بازی

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید

حتی قبل از اینکه تکنولوژی زندگی ما را تسخیر کند، فیلم‌هایی وجود داشتند که دنیای آینده تکنولوژیکی را متصور می‌شدند. با ظهور اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های رباتیک پیشرفته و گروه‌های هکر، اکنون فیلم‌های زیادی وجود دارد که به این موضوعات می‌پردازند و در این مطلب از lastech قصد داریم تا بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی را معرفی کنیم.


Pirates of Silicon Valley

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: درام / زندگی‌نامه
سال اکران: ۱۹۹۹
امتیاز IMDB: ۷.۲

Pirates of Silicon Valley (غارتگران دره سیلیکون) یک فیلم تلویزیونی درام زندگی‌نامه‌ای است که روی دو شخصیت مهم دنیای تکنولوژی یعنی «استیو جابز»، ‌‌هم‌بنیانگذار فقید شرکت اپل و «بیل گیتس»، ‌هم‌بنیانگذار مایکروسافت تمرکز دارد.

فیلم عملا یه اقتباس سینمایی از کتاب Fire in the Valley: The Making of the Personal Computer نوشته «پاول فرایبرگر» و «مایکل سوین» است که در آن رقابت بین جابز و گیتس در توسعه کامپیوترهای شخصی توضیح داده می‌شود. «نوآ وایل»، بازیگر شخصیت اصلی سریال Falling Skies نقش جابز و «آنتونی مایکل هال» که در کودکی فیلم The Breakfast Club را در کارنامه‌اش داشته نقش گیتس را ایفا می‌کنند.


The Thirteenth Floor

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی / نئو-نوآر
سال اکران: ۱۹۹۹
امتیاز IMDB: ۷.۰

فیلم نئو-نوآر The Thirteenth Floor نیز براساس رمانی به نام Simulacron-3 از Daniel F. Galouye ساخته شده است. در این فیلم، شاهد داستان «داگلاس هال» با بازی «کریگ برکو» و همکارش، «جیسون ویتنی» با بازی «وینسنت دن آفریو» هستیم که در طبقه سیزدهم ساختمانی که در آن مستقر هستند، دریچه‌ای را به سوی دنیای مجازی باز کرده‌اند که آن‌ها را به سال ۱۹۳۷ برمی‌گرداند.

این فیلم که در سال ۱۹۹۹ توسط «کلمبیا پیکچرز» اکران شده بود، در سال ۲۰۰۰ کاندید بهترین فیلم علمی-تخیلی جایزه ساترن (Saturn Award) شد که البته این عنوان را The Matrix کسب کرد.


Ex Machina 

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی
سال اکران: ۲۰۱۴
امتیاز IMDB: ۷.۷

«الکس گارلند» که در سال ۲۰۱۸ نیز فیلم Annihilation را اکران کرده، در اولین تجربه کارگردانی خود با فیلم Ex Machina به سراغ دنیای برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی رفته است تا با یکی از بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی مواجه شویم.

در این فیلم، یک برنامه‌نویس جوان این شانس را پیدا می‌کند که بخشی از یک آزمایش علمی باشد که در آن یک اندروید زن باهوش آزمایش خواهد شد. با این حال، داستان فیلم به گونه‌ای پیش می‌رود که این سوال برای شما پیش خواهد آمد: آیا آن‌ها در حال آزمایش هوش مصنوعی هستند یا هوش مصنوعی آن‌ها را آزمایش می‌کند؟

چهار بازیگر اصلی فیلم شامل دامنل گلیسون (The Revenant)، آلیسیا ویکاندر (Tomb Raider)، اسکار آیزاک (Moon Knight) و سونویا میزونو (La La Land) می‌شوند. علاوه بر نقدها بسیار خوبی که از این فیلم شده، Ex Machina در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار، نامزد جایزه بهترین فیلمنامه اصلی و برنده جایزه بهترین جلوه‌های بصری شد.

مطلب پیشنهادی:طولانی ترین فیلم های تاریخ هالیوودپیشنهادهایی برای پرحوصله‌ها
طولانی ترین فیلم های تاریخ هالیوود


Tenet

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی / اکشن / هیجانی
سال اکران: ۲۰۲۰
امتیاز IMDB: ۷.۳

Tenet احتمالا یکی از معروف‌ترین فیلم‌های لیست «بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی» است که نام کارگردان بزرگی چون «کریستوفر نولان» را به یدک می‌کشد. در این فیلم، یک مامور CIA که نامی از او وجود ندارد، متوجه می‌شود که با کمک یک فناوری تازه کشف شده، می‌تواند زمان را دستکاری کند. بنابراین با یک سناریوی کاملا نولانی مواجه هستیم که یک بار دیگر در آن تمرکز اصلی روی مفهوم زمان است.

قهرمان اصلی داستان پس از آموزش نحوه دستکاری زمان، باید از یک حمله که هنوز رخ نداده است، جلوگیری کند. حمله‌ای که می‌تواند جهان را نابود کند.

در این فیلم بازیگرانی از جمله جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، مایکل کین و کنت برانا حضور دارند و ساخت موسیقی آن نیز برعهده هانس زیمر است. هرچند به عقیده برخی افراد، Tenet آنطور که انتظار می‌رفت باعث شگفتی نشده، اما همچنان یکی از برترین فیلم‌های علمی تخیلی چند سال گذشته است.


Blade Runner

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
Blade Runner Blade Runner 2049
ژانر: علمی-تخیلی علمی-تخیلی
سال اکران: ۱۹۸۲ ۲۰۱۷
امتیاز IMDB: ۸.۱ ۸.۰

Blade Runner نه تنها در زمان خود فیلم موفقی بود، بلکه اکنون پس از گذشت حدود ۴۰ سال، ریدلی اسکات با فیلم خود نه تنها در ژانر علمی-تخیلی بلکه در تاریخ سینما جاوادانه شده است.

در این فیلم، هریسون فورد جوان نقش دکارد را بازی می‌کند، مامور ویژه‌ای که از طرف نیروهای پلیس کلان-شهر لس آنجلس در سال ۲۰۱۹ وظیفه پیدا کرده تا چند ربات (موسوم به رپلیکانت) که به‌طور غیرقانونی روی زمین حضور دارند را نابود کند. این فیلم که به سبک نوآر فیلمبرداری شده است، سوالاتی در مورد هویت، آینده رباتیک و همچنین سیاره خودمان برای بیننده ایجاد می‌کند.

در سال ۲۰۱۷ نیز دنی ویلنوو، کارگردان فیلم‌هایی چون Prisoners و Dune تصمیم گرفت تا دنباله بلید رانر با نام Blade Runner 2049 را بسازد که در آن «رایان گاسلینگ» نقش اصلی را ایفا می‌کند. هریسون فورد در این فیلم نیز حضور دارد و از جمله بازیگران دیگر آن می‌توان به آنا د آرماس و جرد لتو اشاره کرد.


Minority Report

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی / اکشن
سال اکران: ۲۰۰۲
امتیاز IMDB: ۷.۶

استیون اسپیلبرگ فیلم گزارش اقلیت (Minority Report) را براساس داستان کوتاهی با همین از «فیلیپ کی. دیک»، نویسنده آمریکایی، ساخته است. در این فیلم، نسخه‌ای از آینده پیش‌بینی شده که در آن پلیس‌ها می‌توانند جنایتکاران را قبل از ارتکاب جنایت خود دستگیر کنند.

داستان فیلم زمانی هیجانی و جذاب می‌شود که این فناوری یکی از پلیس‌ها با بازی «تام کروز» را به عنوان متهم یک جنایت تشخیص می‌دهد و حالا کروز باید به دنبال راهی برای اثبات بی‌گناهی خود باشد.


The Matrix

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی
سال اکران: ۱۹۹۹
امتیاز IMDB: ۸.۷

سری فیلم‌های ماتریکس واقعا نیازی به معرفی ندارند و تاکنون الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های دیگر بوده‌اند. ساختار فلسفی پیچیده و محتوای سنگین از جمله مشخصه‌های اصلی فیلم‌های ماتریکس هستند که شاید بیشتر شباهت را به انیمه‌های ژاپنی هم دارند. واچوفسکی‌ها حتی در ساخت این فیلم از عناصر سبک سایبرپانک نیز استفاده کرده‌اند با یکی از بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی روبرو باشیم.

هرچند توضیح داستان این فیلم به صورت خلاصه بسیار سخت است، اما، داستان آن درباره یک هکر به نام توماس اندرسون، با نام مستعار «نئو» است که باید با ماشین‌های هوشمندی که دنیای شبیه‌سازی شده ماتریکس را تسخیر کرده‌اند، مبارزه کند. در مجموع چهار فیلم از این سری منتشر شده که آخرین مورد آن یعنی ماتریکس ۴ با عنوان The Matrix Awakens در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

مطلب پیشنهادی:۱۰ انیمه نوستالژیک که همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اندآثار به یادماندنی که تمام‌شدنی نیستند
۱۰ انیمه نوستالژیک که همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند


Track Down

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: جنایی / هیجانی
سال اکران: ۲۰۰۰
امتیاز IMDB: ۶.۲

Track Down که با نام Takedown نیز شناخته می‌شود، شاید متفاوت‌ترین عنوان از لیست بهترین فیلم های درباره تکنولوژی باشد. با این حال، ارتباطی با دنیای تکنولوژی نیز در آن وجود دارد.

این فیلم که براساس کتابی با نام طولانی Takedown: The Pursuit and Capture of Kevin Mitnick, America’s Most Wanted Computer Outlaw—By the Man Who Did ساخته شده، داستان دستگیری «کوین میتنیک» یک هکر را توضیح می‌دهد که از او به عنوان «مهم‌ترین و تحت تعقیب‌ترین یاغی رایانه‌ای تاریخ آمریکا» یاد می‌شود.


The Social Network

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: درام / زندگینامه
سال اکران: ۲۰۱۰
امتیاز IMDB: ۷.۸

دیوید فینچر (کارگردان Fight Club و Seven) در هشتمین تجربه کارگردانی خود به سراغ مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک و نحوه شکل‌گیری این شبکه اجتماعی رفت و آن را در فیلمی تحت عنوان The Social Network به نمایش گذاشت. در فیلم، «جسی آیزنبرگ» نقش زاکربرگ و اندرو گارفیلد نقش «ادواردو ساورین» یکی از دو بنیان‌گذار فیسبوک را ایفا می‌کنند.

این فیلم تمام چالش‌هایی که مارک زاکربرگ در هنگام ساخت محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان یعنی فیسبوک با آن‌ها روبرو می‌شود را به بهترین نحو ممکن نشان می‌دهد. بنابراین The Social Network می‌تواند به محبوب‌ترین فیلم هر برنامه‌نویسی تبدیل شود.


The Imitation Game

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: درام تاریخی
سال اکران: ۲۰۱۴
امتیاز IMDB: ۸.۰

The Imitation Game (بازی تقلید) دیگر عنوان متفاوت این لیست است. در این فیلم که براساس کتاب Alan Turing: The Enigma از «اندرو هاجز» ساخته شده، بندیکت کامبربچ نقش آلن تورینگ، تحلیلگر رمز را بازی می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم، برای دولت بریتانیا پیغام‌های سری نازی‌ها را رمزگشایی می‌کرد.

فیلم هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار موفق شد تا جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را کسب کند اما به دلایلی از جمله عدم نمایش درست اتفاقات تاریخی مورد انتقاد قرار گرفت. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به کیرا نایتلی و متیو گود اشاره کرد.


Her

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی / عاشقانه / درام
سال اکران: ۲۰۱۳
امتیاز IMDB: ۸.۰

در تمام فیلم‌هایی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، هوش مصنوعی به عنوان نوعی دشمن برای انسان‌ها معرفی شده، اما «اسپایک جونز» سال ۲۰۱۳ با فیلم Her تصمیم دیگری گرفت. او برای فیلم خود، شخصیتی درون‌گرا و منزوی به نام «تئودور توامبلی» (با بازی واکین فینیکس) را خلق کرد که در ارتباط برقرار کردن با دیگران به مشکل خورده است. با این حال، در شرکتی کار می‌کند که وظیفه‌اش نوشتن نامه‌های عاطفی مردمانی است که نمی‌توانند این کار را خودشان انجام دهند. همچنین تئودور در آستانه طلاق از همسر خود کاترین (با بازی رونی مارا) است.

با این حال ماجرا زمانی جذاب می‌شود که تئودور با یک هوش مصنوعی آشنا می‌شود که خود را سامانتا (با صداپیشگی اسکارلت جوهانسون) معرفی می‌کند. نکته اوج داستان زمانی رخ می‌دهد که تئودور پس از گذراندن زمان زیادی، متوجه می‌شود که دلباخته سامانتا شده است اما آیا می‌توان با یک هوش مصنوعی ارتباط عاطفی ایجاد کرد؟


Dark Web: Cicada 3301

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: اکشن-کمدی / هیجانی
سال اکران: ۲۰۲۱
امتیاز IMDB: ۵.۰

اگر به اندازه کافی در دنیای اینترنت حضور داشته باشید، ممکن است درباره سیکادا ۳۳۰۱ (Cicada 3301) چیزی شنیده باشید که از آن به عنوان اسرارآمیزترین معمای تاریخ اینترنت یاد می‌شود. برخی افراد ادعا می‌کنند که سیکادا ۳۳۰۱ ابزار استخدام یک جامعه مخفی است و برخی دیگر فکر می‌کنند می‌تواند یک بازی بسیار پیچیده باشد.

فیلم Dark Web: Cicada 3301 براساس این معمای عجیب ساخته شده است و داستان هکری به نام «کانر» را دنبال می‌کند که باید تمام سرنخ‌های مربوط به سکادا ۳۳۰۱ را کشف کند.


Metropolis

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی تخیلی / اکسپرسیونیسم آلمان
سال اکران: ۱۹۲۷
امتیاز IMDB: ۸.۳

Metropolis بدون شک یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی است که تاکنون ساخته شده و حتی در سال ۲۰۲۲ نیز می‌توانیم تاثیر آن در بسیاری از فیلم‌ها را ببینیم. این فیلم داستان آرمانشهری از آینده (سال ۲۰۲۶) را نشان می‌دهد که انسان‌های آن به دو دسته «اندیشنده» و «کارگر» تقسیم شده‌اند. اختلافات طبقاتی مهم‌ترین مسئله‌ای است که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته است.

در این شرایط، هنگامی که یکی از جوانان اندیشنده از نحوه زندگی طبقه کارگر اطلاع پیدا می‌کند، برای کمک به آن‌ها راهی ماجراجویی می‌شود.


Ghost in the Shell

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: انیمه / نئو-نوآر / سایبرپانک / دلهره‌آور
سال اکران: ۱۹۹۵
امتیاز IMDB: ۷.۹

قبل از اینکه The Matrix وجود داشته باشد، «مامورو اوشی» کارگردان و مانگاکا ژاپنی، در سال ۱۹۹۵ با Ghost in the Shell دنیای شبیه‌سازی شده‌ای شبیه به آن را خلق کرده بود. این انیمه براساس مجموعه مانگا ژاپنی به همین نام از ماسامونه شیرو ساخته شده و موسیقی فراموش‌نشدنی «کنجی کاوای» آن را به یک اثر فوق‌العاده تبدیل کرده است.

در این انیمه، یک مامور فدرال به نام موتوکو کوساناگی که اتفاقا یک سایبورگ نیز است، تلاش می‌کند تا The Puppet Master را دستگیر کند، شخصی که به ذهن هیبریدی سایبورگ و انسان نفوذ کرده است. با این حال، همه چیز به تعقیب و گریز آن‌ها مربوط نمی‌شود و موتوکو در طول آن به سوال‌هایی برمی‌خورد که معنای انسان بودن را شامل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:10 انیمیشن دست کم گرفته شده که سزاوار شانس دوم هستندوقت آن است که این آثار را از سایه بیرون بیاوریم!
10 انیمیشن دست کم گرفته شده که سزاوار شانس دوم هستند


Transcendence

با ۱۵ فیلم هیجان‌انگیز درباره تکنولوژی آشنا شوید - lastech
ژانر: علمی-تخیلی / دلهره‌آور
سال اکران: ۲۰۱۴
امتیاز IMDB: ۶.۲

فیلم Transcendence که در آن بازیگرانی از جمله جانی دپ، مورگان فریمن و کیلین مورفی حضور دارند، روی ایده ساخت ماشینی با احساسات و عملکرد انسانی مانور می‌دهد. دپ در این فیلم نقش «ویل کستر»، یک دانشمند کنجکاو را بازی می‌کند که در جریان یک تحقیق علمی، به دنبال ساخت چنین ماشینی با آپلود دانسته‌های مغزی خود در یک سوپرکامپیوتر است.

Transcendence از جمله فیلم‌هایی محسوب می‌شود که تکنولوژی در آن‌ها خطرناک نمایش داده شده و در ادامه داستان، ماشین ساخته شده توسط کستر نیز تلاش می‌کند تا از کنترل انسان‌ها خارج شود.

جمع بندی فهرست بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی

در این مطلب تلاش کردیم تا به گونه‌ای بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی را به شما معرفی کنیم که بتوانیم تمام سلایق مختلف را پوشش دهیم. بدون شک فیلم‌های دیگری نیز در ارتباط با تکنولوژی و مفاهیم آن وجود دارند که در لیست ما جا نگرفته‌اند. شما نیز می‌توانید در قسمت نظرات، فیلم موردعلاقه خود را به ما و دیگران معرفی کنید.

بهترین فیلم درباره تکنولوژی چیست؟

تاکنون فیلم‌های بسیار زیادی در ارتباط با تکنولوژی ساخته شده، اما همانطور که در لیست بالا اشاره کردیم، فیلم‌هایی مانند The Social Network، The Matrix و Blade Runner از جمله بهترین فیلم ها درباره تکنولوژی هستند.

در کدام فیلم‌ها تکنولوژی به شیوه‌ای خطرناک و ترسناک نمایش داده شده؟

در برخی از فیلم‌ها مانند Transcendence و Ex Machina، هوش مصنوعی به عنوان دشمن و رقیبی برای انسان‌ها معرفی شده است.

کدام فیلم‌ها زندگی‌نامه افراد مشهور حوزه تکنولوژی هستند؟

فیلم The Imitation Game درباره آلن تورینگ، تحلیلگر رمز بریتانایی و The Social Network درباره مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا