بازی

در فصل زمستان به کجا مسافرت کنیم؟

در فصل زمستان به کجا مسافرت کنیم؟

ایران کشوری چهار فصل است و همین امر عاملی شده تا عاشقان سفر و طبیعت دوستان در تمامی ایام سال، منطقه‌ای بکر، با طبیعتی زیبا و آب و هوایی مطبوع برای تفریح و گردش داشته باشند. برخی از مردم فکر می‌کنند، زمان مناسب برای سفر، فصل تابستان است، که البته این باوری اشتباه است. چرا‌که در فصل زمستان هم می‌توان به مناطق گرمسیر کشور نظیر قم، کاشان و بندرعباس سفر کرد و با گشت و گذار در میان جاذبه‌های گردشگری این شهرها، سفری خوش و به‌یاد ماندنی داشت.

برای آشنایی با این شهرها، تا انتهای این مقاله با همراه شوید تا درباره مناطق جذاب و دیدنی سه شهر قم، کاشان و بندرعباس اطلاعاتی مفید و موثر را در اختیارتان قرار دهیم.

شهر قم کجاست؟

شهر قم یکی از شهرهای مهم و مذهبی کشور است. این شهر مذهبی در جنوب پایتخت و مرکز ایران واقع شده، و به سبب موقعیت جغرافیایی و مذهبی‌اش، سالانه میزبان گردشگران زیاد از اقصی نقاط ایران و جهان است.

قم در منطقه‌ای کویری قرار گرفته و از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است. البته وجود بارگاه مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران باعث شده تا این شهر مذهبی در تمام فصول سال و به‌ویژه مناسبت‌های مذهبی شلوغ و پرمسافر باشد. اما اگر تحمل گرمای شدید تابستان قم را ندارید، توصیه ما سفر به این شهر، در فصول سرد سال است.

گرچه مردم بیشتر این شهر را به‌خاطر حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران می‌شناسند، اما در این شهر کوچک و متبرکه، جاذبه‌های گردشگری دیگری هم یافت می‌شود. بنابراین گردشگران می‌توانند در کنار زیارت، از ابنیه‌های تاریخی آن دیدن کنند و از جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرند.

با سفر به قم می‌توانید از مکان‌های گردشگری دیگری نظیر مسجد اعظم قم، مدرسه فیضیه قم، مسجد جامع قم، آرامگاه شاهان صفوی و قاجار، خانه تاریخی یزدان پناه، خانه سید روح‌الله خمینی در قم و موزه آستانه مقدسه دیدن کنید.

برای لذت بردن از طبیعت زیبای استان قم هم می‌توانید، به روستای کهک، واقع در 30 کیلومتری شهر قم، سری بزنید. البته در این روستای زیبا، مکان‌های گردشگری دیگری چون، غار کهک، خانه ملاصدرا، منطقه شکار ممنوع کهک و پل امامزاد عبدالله هم وجود دارد.

دریاچه حوض سلطان از دیگر جاهای دیدنی قم است که با نام‌های دیگری مانند دریاچه ساوه، دریاچه قم و یا دریاچه شاهی نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید، این دریاچه فصلی‌ است و در فصل بارش پر آب می‌گردد.

کاشان کجاست؟

همه ما کاشان را به شهر گل و گلاب می‌شناسیم و با بردن اسم آن، شعر زیبای اهل کاشانم سهراب سپهری، در یاد و خاطرمان زنده می‌شود. این شهر زیبا و تاریخی، مرکز شهرستان کاشان و از توابع استان اصفهان است. حال اگر بخواهیم به موقعیت جغرافیایی کاشان نگاهی بیاندازیم باید گفت که این شهر در قسمت شمال استان اصفهان واقع شده و با شهرهای قم، نطنز، دلیجان و آران و بیدگل همسایه است.

این شهر تاریخی با تمدنی 7 هزار ساله و وجود ابنیه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی در آن، به یکی از مراکز گردشگری مهم در ایران تبدیل شده و سالانه گردشگران بیشماری از نقاط مختلف کشور و جهان را به خود جذب می‌کند.

این خطه از ایران در منطقه‌ای کویری قرار گرفته و دارای آب و هوایی گرم و خشک است، بنابراین بهترین زمان سفر به کاشان فصول سرد سال است، تا افراد از هوای مطبوع و طبیعت چشم‌نواز آن بهره‌مند گردند. در‌مجموع جاذبه‌های گردشگری کاشان را می‌توان به سه بخش تاریخی، طبیعی و مراسم گلاب‌گیری تقسیم‌بندی کرد.

این شهر کهن و زیبای استان اصفهان هنوز بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است، به‌گونه‌ای که با گشت و گذار در کوچه و پس کوچه‌های این شهر، می‌توانید، نظاره‌گر خانه‌های تاریخی آن با قدمتی چند صد ساله باشید.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه‌ عامری‌ها، خانه مرشدی، خانه عباسیان و خانه تاریخی احسان از جمله ابنیه‌های تاریخی کاشان هستند که هر کدام قصه‌ای شیرین از گذشته تا به امروز را با خود، به‌دوش کشیده‌اند. علاوه بر خانه‌های تاریخی، با سفر به کاشان می‌توانید از مکان‌های گردشگری کاشان چون باغ و حمام فین، حمام سلطان امیر محمد و مسجد و مدرسه آقابزرگ هم دیدن کنید. برای بهره بردن از طبیعت زیبا و متفاوت کاشان، توصیه ما به شما، بازدید از تپه‌های سیلک و قدم زدن در کویر ابوزید است.

برای مشاهده مراسمات گلاب‌گیری، باید سری به قمصر و نیاسر کاشان بزنید. اگر در فصل اردیبهشت ماه به این دو شهر سفر کنید، از عطر گل‌های محمدی که در سرتاسر شهر پیچیده، مدهوش خواهید شد و می‌توانید مراسمات گلاب‌گیری را هم از نزدیک مشاهده کنید. البته نیاسر کاشان جاذبه‌های گردشگری دیگری چون آبشار و چشمه نیاسر، غار رئیس، چهارطاقی، آتشکده نیاسر، حمام صفوی و آسیاب تاریخی را هم در دل خود جای داده است.

بندرعباس کجاست؟

بندرعباس از شهرهای جنوبی کشور و مرکز استان هرمزگان است، این شهر جنوبی، به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران شناخته شده است و از مهم‌ترین مراکز ترخیص کالا برای کشورهای همسایه با خلیج‌فارس به‌شمار می‌آید.

این شهر زیبای جنوبی به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و قدمت طولانی‌اش از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و بناهای تاریخی بسیار زیبایی برخوردار است و از آن‌جایی‌که اقوام مختلف از اقصی نقاط ایران و جهان در این منطقه سکنی گزیده‌اند، بندرعباس، فرهنگی غنی و متنوع را در خود جای داده است.

با سفر به بندرعباس می‌توانید از مکان‌های گردشگری چون، عمارت کلاه ‌فرنگی، مسجد دلگشا، برکه‌های باران، موزه آب و مردم ‌شناسی، معبد هندوها، امامزاده شاه محمد‌تقی، مسجد ناصری، مسجد گله‌داری، باغ پرندگان و اسکله قدیم بندرعباس دیدن کنید.

هم‌چنین منطقه حفاظت‌ شده گنو و چشمه آب‌ گرم آن از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس به‌شمار می‌آید. در این منطقه امکانات رفاهی متعدد نظیر استخرهای جداگانه، شهربازی و رستوران وجود دارد. در قسمت جنوبی کوه گنو هم مسیر دسترسی به قله نصیر وجود دارد و با عبور از تپه مولا، به دره‌ تنگ سیاه با پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد می‌رسید.

نکاتی برای سفر در زمستان

با خواندن این مقاله متوجه شدیم که کدام یک از شهرهای ایران برای مسافرت در زمستان مناسب است، اما برای این‌که لذت سفر خود را دوچندان کنید و آسوده خاطر سفر کنید، بهتر است سری به سایت اتاقک زده و از اقامتگاه‌های مختلف آن در شهرهای قم، کاشان و بندرعباس دیدن کنید. با رزرو آنلاین اقامتگاه‌های اتاقک مطابق با بودجه و شرایط خود، می‌توانید بدون نگرانی، به این مناطق سفر کرده و لحظاتی خوش و به‌یاد ماندنی را در کنار عزیزانتان سپری کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا