بازی

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال و نحوه شناسایی آن ها

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال و نحوه شناسایی آن ها

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بورس، واگرایی در تحلیل تکنیکال است. با رخ دادن واگرایی در بورس، می‌توان با درصد اطمینان بالایی به این روند اعتماد کرد؛ به همین دلیل، بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای اعتبار بیشتری برای این روش نسب به سایر روش‌های تحلیل تکنیکال قائل هستند. با شناخت انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، می‌توانید روند آینده سهام در بورس را پیش‌بینی کرده و سودهای کلان به دست آورید. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که واگرایی چیست؟ یا به دنبال کسب دانش درباره انواع واگرایی و اندیکاتور واگرایی هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی کامل با مفهوم واگرایی در تحلیل تکنیکال

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوره‌های آموزشی بورس و معامله ارز دیجیتال به آن پرداخته می‌شود، آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و آشنایی با مفهوم واگرایی است. برای درک بهتر این مفهوم باید بدانید که به‌طورکلی، مبنای تحلیل تکنیکال بر پایه بررسی قیمت در گذشته برای پیش‌بینی آن در آینده است. تحلیلگران تکنیکال با بررسی نمودارهای مربوط به سهام یا ارزهای دیجیتال با استفاده از اندیکاتور (به معنای شاخص یا نشانگر)، به تحلیل و تفسیر قیمت‌ها می‌پردازند.

اندیکاتورها معمولا برای تایید خرید یا فروش تحلیلگران کاربرد دارند. واگرایی یا Divergence زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمت و اندیکاتورها خلاف جهت یکدیگر باشند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که قیمت بالا می‌رود ولی اندیکاتور سیر نزولی و کاهش قیمت را نشان می‌دهد، واگرایی اتفاق افتاده است.

آشنایی با انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال

اکنون که متوجه شدید واگرایی چیست، به بررسی انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم. به‌طور کلی، واگرایی در تحلیل تکنیکال در ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. واگرایی معمولی (RD)؛ برگشت یا استراحت قیمت

واگرایی معمولی یا Regular Divergence به‌حالتی گفته می‌شود که اندیکاتور و نمودار قیمت‌ها در انتهای یک روند، خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. این نوع واگرایی نشان از برگشت یا استراحت قیمت دارد، اما هیچ چیز به‌طور قطعی مشخص نیست و ممکن است قیمت سهام یا ارزهای دیجیتال بعد از ایجاد واگرایی به حالت خنثی دربیاید. واگرایی معمولی خود به دو دسته منفی و مثبت تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

واگرایی معمولی منفی؛ قدرت پایین خریدار و قدرت بالای فروشنده

این نوع واگرایی معمولی، در انتهای یک روند صعودی و بین دو سقف قیمتی به وجود می‌آید. در نمودار مربوط به قیمت‌ها، سقف جدید بالاتر از سقف قیمت قبلی ایجاد می‌شود. واگرایی معمولی منفی نشان‌دهنده قدرت پایین خریداران و قدرت بالای فروشندگان است. این تحلیل درباره بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. اگر به دنبال کسب سود از روش‌های نوین سرمایه‌گذاری هستید، این که بدانید ارز دیجیتال چیست، به نفع شما خواهد بود. 

واگرایی معمولی مثبت؛ بهترین زمان برای خرید

این نوع واگرایی معمولی، کاملا برعکس واگرایی معمولی منفی بین دو کف قیمتی و در انتهای یک روند نزولی رخ می‌دهد. به تعبیری می‌توان گفت این نمودار نشان می‌دهد که قدرت خریداران افزایش و قدرت فروشندگان کاهش یافته است. در چنین شرایطی می‌توان از موقعیت بازار به نفع خود استفاده کرد و با خرید بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت، سودهای معقولی به دست آورد. 

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال و نحوه شناسایی آن ها - lastech

۲. واگرایی مخفی؛ روند اصلاح قیمت‌ها

در بررسی انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، آشنایی با واگرایی مخفی نیز اهمیت بسیاری دارد. زمانی که قیمت سهام و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر در حرکت باشند، واگرایی مخفی رخ می‌دهد؛ در واقع، با وقوع واگرایی مخفی، اندیکاتور قادر به تشکیل کف یا سقف جدید بوده ولی قیمت نتوانسته است کف یا سقف جدید تشکیل دهد. واگرایی مخفی در انتهای یک روند اصلاحی اتفاق می‌افتد و نشان‌دهنده ادامه اصلاح است. واگرایی مخفی یا Hidden Divergence به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شود که در ادامه به‌طور مختصر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

واگرایی مخفی مثبت؛ رشد قیمت سهام

بسیاری از افراد کنجکاو هستند که واگرایی مخفی مثبت چیست؟ در انتهای یک روند صعودی، اندیکاتور کفی پایین‌تر از کف قبلی خود ایجاد کرده و نمودار قیمت‌ها کفی بالاتر از کف قبلی خود ایجاد می‌کند. واگرایی مخفی مثبت نشان می‌دهد که خریداران قدرت بیشتری پیدا کرده و فروشندگان قدرت خود را در بازار از دست داده‌اند. زمانی که واگرایی مخفی مثبت اتفاق می‌افتد، ممکن است شاهد رشد قیمت سهام باشید. 

واگرایی مخفی منفی؛ کاهش رشد قیمت سهام

برخلاف واگرایی مخفی مثبت، این نوع واگرایی در انتهای یک روند نزولی و بین دو سقف قیمتی اتفاق می‌افتد. این نوع واگرایی مخفی زمانی رخ می‌دهد که سقف دوم در اندیکاتور بالاتر از سقف اول و سقف دوم در نمودار قیمت‌ها پایین‌تر از سقف اول قرار بگیرد. دقیقا برعکس واگرایی مخفی مثبت، این حالت نشان می‌دهد که خریداران قدرت خرید خود را از دست داده و فروشندگان قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند؛ همچنین، نشان می‌دهد که قیمت سهام با کاهش روبه‌رو شده است.

۳. واگرایی زمانی؛ تضاد بین قیمت و زمان

در بررسی انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال، واگرایی زمانی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. در بررسی واگرایی زمانی یا Time Divergence تضاد بین قیمت و زمان مشهود است. در یک روند اصلاحی در بازار بورس، نمودار قیمت در مقایسه با روند قبلی خود ضعف نشان می‌دهد. برای داشتن معاملات موفق با کمک واگرایی زمانی، بهترین موقعیت برای خرید وقتی است که خریداران قدرت بالا داشته و بهترین زمان برای فروش نیز زمانی است که قدرت فروشندگان قدرت بالایی دارند. در چنین حالتی باید تا جای ممکن از خرید سهم خودداری کنید.

با استفاده از فیبوناچی زمانی می‌توان تحلیل واگرایی زمانی را انجام داد. در بررسی واگرایی زمانی، رفتار اندیکاتور موردنظر نیست، بلکه مدت زمان اصلاح روند موردبررسی قرار می‌گیرد. واگرایی زمانی به دو دسته معمولی و هوشمند دسته‌بندی می‌شود.

واگرایی زمانی معمولی؛ افزایش تعداد کندل‌های روند اصلاحی

این نوع واگرایی زمانی، وقتی ایجاد می‌شود که تعداد کندل‌های روند اصلاحی جدید نسبت به تعداد کندل‌های روند اصلاحی قبلی بیشتر باشد. واگرایی زمانی معمولی در بورس زمانی ایجاد می‌شود که نمودار قیمت از سطح ۱۰۰ درصد فیبوناچی اصلاح شود.

واگرایی زمانی هوشمند؛ کاهش تعداد کندل‌های اصلاحی

واگرایی زمانی هوشمند، وقتی مشاهده می‌شود که تعداد کندل‌های روند اصلاحی قبلی بیشتر از تعداد کندل‌های روند اصلاحی جدید باشد. در چنین شرایطی میزان درصد اصلاح زمانی بیشتر از درصد اصلاح قیمت است.

انواع واگرایی‌ها علت تغییر یا ادامه روند نیستند، بلکه ابزاری برای شناخت این روندها و تصمیم‌گیری بهتر برای سرمایه‌گذاری هستند.

انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال و نحوه شناسایی آن ها - lastech

درک بهتر انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال با کمک دوره‌های آموزشی داجکس

در این مقاله درباره انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. آشنایی با این مفهوم به شما کمک می‌کند معاملات خود را به‌طورهوشمندانه انجام دهید و در معاملات ضرر نکنید. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن شناخت کافی از واگرایی‌ها در تشخیص مسائل ابتدایی، مانند صعودی یا نزولی بودن خط روند نیز دچار مشکل می‌شوند.

شرکت در دوره‌های آموزشی غنی مانند دوره‌های آموزشی داجکس، به شما در شناخت بازارهای مالی از جمله بازار بورس و ارزهای دیجیتال کمک بسزایی می‌کند. اگر قصد شرکت در دوره‌های آموزشی مبتدی و حرفه‌ای داجکس را دارید، به سایت این مجموعه به آدرس dogex.ae سر بزنید. تیم حرفه‌ای داجکس از صفر تا صد فعالیت در بازارهای مالی داخلی و خارجی را به شما آموزش خواهند داد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا