عمومی

در مواجهه بعدی با اختلال جهانی صفحه آبی مرگ چه کنیم؟

در مواجهه بعدی با اختلال جهانی صفحه آبی مرگ چه کنیم؟

راهکارهایی برای کاربران عادی: چگونه برای بحران‌های دیجیتالی آماده شویم؟

شاید اغلب ما چالش مستقیمی را با این حادثه‌ی جهانی تجربه نکرده باشیم، اما باید زنگ هشدار کارشناسان فناوری را جدی بگیریم. زیرا در دنیایی که زندگی ما با ابزارهای دیجیتالی درهم‌تنیده شده، نمی‌توانیم خودمان را از آسیب‌پذیری‌های خرد و کلان شبکه و اینترنت مصون بدانیم.

از طرفی تصور زندگی کاملاً آفلاین در ذهن ما نمی‌گنجد و از طرف دیگر باید برای انواع اختلالاتی که کار دستگاه‌های آنلاین شخصی ما را متوقف می‌کنند، آماده شویم. نه‌تنها افرادی که حرفه‌ی آن‌ها به‌طور خاص با اینترنت پیش می‌رود، بلکه تقریباً همه‌ی مردم نباید اجازه دهند یک مشکل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اطلاعات مهم و داده‌های آن‌ها را برای همیشه از دسترس خارج کند.

یک سیستم‌عامل ثانویه در دسترس خود نگه دارید

اختلال فراگیر ۲۹ تیر سیستم‌های ویندوزی را درگیر کرد، هرچند علت اصلی آن آپدیت نرم‌افزاری شرکت امنیتی دیگری بود. بااین‌حال باید توجه کنیم که اختلال بعدی می‌تواند یک نقص پیش‌بینی نشده در اپلیکیشن‌های روزمره یا برنامه‌هایی باشد که به کار با آن‌ها عادت داریم.

به یاد داشته باشید که حتی سیستم‌عامل‌های اپل هم بی‌خطا نیستند. شاید مک‌بوک‌ها امنیت بالاتری را برای کاربرانشان فراهم کنند، اما احتمال کرش کردن و ریبوت شدن مکرر آن‌ها نیز وجود دارد.

در مرحله‌ی اول سیستم‌عامل ثانویه‌ای را روی درایو USB نگه دارید. البته می‌توانید دو نسخه‌ی متفاوت از یک سیستم‌عامل را در دسترس خود داشته باشید، ولی کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد ممکن یک سیستم‌عامل لینوکس (مثلاً اوبونتو Ubuntu) را در جعبه‌ابزار فناوری خود ذخیره کنید.

درصورتی‌که کار با هیچ سیستم‌عامل دیگری برایتان مقدور نیست، باز هم دو نسخه از ویندوز (مثلاً ویندوز ۱۰ و ۱۱) بهتر از این است که هیچ کار خاصی در این زمینه انجام ندهید.

داده‌های خود را به‌صورت آفلاین نیز ذخیره کنید

اغلب ما از هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شویم و به گوشی و لپ‌تاپ خود نگاه می‌کنیم، با داده‌های آنلاین سروکار داریم. اما اگر روزی امکان دسترسی به شماره‌تلفن مخاطبانمان را از دست بدهیم چه می‌شود؟ اگر پسوردها، ایمیل‌های مهم و اطلاعات حساب‌های بانکی‌مان را فقط روی یک یا چند سیستم همگام‌سازی شده ذخیره کنیم، ناخودآگاه ریسک بسیار بزرگی را پذیرفته‌ایم.

به همین ترتیب اگر برای نگهداری عکس‌هایی که می‌گیریم به گوگل فوتوز وابسته باشیم، ممکن است روزی دسترسی کامل به آنها را از دست بدهیم.

پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات و محتواهای ارزشمند خود سه نسخه بکاپ بگیرید و صرفاً به پشتیبان‌گیری ابری گوگل کلود یا آی‌کلود بسنده نکنید. بهتر است روی یک سخت‌افزار مجزا از سیستم کامپیوتری و گوشی همراه، مانند هارد اکسترنال نیز اطلاعاتتان را ذخیره کنید.

یک گام جلوتر از شرکت‌های فناوری موردعلاقه‌ی خود حرکت کنید

وفادار ماندن به اکوسیستم اپل، مایکروسافت، گوگل و نظیر آن در شرایط بحرانی، مثل این است که همه‌ی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگه داشته باشید. به این موضوع فکر کنید که اگر یکی از این شرکت‌ها دچار قطعی سراسری شود یا حساب‌های شما را تعلیق کند، چه چیزهایی را از دست می‌دهید؟

اگر کار و زندگی شما به حساب‌های کاربری اینترنتی متکی است، فراموش نکنید که از پلتفرم‌های شرکت‌های مختلف استفاده کنید. این موضوع را درمورد پیام‌رسان‌های رایج و محبوب امروزی نیز در نظر بگیرید و برای مثال تمام پیام‌ها و اطلاعات ضروری و مورد نیازتان را از طریق یک پیام‌رسان واحد، ارسال و ذخیره نکنید.

پرداخت‌های دیجیتال خود را امن‌تر کنید

شکی نیست که روش‌های پرداختی دیجیتال کار روزمره‌ی همه‌ی مردم را راحت‌تر کرده‌اند. ولی اگر برای همه‌ی کارهای مالی و پرداختی خود از یک اپلیکیشن استفاده کنید، در شرایط اضطراری مانند ازکارافتادن نرم‌افزارهای بانکی به مشکل بر می‌خورید. به‌علاوه در نظر داشته باشید که همه‌ی وبسایت‌ها و برنامه‌های بانکی به یک اندازه امن نیستند.

شاید در آینده‌ی نزدیک شاهد اتفاقی نظیر اختلال جهانی صفحه‌ی آبی مرگ نباشیم و امیدواریم پس از این ماجرا، سازمان‌های بزرگ جهانی با برنامه‌های آینده‌نگرانه‌تری به مصاف چنین چالش‌هایی بروند. اما در سطوح شخصی می‌توانیم با کمی آگاهی و صبر و زمان، از خودمان در برابر حوادث ناخوشایند و آسیب‌زننده‌ی دیجیتال بهتر محافظت کنیم.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا