فناوری

راز ظهور موجودات عجیب و پیچیده ۵۰۰ میلیون‌ساله بر روی زمین کشف شد

راز ظهور موجودات عجیب و پیچیده ۵۰۰ میلیون‌ساله بر روی زمین کشف شد

این موجودات شگفت‌انگیز که در بستر دریاها زندگی می‌کردند، نقش مهمی در آغاز تکامل حیات پیچیده ایفا کردند.

بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه روچستر، سقوط میدان مغناطیسی زمین به مدت ۲۶ میلیون سال از حدود ۵۹۱ میلیون سال پیش، احتمالاً عامل اصلی افزایش سطح اکسیژن در جو و اقیانوس‌ها و در نتیجه ظهور این موجودات بوده است.

دکتر جان تاردونو، استاد ژئوفیزیک در این دانشگاه می‌گوید: برخلاف تصور رایج، میدان مغناطیسی ضعیف زمین در آن دوره از تاریخ، نقش محافظتی نداشته و باعث افزایش اکسیژن و رشد حیات پیچیده شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد میدان مغناطیسی که توسط جریان آهن مذاب در هسته بیرونی زمین ایجاد می‌شود، قبل از آن دوره حدود ۲ میلیارد سال قدرتمند بوده اما در طول میلیاردها سال کارایی آن کاهش یافته است.

در دوره ادیاکاران، این میدان به ضعیف‌ترین حالت خود رسیده بود؛ میزانی که حتی ۳۰ برابر ضعیف‌تر از امروز بود. چنین میدان ضعیفی، نتوانسته از فرار گازهای سبک مانند هیدروژن از اتمسفر جلوگیری کند که در نتیجه غلظت اکسیژن در جو افزایش یافته است.

محققان معتقدند این افزایش اکسیژن، زمینه را برای پیدایش موجودات پیچیده‌تری مانند حیوانات دریایی با بدن‌های بزرگ‌تر و متحرک فراهم کرده است. پیش از آن حیات تا حد زیادی به موجودات تک سلولی و میکروسکوپی محدود می‌شد.

این کشف همچنین به حل یکی از معماهای زمین‌شناسی کمک کرده؛ یعنی زمانی که هسته داخلی جامد زمین شکل گرفته است. دکتر تاردونو می‌گوید: “بازگشت قدرت میدان مغناطیسی پس از ادیاکاران با رشد هسته داخلی زمین، احتمالا در جلوگیری از خشک شدن زمین نقش داشته است.”

البته برخی دانشمندان نسبت به ارتباط مستقیم میدان ضعیف با افزایش اکسیژن و تکامل زیستی شک دارند. اثبات این فرضیه در دهه‌های آینده با توجه به کمبود اطلاعات از آن دوره چالش‌برانگیز خواهد بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا