عمومی

توسعه‌دهندگان در پرونده نقض کپی‌رایت در GitHub Copilot از مایکروسافت و OpenAI شکست خوردند

توسعه‌دهندگان در پرونده نقض کپی‌رایت در GitHub Copilot از مایکروسافت و OpenAI شکست خوردند

توسعه‌دهندگانی که از گیت‌هاب، مایکروسافت و OpenAI به خاطر گیت‌هاب کوپایلت، دستیار کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی، شکایت کرده بودند، با مانعی مهم در دادگاه روبرو شدند. به گزارش The Register، قاضی دادگاهی در کالیفرنیا تقریباً تمام ادعاهای مطرح شده در دعوی نقض کپی‌رایت را که در سال ۲۰۲۲ تنظیم شده بود رد کرد.

دعوای اولیه که شامل ۲۲ ادعا بود، شرکت‌های گیت‌هاب، مایکروسافت و OpenAI را متهم می‌کرد که با آموزش گیت‌هاب کوپایلت روی کار توسعه‌دهندگان بدون ارجاع مناسب، قوانین کپی‌رایت را نقض کرده‌اند. با‌این‌حال، حکم اخیر قاضی جان تیگار (Jon Tigar) تنها دو ادعا را باقی گذاشته است: یکی ادعای نقض مجوز منبع باز و دیگری ادعای نقض قرارداد.

مسئله‌ی کلیدی در پرونده‌ی مورد بحث، این بود که آیا کد پیشنهادی گیت‌هاب کوپایلت، قانون کپی‌رایت هزاره‌ی دیجیتال (DMCA) را نقض می‌کند یا خیر.

با اینکه دادگاه پیش‌تر حکم داده بود که پیشنهادهای کوپایلت به اندازه‌ی کافی به منابع اصلی خود شباهت ندارند، نسخه‌ای اصلاح‌شده‌ از شکایت، به فیلتر تشخیص کپی‌برداری گیت‌هاب پرداخته بود. کار این فیلتر این است که با بررسی کدهای تولید شده‌ توسط گیت‌هاب کوپایلت، آن‌هایی را که شبیه به کدهای عمومی هستند تشخیص داده و حذف کند.

دعوی حقوقی اصلاح‌شده، استدلال می‌کند که زمان خاموش بودن فیلتر تشخیص کپی‌برداری، گیت‌هاب به کاربران کوپایلت اجازه‌ی دریافت کد مشابه منابع اصلی را می‌دهد. علاوه‌براین، در این دعوی به مطالعه‌ای اشاره شده است که نشان می‌دهد چگونه مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند بخشی از داده‌های آموزشی خود را «به‌خاطر بسپارند» و دوباره بیان کنند؛ در این حالت، به‌طور بالقوه پیشنهاد کدهای دارای حق کپی‌رایت ممکن است.

دعوی حقوقی اصلاح‌شده نیز در دادگاه موفق نشد؛ قاضی تیگار تشخیص داد که کدی که ادعا می‌شود گیت‌هاب از توسعه‌دهندگان کپی کرده است، به اندازه‌ی کافی به کار اصلی آن‌ها شباهت ندارد. او هم‌چنین با اشاره به بخشی از همان مطالعه‌‌ای که در دعوی آورده شده، ادعای توسعه‌دهندگان مبنی‌بر تولید کد دارای حق کپی‌رایت توسط کوپایلت را با تعصب رد کرد. به این معنی که توسعه‌دهندگان دیگر امکان طرح مجدد این ادعا را ندارند.

در مطالعه‌ی مورد بحث، ذکر شده بود که گیت‌هاب کوپایلت «در شرایط ایمن به‌ندرت کد به خاطر سپرده شده را تولید می‌کند.» دادگاه هم‌‌چنین درخواست خسارات تنبیهی (Punitive Damages) و جبران خسارت مالی به شکل دارا شدن ناعادلانه (Unjust Enrichment) را رد کرد.

همانطور که اشاره شد، دعوی حقوقی توسعه‌دهندگان علیه گیت‌هاب، مایکروسافت و OpenAI هنوز تمام نشده است. به احتمال زیاد، دعاوی مربوط‌به نقض مجوز منبع باز و نقض قرارداد ادامه خواهند یافت.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا