تکنولوژی

دانشمندان پس از 40 سال بالاخره به اسرار یک تخم ماقبل تاریخ غول‌پیکر پی بردند

چهار دهه پیش، دانشمندان بقایای چند تخم غول پیکر ماقبل تاریخ را در تپه‌های شنی جنوب استرالیا کشف کردند و از آن زمان تاکنون، در حال تحقیق هستند تا متوجه شوند این تخم‌ها متعلق به چه حیوانی بوده است. حالا گروهی از محققان متوجه شده‌اند که این تخم بسیار بزرگ به نوعی موجود باستانی به نام «پرنده بولاک» مربوط می‌شود.

قرن‌ها پیش زمین اساسا خانه یک گروه اردک قدرتمند و غول‌پیکر (بزرگ‌تر از یک انسان معمولی) بود که از آن‌ها به عنوان «Demon Ducks of Doom» یاد می‌شود. دانشمندان اعتقاد دارند که این تخم‌های 50 هزار ساله که 20 برابر سنگین‌تر از تخم مرغ معمولی هستند، به آخرین عضو این گروه با نام Genyornis newtoni مربوط می‌شوند.

پرنده
تخم اشاره شده در این گزارش در سمت چپ تصویر مشاهده می‌شود

درباره این موجود گفته شده که یک پرنده پردار و گیاهخوار بوده که حدود 2 متر قد و 200 کیلوگرم وزن داشته است. همچنین ظاهرا این موجود توانایی پرواز کردن نداشته است. «متیو کالینز»، یکی از محققان این پژوهش و همچنین استاد دانشگاه کپنهاگ در بیانیه‌ای درباره تخم‌ها توضیح می‌دهد:

«آن‌ها فقط می‌توانند به یکی از جنیورنی‌ها مربوط باشند. ما یک بحث بسیار طولانی و داغ در مورد منشاء این تخم‌ها را به پایان رسانده‌ایم.»

بررسی دقیق DNA تخم برای تشخیص گونه پرنده

پرنده
استخوان ران Genyornis newtoni در سمت چپ مشاهده می‌شود

در همین حال، برخی محققان نیز اعتقاد دارند که این تخم‌ها به پرنده‌ای ضعیف‌تر و شبیه به مرغ به نام Progura مربوط می‌شود که تنها بین 5 تا 6.8 کیلوگرم وزن دارند. در همین رابطه، «جوزفین استیلر»، محقق این پروژه و استادیار دانشگاه کپنهاگ در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد:

«تجزیه و تحلیل ما از توالی‌های پروتئین تخم‌ها به وضوح نشان می‌دهد که پوسته‌های آن نمی‌توانند از مگاپودها و پرنده Progura ساخته شده باشد.»

به عبارت دیگر، دانشمندان با تجزیه و تحلیل دقیق DNA تخم، مشخص کرده‌اند که متعلق به چه پرنده‌ای هستند.

محققان در تحقیق خود دسته‌ای از پروتئین‌های موجود در پوسته تخم را با سفیدکننده پودر کردند. سپس برای شناسایی کدهای ژنتیکی و مقایسه آن‌ها با کدهای بیش از 350 گونه زنده دیگر از هوش مصنوعی استفاده کردند.

در نهایت، این تحقیقات می‌تواند زمان انقراض این گونه و حتی نقش انسان‌ها در آن را نشان دهد، زیرا گفته می‌شود که انسان‌های باستانی، تخم آن‌ها را برای غذا شکار می‌کرده‌‌اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا