عمومی

بنیان‌گذار تکراسا: هدف ما کمک به بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال کشور است

بنیان‌گذار تکراسا: هدف ما کمک به بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال کشور است

تکراسا اینسایت، زیرمجموعه جدید رسانه تکراسا، به‌تازگی اولین گزارش خود با نام «گزارش جامع تکنولوژی‌های بازاریابی ایران» را با هدف ایجاد شفافیت و دسترسی‌پذیری داده‌ها در صنایع اقتصاد دیجیتال، منتشر کرده است.

محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکراسا اینسایت، در گفت‌وگو با lastech از دغدغه ایجاد تکراسا اینسایت برای تهیه و انتشار گزارش‌هایی مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال می‌گوید. ازلی هدف از گزارش جامع تکنولوژی‌های بازاریابی ایران و سایر گزارش‌های مجموعه‌اش را «کمک به بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال کشور» می‌داند.

بنیان‌گذار تکراسا اینسایت می‌گوید که مجموعه‌اش کار «مطالعه صنعت» را از حدود ۱۰ سال قبل شروع کرده و تا مدتی گزارش‌هایش را به زبان انگلیسی تهیه کرده و به‌صورت عمومی به انتشار می‌رساند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما این مجموعه پس از مدتی تصمیم به ایجاد تکراسا فارسی گرفته و حالا چند گزارش، از جمله گزارش «تجارت اجتماعی» و «تکنولوژی‌های تبلیغاتی»، را به زبان فارسی منتشر کرده است.

ازلی می‌گوید کار کردن در حوزه‌های تحقیقاتی، به‌ویژه در عرصه اقتصاد دیجیتال، هزینه زیادی دارد و به همین دلیل تکراسا اینسایت تصمیم گرفته است گزارش‌هایش را در همکاری با شرکت‌های این حوزه تهیه کند. او ادامه می‌دهد:

چون یک شرکت به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه این پروژه‌ها را پرداخت کند، ما هم مدل کار را تغییر دادیم و برای اینکه بتوانیم پروژه‌ها را با تعداد بیشتری از مصاحبه‌شونده‌ها پیش ببریم شرکت‌های مختلفی را به‌عنوان پارتنرهای پروژه اضافه می‌کنیم. به این ترتیب بتوانیم هم کاری انجام دهیم که نفع جمعی داشته باشد و هم بتوانیم هزینه‌های کار را تأمین کنیم.

– محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکراسا اینسایت

به گفته ازلی، در گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران، ۱۰۰ نفر مصاحبه‌شونده حضور داشتند و برای تهیه آن ۲۱ پارتنر از ۱۰ صنعت مختلف در آن همکاری کرده‌اند؛ شرکت‌های «اسمارتک» و «کاوه نگار» پارتنرهای اصلی تکراسا اینسایت در این پروژه بوده‌اند.

تلاش تکراسا اینسایت این است که شرکت‌های دور از فضای دیجیتال را به این حوزه بیاورد

تکراسا در شیوه جدید انجام پروژه‌های خود کار تحقیق و مطالعه را توسط «تکراسا اینسایت» انجام می‌دهد؛ رسانه تکراسا فارسی هم به آن کمک می‌کند و بخش ایونت هم رویدادهایی را برگزار می‌کند تا گزارش‌ها در رویداد ارائه و دیده شوند.

بنیان‌گذار تکراسا اینسایت در خصوص رویداد مربوط به گزارش «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران» این طور توضیح می‌دهد: «در رویداد اخیر تلاش ما این بود که از شرکت‌های غذایی، دارویی، لجستیک و… که نسبتاً از فضای دیجیتال دور هستند دعوت کنیم این حوزه را بشناسند و ما هم بتوانیم بازار جدیدی برای آن‌‌ها ایجاد کنیم.»

شناساندن این حوزه و ظرفیت‌هایش به صنایعی که کمتر با مباحث مربوط به Martech آشنایی دارند یکی از اهداف اصلی تهیه این گزارش بوده است. ازلی در همین خصوص می‌گوید:

با انتشار این گزارش و برگزاری رویداد آن پتانسیل‌های این صنعت شناخته می‌شود. بسیاری از افرادی که نمی‌دانستند ابزارها و تکنولوژی‌های بازاریابی وجود دارد که می‌تواند هزینه‌هایشان را کمتر کند، درآمدشان را بیشتر کند یا تجربه مشتریان خود را بهبود بدهند، با این حوزه و ظرفیت‌هایش آشنا می‌شوند. این گزارش همچنین به رشد این صنعت کمک می‌کند و در شرایطی که اقتصاد سنتی در حال کوچک شدن است‌، روی آوردن به اقتصاد دیجیتال می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

– محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکراسا اینسایت

تکنولوژی‌های بازاریابی می‌توانند هزینه‌های شرکت‌ها را کمتر و درآمدشان را بیشتر کند

او در ادامه هم توضیح می‌دهد که تکنولوژی‌های بازاریابی بسیاری از شرکت‌ها را درگیر می‌کند و همین مسئله باعث توجه بسیاری از صنایع به این حوزه خواهد شد و یک نتیجه مهم برای اقتصاد دیجیتال کشور خواهد داشت:

«همه شرکت‌هایی که بازاریابی دارند به کمک این تکنولوژی‌ها می‌توانند با هزینه کمتر، آورده بیشتری داشته باشند. قاعدتاً این موضوع کمک زیادی به رشد اقتصاد دیجیتال و در نهایت، کل اقتصاد کشور می‌کند. هدف ما کمک به بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال کشور است.»

ازلی در پایان به گزارش‌های بعدی تکراسا هم اشاره می‌کند: «گزارش بعدی ما که در حال نهایی شدن است، گزارش «فین‌تک» است. در این گزارش تقریباً ۱۲ صنعت موجود در فین‌تک، از جمله پرداخت‌یارها، صرافی‌ها، PSPها، سوپراپلیکیشن‌های مالی، لندتک و… را بررسی می‌کنیم. در این گزارش وضعیت حوزه فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنیم و در کنار آن، سراغ مدیران شرکت‌ها می‌رویم و دیدگاه آن‌ها را جویا می‌شویم و اطلاعات و آمار می‌گیریم.»

«سلامت الکترونیک»، «تکنولوژی‌های تبلیغاتی» و «تجارت اجتماعی» دیگر حوزه‌هایی هستند که تکراسا اینسایت قصد دارد در گزارش‌های بعدی به آن‌ها بپردازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا