انویدیا با ایجاد صفحه AI PC در شبکههای اجتماعی، به شایعه عرضه CPU آرم برای کاربران عادی قوت بخشید
انویدیا با ایجاد صفحه AI PC در شبکههای اجتماعی، به شایعه عرضه CPU آرم برای کاربران عادی قوت بخشید
انویدیا حساب کاربری جدیدی با نام Nvidia_AI_PC در ایکس راهاندازی کرد. این پروفایل روی کامپیوترهای شخصی مجهز به گرافیکهای مبتنیبر هوش مصنوعی سری RTX تمرکز دارد و بهنظر میرسد هدفش تبلیغ هوش مصنوعی برای کاربران عادی باشد.
در بیوگرافی صفحه AI PC انویدیا آمده است: «انویدیا نیروی محرکهی هوش مصنوعی جهان است و اکنون با RTX AI PC، نیروی محرکهی هوش مصنوعی کامپیوتر شخصی شما هم خواهد بود.» اولین پست سنجاقشده در اکانت انویدیا AI PC نیز اعلام میکند: «چه در دنیای هوش مصنوعی غرق باشید و چه صرفاً کنجکاو باشید، اینجا هستیم تا قدرت هوش مصنوعی روی کامپیوتر شخصی شما را کشف کنیم.»
اکانت انویدیا RTX AI PC جدیدترین اخبار، فناوری و الهامات مرتبط با هوش مصنوعی این شرکت را ارائه خواهد داد. هدف این حساب کاربری، ترویج فناوری هوش مصنوعی در دستگاههایی است که کاربران عادی از آنها استفاده میکنند. بهنظر میرسد اکثر کاربران هنوز هوش مصنوعی را به درستی درک نکردهاند و اکثر آنها، کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی را نه بهخاطر قابلیتهای هوش مصنوعی، بلکه بهدلیل اینکه فقط همین مدلها در سال ۲۰۲۴ دردسترس قرار دارند خریداری میکنند.
اگرچه انویدیا در تولید فناوری هوش مصنوعی دیتاسنترها و دنیای سازمانی پیشرو بازار است، اما احتمالاً با ورود به حوزهی مصرفکنندگان با چالش جدیتری روبهرو خواهد شد، جاییکه اینتل، AMD، کوالکام و حتی اپل همگی پردازندههایی با واحد پردازش عصبی (NPU) داخلی تولید میکنند.
انویدیا قبلاً از کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی انتقاد کرده و گفته بود که عملکرد آنها فقط برای کارهای ابتدایی با فناوری هوش مصنوعی مناسب است و گرافیکهای این شرکت با دستیابی به توان ۱۰۰ تا بیشاز ۱۳۰۰ ترافلاپس بسته به مدل، عملکرد بهتری ارائه میدهند. علاوهبر این، اخبار و شایعاتی مبنیبر راهاندازی قریبالوقوع پردازندهی مبتنیبر معماری ARM انویدیا در سال ۲۰۲۵ به گوش میرسد، که با مشاهدهی شام مشترک مدیران انویدیا، TSMC، مدیاتک و کوانتا قبلاز نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴ قوت گرفت.
هرچند بهراحتی میتوان این رویداد را صرفاً دورهمی مدیران ارشد صنعت تلقی کرد، اما احتمال دارد توافق غیررسمی برای تولید پردازندههای هوش مصنوعی انویدیا در آن مطرح شده باشد، بهخصوص با درنظرگرفتن اینکه چهار شرکت مورد اشاره، همهی عناصر لازم برای تولید لپتاپ از ابتدا را در اختیار دارند.
بههر حال، تمایل انویدیا برای ورود به بازار سیپییو، راز سرپوشیدهای نیست. این شرکت حتی تلاش کرد آرم را خریداری کند؛ شرکتی که معماری پردازندههای محبوب سری اسنپدراگون کوالکام و تراشههای سری M اپل را توسعه میدهد. متأسفانه این معامله بهدلیل مخالفت برخی از نهادهای نظارتی دولتی ازجمله کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) و سازمان رقابت و بازار انگلستان (CMA) رد شد. در واقع، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا و ماسایوشی سان، رئیس سافتبانک ابراز تأسف کردهاند که هر دوی آنها، فرصت ادغام دو شرکت مذکور را حدود یکدهه پیش از دست دادهاند.
راهاندازی اکانت AI PC در ایکس اوسط انویدیا، نشانهی دیگری از تلاش این شرکت برای تکرار موفقیتهای خود در حوزهی هوش مصنوعی دیتاسنتر در بازار کامپیوترهای شخصی خانگی است. اگر انویدیا سیپییو هوش مصنوعی خود را عرضه کند، رقیب دیگری به جمع اینتل، AMD، کوالکام و اپل اضافه خواهد شد و این شرکتها همگی برای تصاحب سهم بزرگتری از بازار مورد بحث با یکدیگر رقابت خواهند کرد.