با وجود منافع مشترک حاصل از خرید EA، اپل احتمالاً این کار را انجام نخواهد داد
اپل و EA هیچکدام دربارهی معاملهی احتمالی اظهارنظر نکردهاند و شایعات حاکی از آن است که EA میخواهد کسبوکار خود را فروشد یا حداقل با شرکت دیگری ادغام شود. این اتفاق پسازآن رخ میدهد که مایکروسافت اوایل سال جاری اکتیویژن بلیزارد را با قراردادی بهارزش ۶۸ میلیارد دلار و سونی نیز شرکت بانجی را با قراردادی بهارزش ۳٫۶ میلیارد دلار خریدهاند. البته خرید EA نیز احتمالاً میلیاردها دلار ارزش خواهد داشت.
EA تاکنون برخی از محبوبترین فرانچایزهای بازی جهان ازجمله The Sims ،SimCity ،Need for Speed ،Burnout ،EA Sports FC و Plants vs. Zombies را ساخته است. این شرکت روی بازی کاملاً جدیدی موسوم به فوتبال کالج NCAA نیز کار کرده است.
EA و اپل
واقعیت جالب دربارهی الکترونیک آرتز این است که تریپ هاوکینز، بنیانگذار این شرکت، در دههی ۱۹۷۰ و قبل از تأسیس EA در سال ۱۹۸۲، در اپل کار میکرد. EA مدتی بعد سایر کارمندان اپل را استخدام و حتی از استیو وزنیاک دعوت کرد تا در هیئتمدیرهی این شرکت حضور یابد.
ازآنجاکه رایانههای شخصی ویندوزی به محبوبیت زیادی دست یافتند و کنسولهای بازی نیز وجود داشتند، مک هرگز بهعنوان سیستم مخصوص بازی در نظر گرفته نشد. باوجوداین، برخی از بازیهای EA ازجمله The Sims همیشه برای مک دردسترس بودهاند. EA در سال ۲۰۰۷ عناوین بیشتری مثل Need for Speed: Carbon و Spore را برای کاربران macOS X منتشر کرد.
افزونبراین، اپل همیشه با EA برای تبلیغ بازیها در دستگاههای iOS همکاری تنگاتنگی کرده است. عناوینی مثل Plants vs. Zombies و حتی نسخههای موبایلی بازیهایی مثل Need for Speed چندینبار در رویدادهای اپل بهنمایش درآمدهاند. با درنظرگرفتن همهی اینها، میتوان فرض کرد که این دو شرکت رابطهی مناسبی باهم دارند.
اپل آرکید (Apple Arcade)
اپل هرگز به بازی اهمیت زیادی نداده است؛ اما این شرکت سرویس آرکید را سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. این پلتفرم چندین بازی بدون آگهی را با اشتراک ماهانه برای آیفون، مک، آیپد و اپل تیوی ارائه میدهد.
سرویس آرکید هرگز به موفقیت چشمگیری دست نیافته است. اپل تلاش میکند تا این پلتفرم را با نسخههای بازسازیشدهی بازیهای کلاسیک موبایلی مثل Angry Birds و Frut Ninja پیش ببرد. اگر اپل واقعاً بخواهد با کنسولهای واقعی مثل پلیاستیشن یا اکسباکس رقابت کند، همچنان راهی طولانی در پیش دارد.
اگرچه اپل آرکید در مک و اپل تیوی نیز ارائه شده، اساساً پلتفرم بازی موبایلیای است که عناوین AAA در سطح کنسولهای واقعی در آن دیده نمیشود. اپل با استفاده از تراشههای اختصاصی خود پلتفرمهای قدرتمندی ایجاد کرده است؛ اما بهنظر نمیرسد توسعهدهندگان بزرگ به حضور در آرکید علاقهمند باشند.
- EA احتمالاً توسط غولهای صنعت بازی تصاحب میشود
- مایکروسافت با ۶۸٫۷ میلیارد دلار بهجای اکتیویژن چه چیزهای دیگری میتوانست بخرد؟
اپل با خرید EA میتواند این شرایط را تغییر دهد. این شرکت موفق شد فرانچایزهای محبوب را در دستگاههایش ارائه دهد و حتی برخی از بازیهای کلاسیک را در پلتفرم آرکید منتشر کند. اپل با دراختیارداشتن EA بهراحتی میتواند سرویس آرکید را جذابتر کند و به توسعهدهندگان نشان دهد که مک و اپل تیوی نیز پلتفرمهای بازی سرگرمکنندهای هستند. باتوجهبه اینکه شایعه شده است اپل قصد دارد هدست واقعیت ترکیبی معرفی کند، ارائهی بازیهای استودیویی اختصاصی برای این شرکت یک امتیاز خواهد بود.
آیا اپل واقعاً EA را خواهد خرید؟
متأسفانه بعید بهنظر میرسد اپل EA را بخرد. با وجود پلتفرم آرکید، اپل هرگز به ارائهی بازیهای اختصاصی علاقهای نشان نداده است. درعوض، این شرکت با توسعهدهندگان همکاری میکند تا بازیهای خود را در آرکید ارائه دهند.
دراینمیان، نگرانیهای ضدانحصاری نیز وجود دارد. ازآنجاکه اپل بهدلیل اقدامات ضدرقابی بهشدت تحت بررسی است، خرید یکی از شرکتهای بازیساز بزرگ در این مرحله، احتمالاً ایدهی هوشمندانهای نخواهد بود. اگر اپل به EA در انتشار بازیها برای پلتفرمهای دیگر استقلال ندهد، این مسئله مطمئناً در بلندمدت برای شرکت کوپرتینویی مشکلساز خواهد شد.
درپایان، حتی اگر اپل از خرید EA سود ببرد، این شرکت هیچوقت برند فعالی در حوزهی بازی نبوده است و درواقع، بازی در بطن این شرکت جایگاه خاصی ندارد. قطعاً بسیاری از کاربران علاقه دارند بازیهای EA در پلتفرمهای اپل ارائه شوند؛ اما نمیتوان به این شرکت برای مدیریت چنین فرانچایزهای مهمی اعتماد کرد.