تکنولوژی

تصویر روز ناسا: پل کهکشانی ده هزار کیلومتری

برای ثبت تصویر پل کهکشانی، منجمان ابتدا راه شیری را از رصدخانه «EL sauce» در شیلی و پس از شش ساعت از رصدخانه «Saint-Veran» در کوه‌های آلپ فرانسه رصد کردند.

همکاری خلاقانه منجمان و عکاسان آسمان شب، این امکان را برای ما فراهم کرده است تا کهکشان راه شیری را همانند پلی در آسمان ببینم. این کمان همانند پلی نیمکره شمالی و جنوبی کره زمین را بهم وصل می‌کند. هرآنچه لازم است از کهکشان راه شیری بدانید را از اینجا بخوانید.

منجمان برای ثبت تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، نیاز به مشاهده آسمان از دو نقطه مختلف زمین داشتند. آن‌ها در ابتدا آسمان را بر فراز رصدخانه «EL sauce» در شیلی (رصدخانه بالایی در تصویر) رصد کردند. سپس درهمان تاریخ و تنها شش ساعت بعد آسمان را از رصدخانه «SaintVeran» در کوه‌های آلپ فرانسه نیز رصد کردند. این تاخیر زمانی 6 ساعته به چرخش زمین اجازه داد تا کمان کهکشان راه شیری را بر فراز این دو رصدخانه هم‌تراز کند. تمام نوردهی‌ها با دوربین‌ها و لنزهای مشابهی که روی سه‌پایه‌های ساده نصب شده بودند، انجام شد.

یک درخشش کم رنگ مایل به سبز در آسمان تاریک شیلی قابل مشاهده است. در این بخش از تصویر (قسمت بالایی) ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک را می‌توان در نزدیکی گنبد رصدخانه مشاهده کرد.

در کوه‌های آلپ فرانسه می‌توان اندکی آلودگی نوری مشاهده کرد. با این‌حال، هنوز کهکشان «آندرومدا» را می‌توان از دوردست‌ها و در نزدیکی افق مشاهده کرد.

کهکشان آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان مستقل به کهکشان راه شیری است که می‌توان با چشم غیرمسلح آن را در آسمان شب با افق گسترده و بدون آلودگی نوری مشاهده کرد. در این مقاله می‌توانید هرچه لازم است درباره آندرومدا بدانید را، بخوانید.

این دو رصدخانه در زمین درحدود ده هزار کیلومتر باهم فاصله دارند. به همین دلیل ناسا این تصویر را، پل کهکشانی ده هزار کیلومتری نامیده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا