خودروها چگونه از رانندگان جاسوسی میکنند؟
خودروها چگونه از رانندگان جاسوسی میکنند؟
به گزارش lastech، پزشکی قانونی خودرو نوعی علم دیجیتال است که بر شناسایی، به دست آوردن و تجزیه و تحلیل داده های ذخیره شده توسط خودروها و کامیون ها تمرکز دارد.
در حالی که فرآیند تعقیب قضایی متخلفان در سالهای اخیر پیچیدهتر شده است، فرآیند استخراج دادهها از وسایل نقلیه بسیار مهم شده است. از ابزارهای مورد استفاده برای افزایش تجربه رانندگی گرفته تا سیستمهای سرگرمی داخلی، همه اینها میتوانند به کشف جرم و جنایت کمک کنند و به عنوان مدرک در دادگاه پذیرفته شود.
جعبه سیاه
جعبه سیاه داخل وسایل نقلیه برای نظارت بر مهارتهای رانندگی رانندگان استفاده میشود، اما در میان شرکتهای بیمه نیز کاهش حق بیمه محبوبیت دارند.
جعبههای سیاه علاوه بر ثبت مختصات GPS، میتوانند مسافتی را که وسیله نقلیه طی کرده، چند بار با خودرو رانندگی اتفاق افتاده و همچنین تعداد دفعات ترمز و چرخش لاستیک و غیره را نیز نشان دهند.
سیستم اطلاعات سرگرمی
تا چندسال قبل، گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی مستلزم یک نوار کاست ساده یا پخش کننده سی دی بود. اما آرام آرام، این سیستمها جای خود را به بلوتوث، وایفای و دستگاههای USB دادهاند که میتوان با استفاده از صفحهنمایشهای لمسی یا نمایشگرهای نصبشده روی داشبورد به موسیقی و محتوای صوتی گوش کرد.
با علم به اینکه اینکه سیستم اطلاعات سرگرمی اغلب راهی است که رانندگان با سایر عملکردهای خودرو نیز تعامل دارند، مانند نمایش میزان سوخت مصرفی و کنترل دمای صندلیها، میتوان دریافت که هنگامی که تلفن هوشمند به خودرو متصل میشوند یا از طریق بلوتوث هماهنگ میشوند، سیستم اطلاعات سرگرمی میتواند دادههایی مانند تاریخچه ناوبری، پیامهای متنی، ایمیل، تاریخچه مرور وب و فیدهای رسانههای اجتماعی و همچنین بلوتوث و اتصالات دکل مخابراتی را ذخیره کند.
واحدهای کنترل الکترونیکی
واحد کنترل موتور یا ایسییو (به انگلیسی: Engine control unit (ECU) ) به نحوه کارکرد خودرو کمک میکنند و اغلب به عنوان “مغز” موتور شناخته میشوند.
به طور معمول، بیش از 75 واحد کنترل الکترونیکی در یک خودرو وجود دارد و هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. به عنوان مثال، ECU موتور تزریق سوخت و زمان جرقه را کنترل می کند.
بستن کمربند ایمنی، فشار هوا و روشن و خاموش کردن چراغها نیز از وظایف واحدهای کنترل الکترونیکی هستند. واحدهای کنترل الکترونیکی و سیستم اطلاعات سرگرمی اغلب با هم کار میکنند و دادههای مختلفی را در مورد روشهای استفاده از خودرو ذخیره میکنند.
ماژولهای تماس الکترونیکی
واحدهای تماس اضطراری یا eCall در سال 2018 به وسایل نقلیه جدید در سراسر اتحادیه اروپا و ایالات متحده معرفی شدند. هدف این سیستم اضطراری ارائه کمکهای فوری در صورت بروز حوادث رانندگی بود.
حسگرهای خودرو میتوانند برخوردها را شناسایی کرده و قابلیت تشخیص فعال شدن کیسه هوا را دارند که در نهایت تماس برای خدمات اضطراری را فعال میکند.
دادههای جمع آوری شده توسط eCall شامل مختصات GPS خودرو، اطلاعات تماس، شماره شناسایی خودرو و حتی بسته بودن یا نبودن کمربند ایمنی است.
حلقههای کلید
حلقههای کلید فراتر از عملکرد واضحترشان در قفل کردن و باز کردن قفل خودروها، حاوی مقدار زیادی اطلاعات هستند.
برخی از دادههای ذخیره شده در حلقه کلید شامل شماره شناسایی خودرو، تعداد کلیدهای مرتبط با یک وسیله نقلیه خاص و آخرین باری که وسیله نقلیه قفل و باز شده است، میشود.
دوربینهای فیلمبرداری
دوربینهای معکوس و دوربینهای داشبورد میتوانند به ثبت سفرها و ارائه فیلمهایی از تصادفات به بازرسان بیمه کمک کنند. مضاف بر اینکه میتوانند سفری را که خودرو طی کرده به همراه تاریخ، زمان و مکان نشان دهند.
علاوه بر این، دوربینهای داشبورد قادر هستند تصاویری از سایر افراد جاده و عابران پیاده را ضبط کنند که محققان میتوانند از آنها استفاده کنند.