تکنولوژی

بازگشت لوگوی جدید کیا به جاده مخصوص؛ سرآغاز واردات یا یک حرکت تبلیغاتی موثر؟

با تحقق ازسرگیری واردات خودرو، تکاپوی خاصی در بین واردکنندگان و مونتاژکنندگان داخلی به وجود آمده است. اخیرا تصویر بحث‌برانگیزی در فضای آنلاین منتشر شده که تابلوی یک مجموعه را با لوگوی بزرگ کیا نمایش می‌دهد. آیا این تصویر می‌تواند به ورود نمایندگان خودروسازان به ایران اشاره داشته باشد، یا صرفا یک حرکت تبلیغاتی برای شرکت ایرانی صاحب مجموعه تلقی می شود؟

رئیس مجلس چندی پیش قانون مجوز 5 ساله واردات خودرو را به رئیس جمهور ابلاغ کرد. متن این قانون نیز به‌طور عمومی منتشر شده و ظاهرا قرار است دستورالعمل نهایی واردات خودرو تا آخر خردادماه اعلام شود.

به نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها با یقین کامل نسبت به تصویب قوانین مندرج در آیین‌نامه‌ای که هنوز به‌طور کامل تعریف نشده، اقدام به ثبت سفارش برای واردات خودرو کرده‌اند تا بلکه از رقبای خود پیشی بگیرند.

حرف و حدیث‌های متعددی درباره تابلوی حاوی لوگوی کیا وجود دارد. برخی کاربران بر این باورند که ورود نمایندگان خودروسازان به ایران آغاز شده و مجموعه مذکور قرار است به‌عنوان نمایندگی شرکت کیا مشغول به کار شود.

البته نکته مهمی در این میان مطرح است که به‌هیچ‌وجه نباید آن را نادیده گرفت. قانون واردات خودرو، شروط و محدودیت‌های آن (مثلا سقف قیمت، تعرفه واردات، مالیات و غیره) هنوز مشخص نشده است.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که به سبب تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، بعید است نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی مستقیما وارد تعامل با واردکنندگان داخلی شوند. احتمال می‌رود خرید خودروها از طریق دلالان کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

این درحالیست که برند کیا پیش از ممنوع شدن واردات خودرو به کشور، توسط اطلس خودرو نمایندگی می شد و البته در آن زمان هم نسبت به ارتباط مستقیم بین کیا و اطلس خودرو، ابهاماتی مطرح بود.

به عبارت دیگر حتی در زمان اجرای برجام نیز، اکثر واردکنندگان خودرو به ایران، مستقیم با برند مادر در ارتباط نبودند و خودروهای خود را از طریق نمایندگی های منطقه ای (به خصوص کشور امارات) تامین و به ایران وارد می کردند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا