تکنولوژی

برای اولین بار در بازدم دلفین‌ها میکروپلاستیک کشف شد

برای اولین بار در بازدم دلفین‌ها میکروپلاستیک کشف شد

در پژوهشی تازه روی نفس پستانداران دریایی، اولین بار میکروپلاستیک‌ها در بازدم دلفین‌ها کشف شده است.

تیمی از محققان در ایالات متحده که یافته‌های اولیه آن‌ها در مجله Plos One منتشر شده است، نگران تأثیر احتمالی پلاستیک‌های استنشاقی بر ریه حیوانات هستند.

دانشمندان نمونه‌هایی از هوای بازدم دلفین‌ها را در دو مکان جمع‌آوری کردند: خلیج ساراسوتا در فلوریدا و خلیج باراتاریا در لوئیزیانا. آن‌ها میکروپلاستیک‌هایی را در نفس 11 دلفین یافتند که آنها را به این نتیجه‌ رساند که پلاستیک‌های استنشاق‌شده در هوا وجود دارند.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها همه‌جا، حتی در مکان‌های بکر، مانند قله اورست، وجود دارند. انتقال چنین ذراتی توسط باد، عاملی کلیدی در آلودگی همه‌جانبه ذرات میکروپلاستیکی است.

بسیاری از میکروپلاستیک‌های یافت‌شده در نمونه تنفس دلفین‌ها پلی‌استر بودند؛ پلیمر رایجی که برای تولید لباس استفاده می‌شود و هنگام شستشو، به‌ویژه هنگام شستشو با آب گرم، مقدار زیادی از ذرات آن‌ها وارد محیط می‌شود.

وجود میکروپلاستیک‌ها در ریه دلفین‌ها

«لزلی هارت»، یکی از پژوهشگران این مطالعه و متخصص بهداشت عمومی در کالج دانشگاه چارلستون کارولینای جنوبی، می‌گوید:

«استنشاق میکروپلاستیک توسط انسان قبلاً بررسی شده بود اما مطالعات کمی درمورد تأثیرات آن روی حیات‌وحش انجام شده است.»

دلفین‌ها نسبت به انسان‌ها در مقابل میکروپلاستیک‌ها آسیب‌پذیرترند

این واقعیت که دلفین‌ها ظرفیت ریه بسیار بیشتری دارند و نفس‌های عمیق می‌کشند، ممکن است به این معنی باشد که در معرض دوزهای بالاتر میکروپلاستیک نسبت به انسان قرار دارند.

در سراسر جهان، انسان و حیات‌وحش در معرض ذرات ریزآلودگی پلاستیکی در هوا، آب و غذا قرار دارند. این ذرات با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط هستند. مسیرهای اصلی تماس این ذرات با ارگان‌های بدن، بلع و استنشاق است. مطالعات روی انسان نشان داده استنشاق پلاستیک می‌تواند منجر به التهاب ریه و سایر مشکلات تنفسی شود.

محققان به‌ویژه درمورد تأثیر بالقوه آلودگی‌ها بر دلفین‌ها در منطقه خلیج باراتاریا نگران بودند؛ زیرا این دلفین‌ها قبلاً به‌دلیل فاجعه نشت نفت Deepwater Horizon در سال 2010 دچار افت سلامت ریه شده بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا