عمومی

این «اطلس» جدید است؛‌ ربات ترسناک با قابلیت‌های خیره‌کننده

این «اطلس» جدید است؛‌ ربات ترسناک با قابلیت‌های خیره‌کننده

بوستون داینامیکس پس از بازنشسته‌کردن نسخه‌ی هیدرولیکی ربات انسان‌نمای اطلس، مدل کاملاً الکتریکی این ربات را با ویژگی‌های بسیار پیشرفته‌تر رونمایی کرد.

ربات اطلس در ابتدا با هدف جست‌وجو و نجات طراحی شده بود، اما بوستون داینامیکس ادعا می‌کند که مدل جدید برای کاربردهای واقعی طراحی شده است. این شرکت، اطلس را «پویا‌ترین ربات انسان‌نما در جهان» می‌نامد.

ربات اطلس بوستون داینامیکس در حال بلند شدن

Boston Dynamics

ویدیویی نشان می‌دهد که اطلس در حالتی که خوابیده است، پاهای خود را برمی‌گرداند تا خود را به وضعیت ایستاده ببرد؛ سپس سر خود را ۱۸۰ درجه می‌چرخاند و به‌دنبال آن بدنش‌ را. چرخش پاها و بقیه‌ی بدن کمی ناخوشایند و ترسناک است، اما جلوه‌ای از تعادل و انعطاف‌پذیری تحسین‌برانگیز ربات را به‌نمایش می‌گذارد.

اطلس الکتریکی باریک‌تر و ظریف‌تر از نسل قبلی خود به‌نظر می‌آید و کمی به فردی شبیه است که لباس بزرگی بر تن کرده باشد. ربات جدید اطلس سر انسان‌گونه‌ای ندارد و به‌جای آن صفحه‌ای با نور دایره‌شکل دیده می‌شود.

ربات اطلس بوستون داینامیکس در حال حرکت

Boston Dynamics

بوستون داینامیکس می‌گوید که نسل بعدی فناوری تولید خودرو هیوندای، «زمینه‌ی آزمایشی ایدئالی» برای استفاده از ربات اطلس خواهد بود. این ربات‌ساز بزرگ قصد دارد در طی ماه‌های آینده نشان دهد که رباتی که ساخته چه قابلیت‌هایی دارد و این کار را در ابتدا با برخی از شرکای تجاری خود انجام خواهد داد.

ربات اطلس بوستون داینامیکس

Boston Dynamics

ربات اطلس فعلاً در محیط آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و می‌تواند انواع اشیاء سنگین و نامتقارن را بلند کند و حرکت دهد. سازنده ادعا کرده است که اطلس جدید قوی‌تر از قبل خواهد بود و اعتقاد دارد که می‌تواند به‌زودی تجاری‌سازی شود.

بوستون داینامیکس می‌گوید: «اطلس شمایل انسان‌گونه‌ای دارد، اما ما ربات را به‌گونه‌ای تجهیز می‌کنیم که در بهترین حالت ممکن به انجام وظایف خود بپردازد. اطلس به شکلی حرکت خواهد کرد که توانایی‌های خود را از حدود انسانی عبور دهد. ما با ترکیب سال‌ها تجربه‌ی عملی، به‌توانایی خود برای ارائه‌ی رباتی با قابلیت‌های منحصر به‌فرد برای مقابله با وظایف خسته‌کننده، کثیف و خطرناک در کاربردهای واقعی اعتماد داریم.»

بوستون داینامیکس تنها شرکتی نیست که درحال کار روی ربات‌های انسان‌نما است. تسلا ربات اپتیموس را در دست ساخت دارد و به‌تازگی ربات دیگری موسوم‌به Menteebot توسط شرکت Mentee Robotics رونمایی شده که می‌تواند با استفاده از درخواست‌های صوتی طبیعی کنترل شود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا