تکنولوژی

بهبود کلی شاخص‌ها با مقداری استرس و نگرانی؛ نتایج آزمایش هفته کاری چهارروزه در دیوار مشخص شد

بهبود کلی شاخص‌ها با مقداری استرس و نگرانی؛ نتایج آزمایش هفته کاری چهارروزه در دیوار مشخص شد

شرکت دیوار از ابتدای مردادماه آزمایش یک‌ماهه هفته کاری چهارروزه را به‌صورت آزمایشی اجرا کرد. با مشخص شدن نتایج این آزمایش، مدیران شرکت درمورد اقدامات بعدی تصمیم خواهند گرفت.

دیوار قبل از اجرای طرح آزمایشی هفته کاری چهارروزه و در روزهای پایانی این طرح، با انجام دو نظرسنجی، نتایج طرح را سنجیده و نتایج این نظرسنجی‌ها را در اختیار lastech قرار داده است.

در این نظرسنجی‌ها، وﺿﻌﯿﺖ تغییرات ۳ ﻣﻮﺿﻮع «ﺗﻌﺎدل ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ»، «ارﺗﺒﺎﻃﺎت» و «ﺟﻠﺴﺎت» ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از اﺟﺮای آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﻣﺪل هفته ﮐﺎری ﭼﻬﺎرروزه در قالب ۴ یا ۵ سؤال مطرح شد و مخاطب باید با گزینه‌های «اصلاً موافق نیستم»، «یه جورایی موافق نیستم» (نامطلوبیت)، «یه جورایی موافقم» و «کاملاً موافقم» (مطلوبیت) همچنین «نظری ندارم» به سؤالات پاسخ می‌داد. نتایج نشان داد در هر ۳ مورد درصد مطلوبیت رشد کرده و درصد نامطلوبیت کاهش یافته است.

بر این اساس در موضوع هماهنگی کار و زندگی ۱۵ درصد افزایش مطلوبیت و ۱۳ درصد کاهش نامطلوبیت مشاهده شد. در موضوع ارتباطات ۹ درصد افزایش مطلوبیت و ۸ درصد کاهش نامطلوبیت و در موضوع جلسات نیز ۵ درصد افزایش مطلوبیت و ۶ درصد کاهش نامطلوبیت به ثبت رسید.

نکات منفی و مثبت

نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان داد مدیران تیم‌ها در دیوار مواردی همچون ﺗﻌﺎدل ﺑﻬﺘﺮ بین ﮐﺎر و زﻧﺪﮔﯽ، ﺗﻤﺮﮐﺰ و ﺑﻬﺮه‌وری ﺑﯿﺸﺘﺮ، ﻓﺮﺻﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮای اﯾﺪه‌پردازی و ﺗﻔﮑﺮ، ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس، اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﻌﻄﺎف‌پذیری و ارتقای ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ را ازجمله نتایج مثبت اجرای این طرح آزمایشی مطرح می‌کنند.

البته طرح هفته کاری چهارروزه نتایج منفی هم داشته است. به عقیده مدیران تیم‌ها،‌ اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ ﮐﺎر در روزﻫﺎی ﮐﺎری، نگرانی از ﻧﺮﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎ، ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻌﺎﻣﻼت بین‌تیمی، ﻣﺸﮑﻼت در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﯿﻢ‌ﻫﺎی دﯾﮕﺮ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ زﻣﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮای ﻋﺎدت‌ﮐﺮدن و اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺘﺮس ﺑﻪ‌دلیل نبود ﺑﻨﭽﻤﺎرک عوارض منفی تجربه هفته کاری چهارروزه در دیوار بوده است.

درعین‌حال، اعضای تیم‌ها نیز درمورد نتایج مثبت و منفی اجرای این طرح نظرات تقریباً مشابهی داشته‌اند. اعضای تیم‌ها علاوه‌بر مواردی که مدیرانشان به‌عنوان نکات مثبت مطرح کرده بودند، مواردی ازجمله ﻓﺮﺻﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮای اﯾﺪه‌پردازی و یادگیری، ﺑﻬﯿﻨﻪ‌ﺳﺎزی زﻣﺎن و ﮐﺎرﻫﺎی عمیق و تأثیر ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ روﺣﯽ و جسمی را مطرح کردند. نتایج منفی هم به عقیده آنان شامل مواردی مانند اﺣﺴﺎس ﮐﻢ‌ﮐﺎری ﯾﺎ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﮐﺎر در روز تعطیل، اﺣﺴﺎس ﻫﻤ‌ﺨﻮاﻧﯽ نداشتن ﺑﺎ سایر ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎ و ﺑﺨﺶ‌ﻫﺎ، اﺳﺘﺮس ﻧﺎﺷﯽ از تطبیق ﺑﺎ ﻣﺪل ﺟﺪﯾﺪ و ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت در مدیریت زﻣﺎن و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ریزی می‌شد.

محدودیت‌های طرح

«حسین انصاری»، معاون مهندسی دیوار، سنجش موفقیت این طرح را کار دشواری می‌داند و می‌گوید: «سروکار طرح با نیروی انسانی و بهره‌وری است و تعیین سنجه برای چنین موضوعاتی کار ساده‌ای نبود. ما البته معیارهای استانداردی ازجمله Dora Metrics برای DevOps داریم که آنها را کنترل و مانیتور می‌کردیم و مواردی مانند رضایت شغلی، احساس هماهنگی کار و زندگی، مشارکت و مانند اینها را از طریق نظرسنجی سنجیدیم.»

او می‌افزاید: «2 نظرسنجی؛ یکی در اواخر تیرماه و دومی در انتهای شهریورماه امسال برگزار شد که مقایسه نتایج آنها نشان داد که همکاران در هفته چهارروزه احساس هماهنگی بیشتری بین کار و زندگی خصوصی خود می‌کنند، انگیزه و انرژی آنها افزایش یافته و جلسات هم بهره‌ورتر شده است.»

انصاری درمورد محدودیت‌های این آزمایش نیز می‌گوید: «نکته اول این بود که همه سازمان نمی‌توانستند در طرح شرکت کنند؛ تیم‌های حقوقی، ستادی و اجرایی لازم بود که برای رعایت SLA و ارتباطات ضروری برون‌سازمانی طبق روال قبل کار کنند و به‌این‌ترتیب احساس بی‌انصافی در آنها شکل گرفت.»

معاون مهندسی دیوار ادامه می‌دهد: «حین اجرای طرح، مدیران میانی نگران بودند به شاخص‌های تعیین‌شده می‌رسند یا نه و این مسئله فشار و استرس به آنها وارد می‌کرد.»

او با بیان اینکه در دیوار مرتباً ایده‌های جدید به آزمایش گذاشته می‌شود و طرح هفته کاری چهارروزه نیز یکی از این آزمایش‌ها بود، می‌افزاید: «در دیوار ابزارهای دیگری نیز برای ایجاد انعطاف کاری در اختیار مدیران است؛ مثلاً میزان مرخصی نامحدود است و افراد در هماهنگی با تیم می‌توانند از هر میزان مرخصی استفاده کنند. همچنین در دیوار ساعت‌زنی نداریم و به شرط تأمین بهره‌وری، می‌توان ساعت کاری منعطف داشت.»

پیشنهاد برای اجرای طرح در تابستان هر سال

انصاری می‌گوید: «درنهایت تصمیم اینکه هفته‌ کاری چهارروزه به‌صورت دائمی اجرا شود یا نه در اختیار مدیریت است. ولی ما توصیه‌هایی را نیز مطرح کرده‌ایم؛ ازجمله اینکه شنبه‌ها بدون جلسه باشد یا اینکه طرح هفته کاری چهارروزه حداقل تابستان‌ها اجرا شود.»

توجه دیوار به مدل‌های زبانی بزرگ

او با تأکید بر اینکه برای افزایش بهره‌وری و کارایی، استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ در دیوار موردتوجه ویژه است، می‌افزاید: «چشم‌انداز ما این است که هر وظیفه‌ای در سازمان که قابل‌جایگزینی با LLMها باشد، این جایگزینی انجام شود. البته در بسیاری از وظایف برای حفظ دقت عملکرد فعلاً نیاز به نظارت انسانی وجود دارد اما پیش‌بینی می‌کنیم باتوجه‌به سرعت رشد فناوری، در آینده بتوان از سیستم‌های خودمختار در این زمینه استفاده کرد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا