عمومی

ایرباس ریسر معرفی شد؛ ترکیب هواپیما و هلیکوپتر

ایرباس ریسر معرفی شد؛ ترکیب هواپیما و هلیکوپتر

شرکت ایرباس در فرانسه از یک هواپیمای مفهومی نوآورانه به نام Racer رونمایی کرد. ريسر به شکلی منحصر‌به‌فرد، ویژگی‌های یک هلیکوپتر نظیر پروانه‌های بالایی را با بال‌ها و ملخ‌های یک هواپیما ترکیب می‌کند.

هلیکوپتر هیبریدی ایرباس ریسر نشسته روی باند

REUTERS

به گزارش رویترز، محصول آزمایشی ۲۰۰ میلیون یورویی ایرباس، چشم‌انداز این شرکت برای آینده‌ی هواپیماهای عمودپرواز (VTOL) است.

ريسر دارای پروانه‌های بالایی سنتی به همراه دو ملخ رو به جلو است که روی بال‌ها نصب شده‌اند. این پیکربندی با هدف دستیابی به سرعت‌های بالاتر از هلیکوپترهای معمولی و در عین حال حفظ قابلیت بلند شدن عمودی طراحی شده است.

در مراسم رونمایی، ريسر در مقابل تماشاچیانی که شامل نمایندگان صنعت، سیاست‌مداران و مقامات اتحادیه‌ی اروپا در تأسیسات ایرباس هلیکوپترز در مارینیان بودند، به پرواز درآمد.

اولین پرواز مستقل ريسر در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) انجام شده بود. این پروژه به عنوان بخشی از برنامه‌ی آسمان پاک ۲، با همکاری ۴۰ شرکت از ۱۳ کشور اروپایی در مدت هفت سال توسعه یافته است.

برونو ایوِن، مدیرعامل ایرباس هلیکوپترز، با اشاره به سناریو‌های اضطراری گفت: «در برخی از مأموریت‌ها، سریع‌ترین دسترسی ممکن به منطقه، حیاتی است. ما اغلب در مورد «ساعت طلایی» صحبت می‌کنیم.»

هلیکوپتر هیبریدی ایرباس ریسر نشسته از نمای پشت

REUTERS

ریسر برای رسیدن به سرعت‌هایی تا ۲۲۰ گره (۴۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت) طراحی شده که این مقدار به‌طور قابل توجهی از حداکثر سرعت ۱۴۰ گرهی (۲۵۹ کیلومتر‌برساعتی) هلیکوپتر‌های معمولی فعلی سریع‌تر است. ایرباس باور دارد که این امر می‌تواند زمان‌ واکنش را در سناریو‌هایی مانند جستجو و نجات به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این اولین بار نیست که سازندگان به ترکیب نیمه‌‌هواپیما-‌نیمه‌هلیکوپتر روی آورده‌اند. سیکورسکی پیش از این با نمونه‌ی اولیه‌ی محصول X2 خود رکوردهای غیررسمی سرعت را ثبت کرده بود. ریسر جانشین نمونه‌ی اولیه‌ی ترکیبی X3 ایرباس از سال ۲۰۱۰ است.

هلیکوپتر هیبریدی لاکهید مارتین سیکورسکی X2 درحال پرواز از نمای کناری
سیکورسکی X2
هلیکوپتر هیبریدی ایرباس X3 در حال پرواز
ایرباس X3

ایرباس با اشاره به برنامه‌ی آسمان پاک ۲ برای توسعه‌ی هواپیماهای کم‌مصرف‌تر، ادعا کرد که ریسر به اهداف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی CO2 به میزان ۲۰ درصد نسبت به هلیکوپتر‌های معمولی، دست یافته است.

شرکت‌های دیگر مسیرهای متفاوتی را برای هواپیماهای VTOL پرسرعت دنبال می‌کنند. بل و لئوناردو اخیراً در زمینه‌ی نسل بعدی هواپیما‌های مجهز به روتورهای قابل چرخش همکاری کرده‌اند. ناتو در حال بررسی نیازهای خود به هلیکوپتر‌های جدید است، جایی که طراحی ريسر می‌تواند به طور بالقوه نیازهای نظامی را برآورده کند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا