تکنولوژی

انتشار گزارش تکراسا اینسایت؛ اندازه بازار فناوری‌های بازاریابی ایران ۲۴۰۰ میلیارد تومان است

انتشار گزارش تکراسا اینسایت؛ اندازه بازار فناوری‌های بازاریابی ایران ۲۴۰۰ میلیارد تومان است

مطابق با گزارش اخیر تکراسا اینسایت درباره فناوری‌های بازاریابی در ایران، حجم بازار مارتک (فناوری بازاریابی) در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۹ درصدی بازار نسبت به سال گذشته است.

براساس گزارش اخیر تکراسا اینسایت که دیروز با عنوان «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» در رویدادی با همین نام رونمایی شد، سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۴ هزار ابزار مارتک در سطح جهان شناسایی شده است. تکراسا در ایران هم بیش از ۴۰۰ شرکت بازیگر در حوزه فناوری بازاریابی را شناسایی کرده است.

انتشار گزارش تکراسا اینسایت؛ اندازه بازار فناوری‌های بازاریابی ایران ۲۴۰۰ میلیارد تومان است

افزایش قیمت ناشی از تورم در اندازه بازار ایران تأثیر بسزایی داشته است. تفاوت بیش از ۷۰ درصد نرخ رشد اندازه بازار ایران با جهان علاوه‌بر افزایش حجم تقاضا، ناشی از افزایش قیمت است. نرخ تورم بیش از 40 درصد و افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه بازیگران و درنتیجه افزایش قیمت‌ها شده است.

همچنین با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پیامک در سال ۱۴۰۲، اندازه بازار ارائه‌کنندگان پنل پیامکی ۱۴۵ درصد رشد کرد است. با‌توجه‌به سهم ۵۰ درصدی پنل پیامک از اندازه بازار مارتک، این موضوع تأثیر چشمگیری در رشد اندازه بازار مارتک داشته است.

بیش از ۸۰ درصد هزینه‌کرد کسب‌وکارهای آنلاین برای ابزارهای مارتک صرف پنل پیامکی و اتوماسیون بازاریابی می‌شود. با‌‍توجه‌به استراتژی‌های بازاریابی و ماهیت حوزه فعالیت کسب‌وکارها، رتبه هزینه‌کرد پنل پیامک و اتوماسیون بازاریابی در تعدادی از کسب‌وکارها بین رتبه اول و دوم متغیر است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که کسب‌وکارهای آنلاین بزرگ ایرانی، متوسط ۴ تا ۶ درصد از فروش خود را به فعالیت‌های بازاریابی اختصاص می‌دهند. برای مقایسه باید گفت سال گذشته میلادی، سهم بودجه بازاریابی از فروش کسب‌وکارها در جهان ۹ تا ۱۱ درصد بوده است. در ایران ۱۶ درصد این بودجه و در جهان ۳۰ درصد آن خرج ابزار مارتک شده است.

میزان استفاده از ابزار مارتک در ایران و جهان
میزان استفاده و هزینه‌کرد ابزارهای مارتک در ایران

در جهان و ایران، هوش مصنوعی مهم‌ترین روند حوزه مارتک شناخته می‌شود و سیستم‌های مدیریت داده مشتری (CDP) نیز نیاز اصلی مدیران بازاریابی مطرح شده‌اند. از سوی دیگر، ابزارهایی مانند اتوماسیون بازاریابی، سئو، پنل پیامک، رصد رسانه‌ها و سامانه‌های نظرسنجی آنلاین بیشترین کاربرد را میان کسب‌وکارهای بزرگ ایرانی دارند.

گزارش کامل تکراسا را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا