دردسر جدید ایلان ماسک: برای اولینبار، فروش سالانه تسلا افت کرد
دردسر جدید ایلان ماسک: برای اولینبار، فروش سالانه تسلا افت کرد
تسلا در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱٫۷۷ میلیون خودرو تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کاهش یافته است. این شرکت در سال گذشته ۱٫۷۹ میلیون خودرو به مشتریانش تحویل داد که یک درصد کمتر از آمار ۲۰۲۳ است.
طبق اعلام تسلا، این شرکت در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی دست یافته است. در این دوره ۴۹۵,۵۷۰ خودرو به مشتریان تحویل داده شد. بیشتر خودروهای تولیدی در دورهی مذکور مدلهای ۳ و مدل Y بودهاند و تعداد تولید کلی این مدلها به ۴۵۹,۴۴۵ میرسد.
تسلا نتوانست با وجود رشد در سهماههی پایانی ۲۰۲۴، عملکرد کل سال خود را با سال ۲۰۲۳ همسو کند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در اوایل سال هشدار داده بود که افزایش رقابت و کاهش تقاضا برای خودروهای قدیمی این شرکت میتواند به کاهش عملکرد در سال ۲۰۲۴ منجر شود. حتی محبوبیت نسبی سایبرتراک که تحویل آن اواخر سال گذشته آغاز شد، نتوانست تأثیر قابلتوجهی بر بهبود عملکرد سالانهی تسلا داشته باشد.
باوجود ثبت رکوردهای جدید در سهماههی چهارم ۲۰۲۴، تحویل خودروهای تسلا کمتر از پیشبینی والاستریت (۵۰۴,۸۰۰ خودرو) بود. طبق گفتهی دن آیوز، تحلیلگر Wedbush این موضوع باعث کاهش حدود ۵ درصدی ارزش سهام تسلا شد.
وضعیت آیندهی تسلا با بازگشت دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا همچنان نامشخص است. پیشبینی میشود که دولت جدید مشوقهایی مانند اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خودروهای برقی را که باعث کاهش هزینهی خودروهای تسلا برای مشتریان شده بود حذف کند.
بر اساس اعلام ماسک، مدل مقرونبهصرفهتر خودرو تسلا در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد و همچنین سایبرکب کاملاً خودران برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. بههرحال، هر دو پروژه با چالشهای متعددی دستوپنجه نرم میکنند.
چین همچنان بزرگترین و مهمترین بازار تسلا محسوب میشود، اما رشد سریع تولید خودروهای برقی در این کشور فشار زیادی بر تولیدکنندگان آمریکایی وارد کرده است. تسلا همچنان درحال ازدستدادن سهم بازار خود به شرکتهایی مانند BYD و دیگر رقبا است و این موضوع نگرانیهای بیشتری برای آیندهی این شرکت ایجاد میکند.