شبكه اجتماعی

جریمه ۱۶ میلیون دلاری تیک‌تاک در بریتانیا

نهادی در بریتانیا، سه‌شنبه، ۴ آوریل (۱۵ فروردین)، اعلام کرد شرکت «تیک‌تاک» را به اتهام سوءاستفاده از داده‌های کودکان زیر ۱۳ سال، ۱۲.۷ میلیون پوند جریمه کرده است؛ مبلغی که تقریبا معادل ۱۶ میلیون دلار آمریکا است. 

به گزارش lastech و به نقل از ایندیپندنت، «دفتر کمیسیونر اطلاعات»، ‌نهادی عمومی است و برخوردار از حمایت وزارت فرهنگ بریتانیا، اما مستقل عمل می‌کند و مستقیما به مجلس بریتانیا گزارش می‌دهد. وظیفه این نهاد، اعمال قوانین مربوط به داده‌ها در بریتانیا است. 

این نهاد اعلام کرد «تیک‌تاک» باید اقدام‌های بیشتری انجام می‌داد تا کسب اطمینان کند که کودکان زیر ۱۳ سال اجازه ورود به «تیک‌تاک» نداشته باشند، و این شرکت چینی را متهم کرد که بدون اجازه والدین کودکان، از داده‌های آنان استفاده می‌کند. 

طبق مقررات «تیک‌تاک»، در بریتانیا کودکان زیر ۱۳ سال اجازه ندارند به این رسانه اجتماعی بپیوندند. در متن این مقررات می‌خوانیم: «اگر این به ظن منطقی برسیم که زیر سن قانونی‌اید، حسابتان را حذف می‌کنیم.»

اما «دفتر کمیسیونر اطلاعات» می‌گوید در طول سال ۲۰۲۰ میلادی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر ۱۳ سال از «تیک‌تاک» استفاده کردند و در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، این شرکت چینی «به افرادی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، اطلاعات کامل را درباره چگونگی جمع‌آوری، استفاده و تشریک داده‌های آن‌ها به صورتی که به سادگی قابل درک باشد، ارائه نکرد.»

 

در آمریکا، چند سالی است که «تیک‌تاک» زیر ذره‌بین قرار گرفته است. برخی نگران‌اند دولت چین از این نرم‌افزار برای جاسوسی‌ استفاده کند، و برخی دیگر از اثر آن بر سلامت روان جوانان می‌گویند. دولت فدرال آمریکا استفاده از «تیک‌تاک» را در ابزارهایی که در اختیار کارمندانش قرار می‌دهد، ممنوع کرده است. دولت‌های بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز چنین کرده‌اند. برخی نمایندگان کنگره آمریکا حتی خواهان ممنوعیت کامل «تیک‌تاک» شده‌اند.

شو زی چیو،‌ مدیرعامل «تیک‌تاک» که شهروند سنگاپور است،‌ ماه گذشته در کنگره آمریکا شهادت داد و گفت این شرکت در مدیریت محتوای خود، از مقام‌های پکن دستور نمی‌گیرد. او مدعی شد که این نرم‌افزار «بدون دستکاری دولت‌ها» اداره می‌شود.

جان ادواردز، کمیسیونر اطلاعات بریتانیا، گفت: «تیک‌تاک باید بهتر عمل می‌کرد. جریمه ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پوندی ما نمایانگر تاثیر جدی ناکامی آن‌ها است.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا