عمومی

حیات بیگانه ممکن است زیر پوشش یخی مریخ پنهان شده باشد

حیات بیگانه ممکن است زیر پوشش یخی مریخ پنهان شده باشد

زمین در برابر مریخ

زمین و مریخ هر دو در محدوده‌ای موسوم به کمربند حیات خورشید قرار دارند؛ منطقه‌ای از اطراف یک ستاره که در آن دما برای جریان آب مایع سطحی مساعد است. با این که ۷۱ درصد از سطح زمین از اقیانوس‌های آب مایع پوشیده شده است، مریخ غالبا چشم‌اندازی خشک دارد.

اکتشافات مریخ‌نوردهایی مثل کیوریاسیتی و پرسویرنس نشان داده‌اند که شرایط مریخ متفاوت است. عوارض سطحی مثل بسترهای دریاچه‌ای خشک و انشعاب‌های رودخانه‌ای که این ربات‌ها کشف کردند، از وجود آب مایع سطحی در میلیاردها سال پیش حکایت می‌کنند. علاوه بر این، مأموریت‌های مریخی مثل مدارپیمای اکتشافی مریخ (MRO) غالبا در مناطق غیرمنتظره یخ‌آب را کشف کرده‌اند.

به باور دانشمندان، مریخ آب مایع خود را میلیاردها سال قبل از دست داد؛ درست زمانی که میدان مغناطیسی این سیاره ضعیف شد (مغناطیس‌کره زمین هنوز بسیار قوی است) و بخش زیادی از جو آن از بین رفت. به این ترتیب موانع کمی برای تبخیر آب سطحی وجود داشت. نبود جو ضخیم هم به این معنی است که مریخ امروزی زیر بمباران تابش‌های مضر فرابنفش خورشید قرار دارد که برای موجودات زنده کشنده است و می‌تواند مولکول‌های پیچیده‌ی مورد نیاز برای حیات را نابود کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا