عمومی

دانشمندان از تکه‌ای کوچک از مغز انسان با جزئیات خیره‌کننده نقشه‌برداری کردند

دانشمندان از تکه‌ای کوچک از مغز انسان با جزئیات خیره‌کننده نقشه‌برداری کردند

تیمی از دانشمندان با به‌کارگیری بیش از ۱٫۴ پتابایت داده‌ی تصویری از میکروسکوپ الکترونی، قطعه‌ی مکعبی بسیار کوچکی از مغز انسان را بازسازی کردند. اندازه‌ی هر وجه این قطعه‌ی مکعبی از مغز فقط یک میلی‌متر است، اما ۵۷ هزار سلول، ۱۵۰ میلیون سیناپس و ۲۳۰ میلی‌متر رگ خونی بسیار نازک در این فضای میکروسکوپی جای گرفته‌اند.

تلاش برای بازسازی قطعه‌ای از مغز که تقریباً یک دهه به‌طور انجامیده، بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین بازسازی از مغز انسان را حاصل کرده است که وضوح آن به سطح سیناپس‌ها می‌رسد. سیناپس‌ها ساختارهایی هستند که انتقال سیگنال بین نورون‌ها را ممکن می‌سازند. جف لیچمن، دانشمند عصب‌شناس دانشگاه هاروارد می‌گوید: «برای بیشتر مردم یک ترابایت بسیار زیاد است، اما تکه‌ی بسیار کوچکی از مغز انسان هزاران ترابایت داده دارد.»

مغز انسان بسیار پیچیده به‌حساب می‌آید. در سراسر قلمرو حیوانات، بسیاری از اعضای حیاتی بدن کم و بیش عملکرد یکسانی دارند، اما مغز انسان منحصربه‌فرد است.

همچنین مطالعه‌ی مغز بسیار دشوار است، اتفاقات زیادی در مغز رخ می‌دهد و در مقیاس‌های کوچک آن ما قادر نبوده‌ایم اتصالات سیناپسی را به‌طور دقیق بررسی کنیم.

مغز انسان حاوی میلیاردها نورون است که سیگنال‌ها را ازطریق تریلیون‌ها سیناپس به سراسر بدن ارسال می‌کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا