عمومی

ایربگ مخصوص پا وارد خودروها می‌شود

ایربگ مخصوص پا وارد خودروها می‌شود

امروزه شش کیسه‌هوا به‌طور استاندارد در تقریباً تمام خودروهای اروپایی وجود دارد و هشت کیسه‌هوا نیز چیز غیرمعمولی نیست. به زودی ممکن است یک کیسه‌هوای اضافی نیز به این مجموعه اضافه شود: کیسه‌هوا برای محافظت از پاها. شرکت ZF Lifetec کیسه‌هوای فعال برای کف یا پاشنه‌ی پا (Active Heel Airbag) توسعه داده است.

کیسه‌هوای زانو درحال‌حاضر به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیسه‌هوا مکمل سیستم محافظتی جلو، شامل کمربند ایمنی و کیسه‌هوای جلو است و می‌تواند با انتقال بخشی از انرژی به خودرو از طریق زانوها و ران‌ها، محافظت از سرنشینان را بهبود بخشد. برای دستیابی به این هدف، لازم است اطمینان حاصل شود که پاها در طول تصادف به‌طور ایمن در جایگاه پاها (footwell) ثابت باقی بمانند.

اگر در آینده امکان جابه‌جایی صندلی‌ها به موقعیت‌های راحتی (comfort positions) در طول سفر فراهم شود، سطوح تماس صحیح برای پاها در مقابل کیسه‌هوا ممکن است بیش از حد دور شوند. در صورت وقوع تصادف، حرکت کنترل‌نشده‌ی پاها می‌تواند خطر آسیب‌ به اندام تحتانی را افزایش دهد. اگرچه بسیاری از این آسیب‌ها تهدید جای برای راننده نیستند، اما می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی و طولانی‌مدت در بدن راننده و سرنشین جلو شوند.

به‌همین‌دلیل است که ZF Lifetec کیسه‌هوای فعال برای کف پا (Active Heel Airbag) را توسعه داده است؛ این کیسه‌هوا می‌تواند حتی در حالت نشستن راحت با صندلی‌های عقب‌تر، نقطه‌ی تماس پایدار برای کف پا فراهم کند.

ایمنی سرنشین به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله موقعیت پاها، زانوها و پاشنه‌ها. در حالت‌های نشستن معمولی، کف خودرو حمایت کافی برای پاهای سرنشینان صندلی جلو فراهم می‌کند و یک نقطه تماس پایدار برای پاشنه‌ی پا ایجاد می‌کنند که به زانو اجازه می‌دهد به‌صورت کنترل‌شده خم شود.

نشستن معمولی تضمین می‌کند که مفصل زانو بتواند در مطلوب‌ترین زاویه با کیسه‌هوای زانو تماس پیدا کند. این سطح تماس این امکان را فراهم می‌کند که بخش بزرگی از انرژی تصادف از طریق ران که شامل قوی‌ترین استخوان بدن انسان است، توسط ساختار خودرو جذب شود.

تست‌های تصادف نشان داده‌اند که به محض اینکه سرنشین صندلی را به موقعیت راحت‌تری به سمت عقب می‌برد، باید یک نقطه تماس اضافی برای پاشنه‌ی پا ایجاد شود؛ زیرا این کار فاصله‌ی بین پاشنه‌ی پا و نقطه تماس را افزایش می‌دهد و اتصال به کف جایگاه پاها دیگر بهینه نخواهد بود.

هارالد لوتز، رئیس بخش توسعه‌ی ZF Lifetec توضیح می‌دهد: «اگر نقطه‌ی تماس پاشنه پا وجود نداشته باشد، زانوها به‌سختی می‌توانند به‌طور مؤثر در کیسه‌هوا قرار بگیرند و کیسه‌هوای زانو به تأثیر کامل خود نمی‌رسد.» در این حالت، مفاصل زانو دیگر نمی‌توانند در موقعیت مورد نظر حمایت شوند و این باعث حرکت کنترل‌نشده‌ی پاها می‌شود. اگرچه خطر آسیب‌های کشنده در این حالت کم است، اما بدون کیسه‌هوای فعال کف پا، احتمال آسیب‌های جدی به پاها و ساق پا بسیار بالا می‌رود. لوتز اضافه می‌کند: «کیسه‌هوای فعال کف پا کمک می‌کند تا حتی در حالت‌های نشستن راحت‌تر، نقطه‌ی تماس مناسبی برای پاشنه‌ی پا فراهم شود.»

کیسه‌هوای فعال کف پا می‌تواند برای موقعیت‌های راحت در سمت راننده نیز استفاده شود. اگر درآینده راننده‌ای به کمک سیستم‌های رانندگی خودکار نیازی به نشستن اصولی نداشته باشد و بتواند در موقعیت راحت‌تری بشیند، می‌تواند با استفاده از دکمه‌ای کیسه‌های پاشنه‌ی پا را برای خود فعال کند.

مقاله‌های مرتبط

کیسه‌هوای کف پا با ایجاد محافظت از پاها و فراهم‌ آوردن سطح یکنواخت‌ برای آن‌ها، مخصوصاً در زمان تصادف، خطر آسیب‌هایی مانند پیچ‌خوردگی را هنگام برخورد با لبه‌های پدال کاهش می‌دهند.

کیسه‌هوای فعال کف پا می‌تواند به‌طور مستقیم در جایگاه پاها (footwell) تعبیه شود، بدون اینکه فضای اضافی اشغال کند. در صورت وقوع تصادف، کیسه‌هوا زیر موکت کف خودرو باد می‌شود و پایداری لازم را برای پاشنه‌ی پا فراهم می‌کند. این کیسه‌هوا تقریباً با هر مدل خودرویی در سراسر جهان سازگار است. کیسه‌هوای فعال کف پا از سال ۲۰۲۸ برای تولیدکنندگانی که می‌خواهند صندلی‌های راحت‌تری به سرنشینان خود ارائه دهند، دردسترس خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا