رمز ارز

بزرگ‌ترین برنده‌ها و بازنده‌های دنیای رمزارزها در سال ۲۰۲۲!

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سال ۲۰۲۲، سال پرحادثه‌ای برای دنیای ارزهای دیجیتال بود. در این سال، برخی از بزرگ‌ترین نام‌هایی که در پیشبرد اکوسیستم کریپتو نقش اساسی داشتند، بدترین سال این صنعت در تاریخ آن را رقم زدند. با این حال، قهرمانان زیادی هم توانستند در چنین شرایطی، عملکرد بالاتر از حد انتظاری را از خود به نمایش بگذارند. بیایید با برخی از بزرگ‌ترین برنده‌ها و بازنده‌های اکوسیستم کریپتو در سال ۲۰۲۲ آشنا شویم.

۱۰۰ تتر (دلار) مهمان ما باشید
با ثبت نام در صرافی ارز پلاس، ۱۰۰ تتر اول را پرداخت نکنید!


ثبت نام

برنده‌ها

۱. لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)

به گزارش سایت کوین تلگراف، زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کرد، ایده اصلی آن، اعطای حق حاکمیت مالی به مردم بود که وابستگی آنها را به واسطه‌های متمرکز کاهش می‌داد.

با پیشنهاد نرخ‌های بهره بالا برای محصولات و خدمات معاملاتی مختلف، اکثر کاربران کریپتو ترجیح می‌دهند که دارایی‌های رمزارزی خود را در صرافی‌های متمرکز نگه دارند. با این حال، این پیشنهادات سودآور زمانی که میلیون‌ها مشتری سرمایه خود را در پی فروپاشی آن صرافی متمرکز از دست می‌دهند، به یک کابوس تبدیل می‌شوند.

به دنبال ورشکستگی صرافی FTX، سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به صرافی‌های متمرکز از دست دادند و ارائه‌دهندگان کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر و ترزور از تغییر رفتار سرمایه‌گذاران به سمت حضانت شخصی سود زیادی بردند.

۲. هکرهای کلاه سفید

اکوسیستم کریپتو نسبتاً جدید است و چندین بخش آن مانند امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و به همین دلیل، در برابر باگ‌ها و سوءاستفاده‌ها آسیب‌پذیرند. به گزارش DefiLlama، پروتکل‌های دیفای در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵٫۹۳ میلیارد دلار از دست دادند.

با این حال، اگر هکرهای کلاه سفید نبودند، این ارقام بسیار بالاتر می‌بود. این هکرها میلیون‌ها دلار وجوه دزدیده شده را برگرداندند و اشکالات امنیتی را شناسایی کردند که می‌توانست به سوءاستفاده‌های بیشتری منجر شود. در حالی که بسیاری از پروژه‌ها تمایل دارند که کلاه سفیدها را نادیده بگیرند، سال ۲۰۲۲ نشان داد که بهتر است میلیون‌ها پاداش در ازای کشف اشکال پرداخت کنیم تا اینکه میلیاردها دلار در اثر حملات از دست بدهیم.

۳. تتر

در میان هرج و مرج سال ۲۰۲۲، استیبل کوین تتر (USDT) با موفقیت مسیر خود را از میان خرابه‌های سقوط اکوسیستم ترا و صرافی FTX طی کرده است.

این استیبل کوین از زمانی که وجود داشته، در خط مقدم نظرات منتقدان بوده است. هنگامی که استیبل کوین بومی ترا پشتوانه خود را از دست داد، شایعاتی در مورد تحت تأثیر قرار گرفتن تتر نیز وجود داشت. با این حال، تتر توانست بر این ترس غلبه کند. این شرکت همچنین متعهد شده که وام دادن از ذخایر خود را متوقف می‎کند و در طول زمان شفاف‌تر شده است.

بازنده‌ها

۱. استیبل کوین ترا یواس‌دی (TerraUSD)

استیبل کوین‌های الگوریتمی یک مفهوم جدید و امیدوارکننده در طول بازار صعودی بودند. اکوسیستم ترا بر اساس این هیاهو به اوج‌های جدیدی رسید. با این حال، طراحی اشتباه ترا یواس‌دی، که اکنون با نام ترا کلاسیک یواس‌دی (USTC) شناخته می‌شود، در کنار تصمیم‌گیری‌های بی‌ملاحظه دو کووان، بنیانگذار این پروژه، منجر به سقوط نهایی آن شد که در نتیجه آن، ۴۰ میلیارد دلار از سرمایه سرمایه‌گذاران از بین رفت.

۲. آلامدا ریسرچ (Alameda ResearchFTX و صرافی‌های متمرکز

در آغاز سال ۲۰۲۲، صرافی FTX ۳۲ میلیارد دلار و شرکت خواهرش، آلامدا ریسرچ، چند میلیارد دلار ارزش داشت. با این حال، این صرافی در ماه نوامبر اعلام ورشکستگی کرد. به گفته مقامات، FTX و آلامدا ریسرچ، منابع مالی را میان یکدیگر منتقل می‌کردند و در اختلاس وجوه مشتریان دست داشتند. سقوط این دو شرکت، شرایط بد موجود در بازار کریپتو را تشدید کرد و اعتماد به صرافی‌های متمرکز را عملاً یک شبه از بین برد.

۳. سرمایه‌گذاران رمزارز

در میان همه هرج و مرج ناشی از سقوط بسیاری از صرافی‌های رمزارزی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، بزرگترین بازنده، سرمایه‌گذاران کریپتو هستند. علاوه بر بازار نزولی ارزهای دیجیتال، میلیون‌ها سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال خود را که در FTX نگهداری می‌کردند، یک شبه از دست دادند. همچنین، سقوط شبکه ترا که زمانی ۴۰ میلیارد دلار ارزش داشت، ارزش سرمایه میلیون‌ها کاربر آن را ظرف چند ساعت به صفر رساند. برخی از سرمایه‌گذاران، وجوه خود را در یک سری صرافی‌های متمرکز و پلتفرم‌های استیکینگ، مانند سلسیوس و بلاک‌فای از دست دادند. سرمایه‌گذاران بخش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نیز با کاهش بیش از ۷۰ درصدی ارزش این دارایی‌ها، ضرر قابل‌توجهی کردند. به طور کلی، سرمایه‌گذاران کریپتو یکی از بزرگترین بازنده‌های سال هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا