تکنولوژی

دهک خانوار در سال جدید با توجه به مدل خودرو مشخص می‌شود!

دهک خانوار در سال جدید با توجه به مدل خودرو مشخص می‌شود!

براساس معیارهای جدید تعیین دهک خانوار جهت دریافت یارانه، مدل خودرو نیز بر تعیین جایگاه اجتماعی افراد تاثیرگذار است. در سامانه حمایت وزارت رفاه، شناسنامه اقتصادی خانوار در هر کدام از شاخص‌ها به صورت صدک‌بندی درآمده است. معیارهای تعیین دهک خانوار در دوره جدید عبارتند از: مدل خودرو، میزان تراکنش‌های بانکی و درآمدها.

«علیرضا محمدی» رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، این موضوع را اعلام کرد. به گفته او، آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است. مرحله بعدی دهک‌بندی نیز اوایل شهریورماه انجام می‌شود.

بنابراین از شهریور 1403 به بعد، مدل خودرو نیز بر تعیین جایگاه اقتصادی و اجتماعی خانوارهای ایرانی تاثیرگذار است. مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

اضافه شدن تاثیر مدل خودرو بر تعیین دهک خانوار

اضافه شدن مدل خودرو به جریان دهک بندی خانوار، نشان می‌دهد که خودرو در ایران به یک کالای سرمایه‌ای جدی تبدیل شده است، به نحوی که مدل خودرو معیاری مهم برای تعیین جایگاه خانوارها است. هرچه مدل خودروهای در تملک یک خانواده بالاتر و بهتر باشد، نشان می‌دهد این خانواده جایگاه اقتصادی بالاتری در هرم اجتماع دارند.

دهک خانوار

از سال 1398 و پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی، نقش سرمایه‌ای خودرو در کشورمان پررنگ‌تر از گذشته شده است. قیمت خودرو روز به روز افزایش می‌یابد و خرید خودرو همانند خرید طلا، ارزهای خارجی یا ملک و ساختمان برای فرد سود به همراه دارد. البته همراه با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، دست مصرف‌کنندگان بیشتری از خرید خودرو کوتاه شد. براساس آماری که مدت پیش توسط سازمان آمار منتشر شد، تنها نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو شخصی در اختیار دارند. همچنین این آمار در بخش‌های کم‌درآمد جامعه وضعیت وخیم‌تری به خود می‌گیرد، چرا که تنها 13 درصد افراد کم درآمد مالک خودرو هستند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا