فناوری

جایگزین نیکوتین در سیگار الکترونیکی از خود نیکوتین خطرناک‌تر است

جایگزین نیکوتین در سیگار الکترونیکی از خود نیکوتین خطرناک‌تر است

ایالات متحده آمریکا برای کنترل نیکوتین سنتی، که مخدری اعتیاد‌آور است، مقرراتی را درباره مصرف تنباکو وضع کرده است، اما این مقررات مواد مصنوعی را که ساختار شیمیایی مشابه نیکوتین دارند دربر نمی‌گیرد. این بدان معنا است که تولید‌کنندگان سیگار الکترونیکی حاوی ۶-متیل نیکوتین می‌توانند محصولاتشان را بدون مجوز سازمان غذا و دارو بفروشند. 

سازمان غذا و دارو در ایالات متحده در پاسخ به سوالات رویترز درباره ۶-متیل نیکوتین و سایر جایگزین‌های نیکوتین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود آنکه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی اطلاعات، که اخیرا به دست‌ آمده، نشان می‌دهند که این محصولات مشابه‌ نیکوتین ممکن است از خود نیکوتین، که بسیار اعتیادآور است، خطرناک‌تر باشند، زیرا روند رشد مغزی نوجوانان را تغییر می‌دهند و بر تمرکز، کیفیت یادگیری و حافظه تاثیرات طولانی‌مدت می‌گذارند.»

نیکوتین سنتی موجود در سیگار و سیگارهای الکترونیکی از برگ تنباکو گرفته می‌شود، اما ۶-متیل نیکوتین ماده‌ای است که در آزمایشگاه و با استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود.   

 

جایگزین نیکوتین در سیگار الکترونیکی از خود نیکوتین خطرناک‌تر است

سازمان غذا و دارو می‌گوید که این ترکیبات را  کاملا مطابق اصول و دیدگاه‌های حاکم بر این سازمان بررسی می‌کند و تمام توانش را به کار می‌گیرد تا از جوانان دربرابر محصولات مضر برای سلامت محافظت کند. این سازمان علاوه بر کنترل تنباکو بر مصرف دارو، مواد غذایی، محصولات آرایشی هم نظارت دارد تا از کارایی و ایمنی این محصولات مطمئن شود.  

به گفته چند پژوهشگر علمی، برای اینکه بتوان درباره تاثیرات متیل-۶ نیکوتین بر سلامت و میزان اعتیادآور بودن آن به نظر قطعی رسید تحقیقات کافی وجود ندارد ومطالعات محدودند. سازمان غذا و دارو هیچ نوع سیگار طعم‌دار الکترونیکی را که با نیکوتین سنتی ساخته شود تایید نکرده است و تاکید می‌کند که شرکت‌ها ثابت نکرده‌اند که مزیت‌های مصرف این سیگارها از خطرات آن بیشتر است.

متخصصان درمورد اعتیاد‌آور بودن ماده شیمایی ۶-متیل نیکوتین ابراز نگرانی می‌کنند، در حالی که برخی از شرکت‌های فروش نیکوتین از این ماده شیمیایی به «کمتر مضر» و «کمتر اعتیادآور» یاد می‌کنند، اما متخصصان معتقدند که در این زمینه باید تحقیقات کامل و جامعی صورت گیرد.     

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا