شبكه اجتماعی

با گزینه‌های جایگزین توییتر آشنا شوید

پس از این که ایلان ماسک، قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را اکتبر گذشته تکمیل کرد، شماری از اینفلوئنسرهای مشهور و کاربران عادی اعلام کردند در اعتراض به سیاست‌های نظارت محتوای مالک جدید و اخراج‌های گسترده در سراسر این شرکت به خصوص در تیم‌های مسئول اعتماد و ایمنی، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

به گزارش lastech از ایسنا، این مهاجرت که شامل کاربران روزانه و صدها هزار هوادار آنها بوده است، به اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی فعلی و جدیدی ختم شده که بعضی از آنها آماده پذیرفتن موج جدید پناهندگان توییتری نبودند. وب سایت بیزنس اینسایدر در گزارشی، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را بررسی کرده که به دنبال تبدیل شدن به توییتر بعدی هستند:

۱- دیسکورد (Discord)
زمان راه اندازی: مه ۲۰۱۵
شمار کاربران: آمار داخلی دیسکورد، ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه فعال را نشان می دهد.
شمار کارمندان: صفحه لینکدین دیسکورد نشان می‌دهد این شرکت ۲۸۳۴ کارمند دارد.
تامین مالی: دیسکورد ۹۹۵.۴ میلیون دلار در ۱۶ دور تامین مالی جمع آوری کرد و قرار است اواخر امسال، عرضه اولیه عمومی داشته باشد.
مردم چه می‌گویند: دیسکورد در ابتدا به عنوان پلتفرمی برای ارتباط گیمرها با یکدیگر توصیف شد اما از آن زمان رشد کرده و شامل مجموعه گسترده ای از سرورها به خصوص چت روم‌های مبتنی بر علایق کاربران است. این پلتفرم مبتنی بر چت، به جای این که مانند توییتر، یک میدان عمومی بزرگ فراهم کند که در آن کاربران آمده و درباره موضوعات مختلفی صحبت می کنند، کاربران را بر اساس علایقشان، در سرورهایی تقسیم کرده که در آنها می‌توانند مستقیما با یکدیگر صحبت کرده یا از قابلیتهای متنی استفاده کنند.

جیسون سیترون، مدیرعامل و یکی از موسسان دیسکورد در سال ۲۰۲۱ به نیویورک تایمز گفته بود توسعه سریع دیسکورد در چند سال گذشته پس از این که در ابتدا کاربران معدودی داشت، غافلگیرکننده و مبهوت کننده بوده است. طبق گزارش یورونیوز، جذابیت اصلی این اپلیکیشن این است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از متن، ویدئو و صورت، با یکدیگر تماس فوری بگیرند. وب سایت فناوری تِک کرانچ، دیسکورد را که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی خوانده است.

۲- ماستودون  (Mastodon)
زمان راه اندازی: مارس ۲۰۱۶
شمار کاربران: طبق آمار داخلی ماستودون، حدود ۱.۳ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد که پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، از ۳۰۰ هزار نفر در فاصله اکتبر تا نوامبر افزایش پیدا کرد.
شمار کارمندان: طبق صفحه لینکدین ماستودون، این اپلیکیشن هشت کارمند دارد.
تامین مالی: طبق گزارش واشنگتن پست، ماستودون ۵۷ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ جذب کرد. مدیرعامل این سایت، پیشنهادهای سرمایه گذاری شش رقمی از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری خصوصی را رد کرده تا ماهیت غیرانتفاعی و بدون تبلیغ این سایت حفظ شود.
مردم چه می‌گویند: اوژن روچکو به عنوان یک کاربر فعال پس از چند سال، از وضعیت و مسیر توییتر ناراضی شد و تصمیم گرفت ماستودون را راه اندازی کند. این پلتفرم شبکه اجتماعی کد باز و غیرمتمرکز، امکانات مشابه توییتر دارد و به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌هایی با محدویت ۱۵۰۰ کاراکتر ارسال کنند که توسط کاربر در مجموعه ای از چت روم‌ها، قابل مشاهده خواهد بود.
با این حال، طبق گزارش پی سی مگزین، سخت ترین بخش ماستودون، آغاز فعالیت در آن است زیرا همیشه مشخص نیست که از کجا باید شروع کرد. از زمانی که توییتر توسط ایلان ماسک خریداری شد، روزانه بیش از ۱۳۰ هزار نفر به ماستودون ملحق می‌شوند. با این حال، طبق گزارش روزنامه گاردین، فعالیت در ماستودون کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد کاربران فعال نیستند.
از زمان راه اندازی، کد اوپن سورس ماستودون برای ایجاد سایت‌های شبکه اجتماعی بیشتری شامل تروت سوشال مورد استفاده قرار گرفته است. تِک کرانچ، ماستودون را یکی از جایگزین‌های توییتر می‌داند اما یورونیوز آن را گیج کننده خوانده است.

۳- هایو سوشال (Hive Social)
زمان راه اندازی: اکتبر ۲۰۱۹
شمار کاربران: رالوکا کاسندرا پاپ، مدیرعامل هایو سوشال گفته است این سایت ۵۵۶ هزار کاربر روزانه فعال دارد.
شمار کارمندان: پنج کارمند دارد و تعداد آنها رو به افزایش است.
تامین مالی: ۲۹۰ هزار و ۱۰۴ دلار از طریق اپلیکیشن سرمایه گذاری جمع سپاری وی‌فاندر، جذب کرده است.
مردم چه می‌گویند: هایو سوشال به دنبال سرگرم کننده کردن پست آنلاین بوده است. کاساندرا پاپ، برنامه نویس خودآموخته ۲۴ ساله، فضایی را ایجاد کرده که در آن کاربران می‌توانند پروفایل خود را با رنگهای سفارشی، تزئین کنند و ویدئو و متن با هوادارانشان به اشتراک بگذارند و عرضه یک جا بهترین بخش‌های چندین پلتفرم اجتماعی را مد نظر دارد.
به گفته موسس هایو، این پلتفرم در خصوص نظارت بر محتوا، رویکرد سخت گیرانه‌تری نسبت به توییتر دارد تا پلتفرم را عاری از آزار و اذیت و نفرت پراکنی نگه دارد که از زمان خرید آن توسط ایلان ماسک در توییتر، افزایش پیدا کرده است. پس از خرید توییتر توسط ماسک، هایو سوشال شاهد استقبال موج بزرگی از کاربران به خصوص نسل زد و نسل هزاره جوان‌تر بود.
اگرچه این پلتفرم چند سال است که تاسیس شده است و قادر بوده است سر پا بماند، برای مدت کوتاهی تحت تاثیر موج فعالیت جدید، که هزینه‌های سرور و نیازهای کارکنان را افزایش داده بود، دچار مشکل شده بود. با این حال، پاپ می گوید رنج رشد کردن، ارزشش را داست و افق دید او بلندتر شده است. او گفت: ما قطعا می‌خواهیم رشد کنیم و یکی از چهار اپلیکیشن بزرگ بعدی باشیم. سایت ورج، هایو را نسخه تمیزتر و بهتر توییتر خوانده که اپلیکیشن جذابی با رابط کاربری آشنا دارد.

۴- کلاب هاوس (Clubhouse)
زمان راه اندازی: مه ۲۰۲۱
شمار کاربران: طبق اطلاعات سایت بیزنس اپس، ۳.۵ میلیون کاربر فعال دارد.
شمار کارمندان: صفحه لینکدین این شرکت نشان می‌دهد ۲۱۳ کارمند دارد.
تامین مالی: آمار بیزنس اپس نشان می‌دهد این اپلیکیشن در دو دور تامین مالی، ۱۱۰ میلیون دلار جمع کرده است.
مردم چه می‌گویند: اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس، قابلیت‌هایی نظیر پخش زنده و عمومی دارد و شنوندگان و سخنرانان در اتاقهای موضوع محور، گرد هم آمده و به صحبت یا سخنرانی می‌پردازند. طبق گزارش یورونیوز، کلاب هاوس که در دوران پاندمی محبوبیت پیدا کرد، تا حد زیادی به گفت و گوهای مرتبط به کسب و کار تغییر جهت پیدا کرده است. پل دیویسون، مدیرعامل کلاب هاوس گفته است این شرکت روی تغییر به سوی چت روم‌های خصوصی‌تر کار می‌کند. پی سی مگزین می‌گویند کلاب هاوس در مسیر خروج است چرا که این اپلیکیشن در شش ماه گذشته، شاهد کاهش ۶۰ درصدی دانلود بوده است.

۵- کوهاست (Cohost)
زمان راه اندازی: فوریه ۲۰۲۲
شمار کاربران: جائه کاپلان، یکی از موسسان کوهاست، به اینسایدر گفت: این سایت مجموعا ۱۳۰ هزار کاربر دارد که از میان آنها، حدود ۲۰ هزار فعال هستند.
شمار کارمندان: به گفته کاپلان، چهار کارمند تمام وقت و کارکنان پشتیبانی قراردادی دارد.
تامین مالی: به‌روزسانی مالی کوهاست نشان می‌دهد این اپلیکیشن تاپایان سال ۲۰۲۲ کمتر از ۵۹ هزار دلار در بانک داشت و تنها منبع درآمد این پلتفرم، هزینه اشتراک اختیاری است که توسط کاربران پرداخت می‌شود.
مردم چه می‌گویند: کوهاست، نسخه متفاوتی برای شبکه اجتماعی است. کاپلان به اینسایدر گفت: من واژه جایگزین توییتر را می پسندم زیرا ما در تلاش هستیم کار متفاوتی انجام دهیم نه این که فقط توییتر بدون بخشهای بد آن باشیم. پستها در کوهاست، با استفاده از کدینگ اچ تی ام ال یا سی اس اس، به طور کامل می‌توانند تنظیم شوند. به حدی که اسکرین شاتهای به اشتراک گذاری شده در این سایت ممکن است لی‌اوت کاملا متفاوتی بر اساس آن که کدام کاربر پست را تولید کرده است، داشته باشند. تِک کرانچ، کوهاست را پلتفرم تقریبا جدیدی توصیف کرد که می‌تواند برای افرادی که تنها می‌خواهند گزینه جایگزینی داشته باشند که در بعضی از جهات مشابه توییتر است، جذاب باشد.

۶- تروت سوشال (Truth Social)
زمان راه اندازی: فوریه ۲۰۲۲
شمار کاربران: گروه دیده بان رسانهی راستگرای رایتینگ اعلام کرده که این پلتفرم، ماهانه ۲.۸۵ میلیون بازدیدکننده دارد و ترافیک تروت سوشال در دو ماه گذشته، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
شمار کارمندان: طبق گزارش ورایتی، تروت سوشال، ۴۰ کارمند تمام وقت دارد.
تامین مالی: اسناد تنظیم شده نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد گروه مدیا و تکنولوژی ترامپ تا مارس ۲۰۲۲، ۲۷ هزار و ۲۰۳ دلار دارایی داشته است. این سایت ممکن است هرگز درآمد عملیاتی نداشته باشد یا فعالیتش هرگز به سودآوری نرسد.
مردم چه می‌گویند: سایت شبکه اجتماعی متعلق به ترامپ که به عنوان پناهگاهی در برابر سانسور تبلیغ شده بود، پس از این که توسط رئیس جمهور سابق آمریکا راه اندازی شد، محبوبیت پیدا کرد. تروت سوشال برای مدت کوتاهی توییتر را از نظر تعداد دانلود در فروشگاه اپلیکیشن، کنار زد اما این پلتفرم سال گذشته با کاهش مخاطبان، ضرر مالی و مشکل علامت تجاری روبرو شد.
طبق بررسی مرکز تحقیقات پیو، در حالی که تروت سوشال خود را یک پلتفرم غیرحزبی معرفی می‌کند اما تقریبا نیمی از ۲۰۰ حساب محبوب برتر آن اشاره به راستگرا بودن یا طرفدار ترامپ بودن دارند که بالاتر از سایتهای شبکه اجتماعی دیگر است. مهمترین موضوعات در این پلتفرم، اسلحه، حمله به ساختمان کنگره و واکسن‌ها است. کد متن باز ماستودون برای ایجاد کد بیس تروت سوشال استفاده شده است.

۷- اسپیل (Spill)
زمان راه اندازی پیش بینی شده: سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳
شمار کارمندان: این سایت که توسط آلفونزو فونز تررل و دیواریس براون که هر دو کارمند سابق توییتر هستند تاسیس شده است، کمتر از ۱۰ کارمند دارد.
تامین مالی: این اپلیکیشن در مرحله اولیه تامین مالی، ۲.۷۵ میلیون دلار جمع کرده است.
مردم چه می‌گویند: موسسان اسپیل می گویند هدفشان، فراهم کردن بهترین‌هایی است که در توییتر اتفاق افتاده است. اسپیل قصد دارد به تولیدکنندگان محتوا برای درآمدزایی از پستهای خود کمک کرده و اینفلوئنسرها را تشویق کند در این پلتفرم نوآوری کنند. به گفته تررل، پس از اعلام زمان راه اندازی اسپیل، این پلتفرم ۲۰ هزار درخواست رزرو دریافت کرد.

۸- تی تو (T۲)
زمان راه اندازی پیش بینی شده: ۲۰۲۳
شمار کارمندان: به گفته گابور سی‌سِل،   یکی از موسسان و مدیرعامل تی تو که مدیر محصول سابق توییتر است، ۹ کارمند تمام وقت و قراردادی دارد.
تامین مالی: سی‌سِل به اینسایدر گفت: تی تو ۱.۱ میلیون دلار از سرمایه گذاران جمع کرده است.
مردم چه می‌گویند: سی‌سِل که مدیر محصول سابق توییتر است، مدتی بود که به فکر جایگزینی برای توییتر بود تا این که چهارم نوامبر، اخراج گسترده ای در توییتر انجام شد که شامل سارا اوه بود. سی‌سِل به اینسایدر گفت: به نظر رسید که اکنون وقت آن رسیده باشد. وی با سارا اوه برای همکاری و شراکت برای تاسیس پلتفرم جدیدشان تماس گرفت و ایده تی تو، ساخت یک جامعه کوچک از صفر با فورمت آشنایی است که محدودیتهایی دارد.
به گفته یکی از موسسان تی تو، آنچه این پلتفرم را از توییتر متمایز می‌کند این است که تمرکزش از همان ابتدا بر امنیت خواهد بود. احتمالا نام تی تو تغییر پیدا خواهد کرد. این اپلیکیشن یک لیست انتظاره پنج رقمی دارد اما موسسان آن مشخص نکردند چه تعداد کاربر منتظر دریافت تائید آنها برای آغاز ارسال پست در این پلتفرم هستند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا