تکنولوژی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

اپل بی‌سر‌و‌صدا شرکت هوش مصنوعی Datakaleb مستقر در پاریس را خریداری کرد. استارتاپ فرانسوی Datakaleb به‌صورت گسترده در زمینه تجزیه و تحلیل تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند و سعی دارد اندازه الگوریتم‌های این سیستم‌ها را کاهش دهد.

ابتدای سال 2024، اپل شرکت هوش مصنوعی کانادایی DarwinAI را نیز تصاحب کرد. حالا نشریه فرانسوی Challenges می‌گوید که اپل Datakaleb را در دسامبر 2023 (آذرماه 1402) خریداری کرده است.

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

اپل شرکت فرانسوی هوش مصنوعی Datakaleb را خریداری کرد

استارتاپ DarwinAI روی کوچک‌تر و کارآمدترکردن شبکه‌های عصبی عمیق کار می‌کند. شرکت Datakaleb نیز هم‌اکنون روی فشرده‌سازی الگوریتم‌ها متمرکز شده است. هرچه الگوریتم‌ها کوچک‌تر باشند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. اپل بارها نشان داده است که روی مدل‌های زبان بزرگی (LLM) کار می‌کند که به اندازه‌ای کوچک ساخته شده‌اند تا به‌طور کامل روی دستگاه اجرا شوند.

یک منبع معتبر که از این معامله آگاه بوده است، به نشریه Challenges گفت: «با فشرده‌سازی، می‌توانید به‌جای پردازنده انویدیا با قیمت 10 هزار یورو (10650 دلار)، از تراشه STMicroelectronics با هزینه چند سنتی استفاده کنید.»

استارتاپ Datakaleb، مستقر در Parc Monceau در فاصله دو مایلی فروشگاه Apple Opera در پاریس، سابقه استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص چهره را نیز دارد. این شرکت در سال 2021 مسئولیت نظارت بر سالن همایش را در زمانی که همه شرکت‌کنندگان ماسک می‌زدند، برعهده داشت. این استارتاپ حالا روی فشرده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کند.

این شرکت حدود دوازده کارمند متخصص دارد که در بین آن‌ها از دانشجویان سابق دانشگاه سوربن، Centrale و Polytechnique حضور دارند.

درآمد سالانه این استارتاپ، یک میلیون یورو گزارش شده است که منجر به این گمانه‌زنی می‌شود که اپل احتمالاً چندین میلیون یورو برای خرید آن هزینه کرده است. یکی از بنیان‌گذاران Datakaleb در سال 2020 این شرکت را ترک کرد و اکنون انتظار می‌رود بقیه اعضای اولیه مؤسس نیز آن را ترک کنند. اپل ظاهراً به خرید شرکت‌ها ادامه می‌دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا