بیوایدی استفاده آزمایشی از باتریهای پیشرفته حالت جامد در خودروهای برقی را از سال ۲۰۲۷ آغاز میکند

بیوایدی استفاده آزمایشی از باتریهای پیشرفته حالت جامد در خودروهای برقی را از سال ۲۰۲۷ آغاز میکند
بیوایدی از برنامههای خود برای توسعه و اجرای باتریهای تمام جامد خبر داد. سان هوآجون، مدیر ارشد فناوری بخش باتری این شرکت، اخیراً اعلام کرد که بیوایدی قصد دارد از سال ۲۰۲۷ استفادهی آزمایشی از فناوری باتریهای تمام جامد را آغاز کند.
باتریهای تمام جامد، نقطهی عطفی مهم در مسیر ادغام گستردهی این فناوری پیشرفته در خودرو برقی است. هرچند که استفادهی آزمایشی در چند سال آینده شروع میشود، اما سان اشاره کرد پذیرش گستردهی این باتریها در مقیاس کلان احتمالاً تا پیش از ۲۰۳۰ رخ نخواهد داد.
بیوایدی همراستا با روند کلی صنعت باتریهای تمام جامد پیشرفت میکند. سایر شرکتهای بزرگ فعال در حوزهی باتری، از جمله CATL نیز توسعهی باتریهای تمام جامد را دنبال میکنند و جدول زمانی مشابهی برای تولید محدود و پذیرش گستردهی آنها در نظر دارند.
تحقیقات بیوایدی در زمینهی باتریهای تمام جامد از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در ابتدا بر بررسی مسیرهای فناوری و مواد مختلف متمرکز بود. در سال ۲۰۱۶، این شرکت وارد مرحلهی تأیید امکانپذیری فنی شد و نمونههای اولیهی کمظرفیت تولید کرد.
طی سالهای اخیر، روند پیشرفت بیوایدی در زمینهی باتریهای تمام جامد ادامه داشته است و در سال ۲۰۲۴، بیوایدی نمونههای آزمایشی سلولهای باتری تمام جامد با ظرفیتهای ۲۰ و ۶۰ آمپرساعتی را توسعه داد.
باتریهای تمام جامد پتانسیل بالایی برای ارائهی چگالی انرژی بیشتر دارند. در حالی که باتریهای لیتیومی مایع به سقف نظری ۳۵۰ واتساعت بر کیلوگرم نزدیک شدهاند، باتریهای تمام جامد میتوانند به چگالی چشمگیر ۵۰۰ واتساعت بر کیلوگرم دست یابند.
مقالههای مرتبط
بیوایدی در توسعهی باتریهای تمام جامد از الکترولیتهای سولفیدی استفاده کرده که دلیل اصلی این انتخاب، پایداری فرایند و هزینهی تولید آنها است. در همین حال، سایر شرکتها ترکیبهای شیمیایی متفاوتی همچون اکسیدها و پلیمرها را برای توسعهی باتریهای تمام جامد خود بررسی میکنند.
هزینه همچنان یکی از موانع اصلی پذیرش گستردهی باتریهای تمام جامد محسوب میشود. در حال حاضر، هزینهی تولید الکترولیتهای سولفیدی بالا است، زیرا محدودیت حجم تولید دارد؛ با این حال، بیوایدی باور دارد که با افزایش مقیاس تولید، هزینهی باتریهای سهجزئی (لیتیوم نیکل، کبالت و منگنز یا ترکیبهایی از این مواد) تمام جامد به سطح باتریهای سهجزئی مایع خواهد رسید و در نهایت، رقابتپذیری بیشتری در بازار پیدا خواهد کرد.