عمومی

اولین شاسی‌بلند شیائومی؛ هرآنچه از خودرو مورد انتظار YU7 می‌دانیم

اولین شاسی‌بلند شیائومی؛ هرآنچه از خودرو مورد انتظار YU7 می‌دانیم

شیائومی، غول فناوری چینی، پس‌از ورود موفقیت‌آمیز به عرصه خودروهای برقی با سدان SU7، اکنون با معرفی شاسی‌بلند تمام الکتریکی YU7، قصد دارد دامنه‌ی فعالیت خود را گسترش دهد. انتظار می‌رود این خودرو در تابستان ۲۰۲۵ و احتمالاً در ماه‌های ژوئن و جولای به بازار عرضه شود و رقابتی جدی را با رقبای قدرتمندی مانند تسلا مدل Y آغاز کند.

طراحی و مشخصات فنی:

خودرو YU7 یک شاسی‌بلند بزرگ با طول احتمالی ۴٬۹۹۹ میلی‌متر، عرض ۱٬۹۹۶ میلی‌متر و ارتفاع ۱٬۶۰۰ میلی‌متر است. فاصله‌ی بین دو محور این خودرو ۳٬۰۰۰ میلی‌متر برآورد می‌شود که فضایی جادار را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این خودرو احتمالاً به دو موتور الکتریکی مجهز خواهد شد؛ یک موتور ۲۲۰ کیلوواتی در جلو و یک موتور ۲۸۸ کیلوواتی در عقب که مجموعاً قدرتی معادل ۵۰۸ کیلووات (۶۸۱ اسب بخار) تولید می‌کنند. این قدرت بالا به YU7 اجازه می‌دهد تا به حداکثر سرعت ۲۵۳ کیلومتر‌در‌ساعت دست یابد که برای یک خودر شاسی‌بلند، عملکرد قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

احتمالاً انرژی مورد نیاز این خودرو توسط باتری‌های لیتیوم NMC تأمین می‌شود که توسط شرکت CATL، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری در جهان، ساخته شده‌اند. اگرچه ظرفیت دقیق باتری هنوز رسماً اعلام نشده، اما باتوجه‌به همکاری شیائومی با CATL، می‌توان انتظار بُردِ حرکتی قابل‌توجهی را داشت. طراحی YU7 شباهت‌هایی به سدان SU7 دارد و ترکیبی از ظاهری اسپرت و مدرن را به‌نمایش می‌گذارد. تصاویری که توسط لی جون، مدیرعامل شیائومی، به‌اشتراک گذاشته شده، این موضوع را تأیید می‌کند.

ادامه موفقیت خودروی SU7

عرضه YU7 بر پایه‌ی موفقیت‌های سدان SU7 بنا شده است. این سدان که در ماه مارس با قیمت پایه ۲۱۵,۹۰۰ یوان (حدود ۲۹,۷۰۰ دلار) عرضه شد، تا اواسط نوامبر ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه فروش داشت و شیائومی قصد دارد تا پایان سال این رقم را به ۱۳۰ هزار دستگاه برساند. موفقیت SU7 به حدی بود که حتی مدیرعامل فورد نیز پس‌از رانندگی با آن تحت‌تأثیر قرار گرفت.

رقابت در بازار شاسی‌بلندهای برقی

درحالی‌که SU7 در دسته‌ی سدان‌ها قرار دارد، خودرو YU7 وارد عرصه‌ی رقابتی شاسی‌بلندهای برقی در چین می‌شود و مستقیماً با خودروهایی مانند تسلا مدل Y رقابت خواهد کرد. قیمت پایه‌ی مدل Y در چین ۲۴۹,۹۰۰ یوان (۳۴٬۴۰۰ دلار) است و به‌احتمال زیاد شیائومی نیز قیمت YU7 را نزدیک به این رقم تعیین خواهد کرد.

آزمایش‌های گسترده برای اطمینان سنجی

علی‌رغم انتشار اطلاعات مربوط به YU7 در فرآیند homologation (تأیید نوع خودرو) توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، شیائومی تصمیم گرفته تا زمان عرضه‌ی رسمی، اطلاعات بیشتری از این خودرو منتشر نکند. لی جون اعلام کرده که این تأخیر، فرصتی را برای انجام آزمایش‌های جامع و دقیق‌تر فراهم می‌کند تا از کیفیت نهایی خودرو اطمینان حاصل شود.

مقایسه‌ی تلاش شیائومی با سایر غول‌های فناوری

پیشرفت شیائومی در زمینه خودروهای برقی در مقایسه با سایر غول‌های فناوری مانند اپل و سونی قابل‌ توجه است. چراکه پروژه‌ی خودرو اپل هنوز به نتیجه‌ی ملموسی نرسیده و سونی نیز با همکاری هوندا، درحال‌توسعه‌ی خودر برقی Afeela است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده عرضه شود. شیائومی اما باعرضه‌ی SU7 و اکنون YU7، گام‌های بزرگ و موفقیت‌آمیزی در این عرصه برداشته است. این شرکت برای تأمین باتری با CATL و برای تولید با BAIC همکاری می‌کند.

چالش‌های پیش رو

شیائومی در بازار خودروهای برقی با رقبای قدرتمندی روبه‌رو است. تسلا، نه‌تنها در سطح جهانی، بلکه در چین نیز بازیگر مسلطی است و مدل Y یکی از پرفروش‌ترین محصولات آن در این کشور محسوب می‌شود. علاوه‌بر تسلا، رقبای داخلی مانند BYD و Nio نیز شاسی‌بلندهای برقی پرقدرت خود را عرضه کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط

بنابراین، قیمت YU7 عاملی حیاتی برای موفقیت آن خواهد بود. شیائومی سابقه‌ی قیمت‌گذاری رقابتی در بازار گوشی‌های هوشمند را دارد، اما تولید خودرو برقی به‌مراتب پرهزینه‌تر است و دستیابی به قیمت رقابتی ضمن حفظ کیفیت، چالش بزرگی برای این برند خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا