود، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. یعنی وقتی روی دکمه پخش یک ویدیو کلیک می‌کنید بدون انتظار کشیدن می‌توانید به تماشای ویدیو بنشینید. افرادی که تمایل به ارائه این سرویس دارند باید از سرورهای مناسب استفاده کنند.

اگر سایت بزرگی دارید باید به سراغ استفاده از سرور اختصاصی بروید. این سرور منابع قابل توجهی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر سایت کوچکی دارید و به تازگی کارتان را شروع کرده‌اید، سرور مجازی برای شما مناسب خواهد بود.

نکات کلیدی خرید سرور مجازی برای استریمینگ

فناوری استریمینگ فقط منجر به انتقال اطلاعات نمی‌شود. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند با عنوان استریمر شناخته می‌شوند که با روش‌های مختلف کسب درآمد می‌کنند. بخش مهمی از موفقیت در این روش به انتخاب یک VPS مناسب مربوط می‌شود. به طور کلی سرور مجازی برای استریم کردن گزینه مناسبی است که باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

موقعیت جغرافیایی

برای انتخاب سرور به موقعیت جغرافیایی توجه کنید. اگر سایت اشتراک فایل یا ویدیو با حجم بالا دارید و بیشتر مشتری‌ها، بینندگان یا خریداران شما از داخل کشور هستند، می‌توانید سرور مجازی برای استریمینگ خود را محلی انتخاب کنید.

با انتخاب سرور مجازی داخلی به دیتاسنترها نزدیک‌تر هستید و فایل‌های صوتی یا تصویری شما با سرعت و کیفیت بالاتری برای کاربران نمایش داده می‌شوند. شرکت ارائه دهنده سرور مجازی باید در لوکیشن‌های خارجی نیز خدمات ارائه دهد. انتخاب با خود کاربر است که لوکیشن ایران یا خارج از ایران را انتخاب کند.

سرعت شبکه در وی پی اس

دارندگان سایت‌های آپلود فیلم یا کسانی که می‌خواهند ویدیوهای خود را در سایت‌های خودشان به اشتراک بگذارند، باید به سرعت شبکه توجه کنند. سرعت شبکه در VPS ایران از سرور خارجی بیشتر است. بالا بودن سرعت شبکه در وی پی اس ایران فقط برای سایت‌هایی مناسب است که کاربران آن‌ها ایرانی هستند.

سر و کار شما با ویدیوها است به همین دلیل سرورها باید بدون قطعی و دائمی به اینترنت پرسرعت وصل باشند. در VPS سرعت سرور به سخت‌افزارهای آن بستگی دارد. اگر در ایران هستید؛ ولی کاربران شما در خارج از ایران ویدیوهای شما را تماشا می‌کنند، سرور داخلی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. بهتر است روی خرید وی پی اس خارجی تمرکز کنید.

کسانی که می‌خواهند در سایت خود در کنار محتواهای متنی ویدیوهای آموزشی متنوعی آپلود کنند، باید به سراغ استفاده از سرور مجازی بروند. اگر برای انتقال ویدیوها از سرور سایت استفاده کنید، ضمن پایین آمدن سرعت سایت، کیفیت ویدیوهایتان نیز پایین خواهد آمد. در آن صورت کاربر با کندی سایت روبه‌رو می‌شود.

سرعت پورت وی پی اس شما باید از قابلیت تنظیم و سفارش برخوردار باشد. در صورتی که سرور مجازی شما پورت بزرگ‌تری داشته باشد، امکان جذب بینندگان بیشتر و ارائه تصاویر باکیفیت‌تر را فراهم می‌کند.

سیستم عامل‌های سرور مجازی

شاید نیاز باشد سیستم عامل سرور خود را تغییر دهید. از شرکتی وی پی اس برای استریمینگ را تهیه کنید که امکان تغییر سیستم عامل‌های سرور مجازی در آن فراهم باشد. در صورتی که سیستم عامل‌های زیر ارائه شوند، وی پی اس شما کیفیت خوبی خواهد داشت:

  • سیستم عامل لینوکس
  • سیستم عامل ویندوز

مقیاس‌پذیری بالای VPS

یکی از نکات مهمی که در خرید وی پی اس برای استریمینگ باید به آن دقت کنید، مقیاس‌پذیری بالای آن است. شما با ویدیوها و فایل‌های حجیم سر و کار دارید. در این صورت ممکن است به منابع سخت‌افزاری بیشتری احتیاج پیدا کنید. وی پی اسی را انتخاب کنید که دست‌تان را برای اعمال تغییرات متنوع باز بگذارد. منابع سخت‌افزاری برای یک وی پی اس مناسب شامل موارد زیر هستند:

راهنمای خرید سرور مجازی VPS برای استریمینگ - lastech
  • رم (RAM): برای استریمینگ حداقل مقدار رم باید ۶۴ گیگ باشد تا از کیفیت ویدیوها کم نشود.
  • پردازنده (CPU): وضوح ویدیو توسط سرور تعیین می‌شود؛ بنابراین سرور مجازی شما باید از پردازنده قوی برخوردار باشید.
  • ●       فضای ذخیره‌سازی (HDD-SSD): وی پی اس شما باید از ظرفیت بالا و روش‌های مختلف برای ذخیره‌سازی ویدیوها برخوردار باشد. سرور شما باید دارای SSD و HDD باشد تا سایت شما با وجود ویدیوهای زیاد به خوبی کار کند.

خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده سرور مجازی

ممکن است کاربران در هر ساعتی از شبانه‌روز با مشکلات مختلفی در زمینه VPS خود روبه‌رو شوند. این موضوع برای کسانی که از طریق تکنولوژی استریمینگ کسب درآمد می‌کنند، بسیار استرس‌آور است. به همین دلیل قبل از خرید وی پی اس برای استریمینگ حتماً در مورد خدمات پشتیبانی شرکت مورد نظر تحقیقاتی انجام دهید. سرور مجازی پارس پک از جمله سرویس های ایرانی است که دارای پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته و با روش‌های مختلف به کاربران است و از همه مهم به کمک فناوری فضای ابری به       شما امکان استفاده از بکاپ از سرور را میدهد.                                 

همچنین بخوانید: فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

امنیت سرور مجازی برای استریمینگ

شما برای ساخت ویدیوها و هر فایل فشرده‌ای زحمت می‌کشید؛ بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که برای خرید VPS باید به آن توجه کنید، امنیت آن است. بهترین وی پی اس برای شما باید با استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار قدرتمند، امنیت داده‌های شما را تأمین کند. وقتی مطمئن شدید که سرورتان امنیت بالایی دارد خودتان هم باید مواردی را برای افزایش امنیت اطلاعات‌تان انجام دهید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • رمزهای خود را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهید. بهتر است آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کرده و در جایی مطمئن نگهداری کنید.
  • هرگز از نرم‌افزارهای رایگان و غیر اصل استفاده نکنید.
  • هر چند وقت یک بار کلمه عبور سرور مجازی خود را تغییر دهید.
  • پشتیبان‌گیری منظم از داده‌های خود را فراموش نکنید.

پهنای باند در VPS برای استریمینگ

برای انتقال و ارائه محتواهای صوتی و تصویری باید به پهنای باندی که از سرور خود نیاز دارید نیز توجه کنید. اگر هدف شما ارائه ویدیوهای باکیفیت برای تعداد قابل توجهی بیننده است، باید پهنای باند بیشتری را در نظر بگیرید. پهنای باند بیشتر، سرعت تماشای ویدیوهای با کیفیت را برای کاربران شما فراهم می‌کند.

پهنای باند به خصوص برای برگزاری یک لایو استریم اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی پخش زنده در جریان است دیتاها به صورت هم‌زمان ارسال و دریافت می‌شوند. به دیتاهای دریافت شده دانلود (download) و به دیتاهای ارسال شده آپلود (upload) می‌گویند. در پخش زنده آپلود بسیار مهم است. برای اینکه به پهنای باند مورد نیاز خود پی ببرید باید موارد مهم در استریم خود را بررسی کنید که به شرح زیر هستند:

  • استاندارد فشرده‌سازی (Codec): منظور فشرده‌سازی صدا و تصویر خام است.
  • رزولوشن: هر چقدر مقدار رزولوشن بیشتر باشد، تصاویر شما کیفیت بالاتری خواهند داشت.
  • نرخ فریم: به تعداد فریم‌هایی که در واحد زمان به نمایش درمی‌آیند، نرخ فریم می‌گویند. 
  • نرخ بیت: به میزان بیتی که از یک ویدیو در ثانیه ذخیره می‌شود، نرخ بیت می‌گویند. بالا بودن نرخ بیت باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود.

بازه‌های پرداختی متنوع وی پی اس

وی پی اس مورد نظر شما باید بازه‌های پرداختی متنوعی داشته باشد. یعنی شما مجبور نشوید برای یک دوره طولانی مدت هزینه سرور مجازی را بپردازید. شاید در آینده نظرتان تغییر کرد و خواستید شرکت ارائه دهنده VPS خود را تغییر دهید.

در این صورت پرداخت هزینه در بازه زمانی طولانی به صرفه نخواهد بود. یک وی پی اس مناسب می‌تواند بازه‌های پرداختی ۱ماهه، ۳ماهه، ۶ماهه و ۱ساله را برای کاربران خود در نظر بگیرد. به این ترتیب دست کاربران برای انتخاب باز خواهد بود.

تست رایگان وی پی اس قبل از خرید

وقتی با یک شرکتی که در زمینه ارائه سرورها فعالیت می‌کند روبه‌رو می‌شوید، هرگز به یکباره برای خرید اقدام نکنید. بهترین شرکت‌ها تست یک روزه یا تست ۲۴ ساعته را برای کاربران در نظر می‌گیرند. شما برای یک روز از سرور مجازی رایگان شرکت استفاده می‌کنید. با این تست یک روزه متوجه می‌شوید که آیا سرور مورد نظر برای ویدیوهای شما مناسب است یا باید به سراغ سرور مجازی شرکت دیگری بروید.

اینترنت مناسب برای استریم

قبل از خرید VPS برای استریمینگ باید یک اینترنت مناسب نیز برای خود تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین مشکل افراد در ایران سرعت و قطعی اینترنت است. توصیه می‌کنیم به سراغ اینترنت رادیویی بروید. اینترنت رادیویی به عنوان اینترنت بی‌سیم یا وایرلس هم شناخته می‌شود.

برای راه‌اندازی آن با محدودیت‌هایی مانند: «خط تلفن»، «مرکز مخابرات» و «آنتن موبایل» روبه‌رو نخواهید شد. امکان نصب آن در هر منطقه‌ای وجود دارد و از سرعت بسیار خوبی برخوردار است. برای استریم، اینترنت رادیویی از نوع پوینت تو پوینت (point to point) از همه مناسب‌تر خواهد بود.

البته هزینه این نوع از اینترنت بالا است. به همین دلیل برای خرید وی پی اس و تهیه یک اینترنت پرسرعت به بودجه خود نیز توجه کنید. این نوع از اینترنت ویژگی‌های زیر را دارد:

  • برخورداری از سرعت بالا برای آپلود و دانلود
  • برخورداری از پایین‌ترین پینگ تایم
  • امکان جابه‌جایی به محل‌های مختلف
  • اینترنتی بدون نوسان در پهنای باند و پایدار بودن لینک

سخن پایانی

امروزه استریمینگ به عنوان یکی از شغل‌های درآمدزا شناخته می‌شود. اگر سایتی فعال در زمینه ارائه ویدیوهای آموزشی یا ویدیوهایی با جنبه سرگرمی دارید، باید به سراغ استفاده از وی پی اس با کیفیت بروید. در این مطلب یک راهنمای خرید VPS برای استریمینگ ارائه شد. طبق بودجه خود، حجم ویدیوها و تعداد کاربرانی که دارید، سرور مجازی مناسبی را تهیه کنید و از تکنولوژی استریمینگ درآمد بالایی به دست آورید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا