تکنولوژی

امروز در فضا: مارینر 1 پس از پرتاب منهدم شد

امروز در فضا: مارینر 1 پس از پرتاب منهدم شد

در 22 ژوئیه 1962، فضاپیمای «مارینر 1» از ایستگاه کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد. مارینر 1 که برای انجام اولین پرواز سیاره‌ای آمریکا از زهره ساخته‌ شد، اولین فضاپیمای برنامه بین سیاره‌ای مارینر بود.

طراحی فضاپیما توسط آزمایشگاه پیشرانه جت توسعه داده‌ شد و در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود تا در تابستان 1962 به فضا پرتاب شود. اما طراحی‌اش ناگهان تغییر کرد و پرتاب آن به تأخیر افتاد. این فضاپیما مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای تعیین دمای زهره و همچنین اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی و ذرات باردار در نزدیکی سیاره و فضای بین سیاره‌ای انجام داد.

چندین تأخیر ناشی از مشکل در سیستم فرماندهی ایمنی برد، شروع شمارش معکوس را تا ساعت 11:33 شب به تعویق انداخت. پرتاب سرانجام در ساعت 9:21:23 صبح روز بعد صورت گرفت.

مارینر 1

اندکی پس از بلند شدن، خطا در ارتباط بین موشک و سیستم‌های هدایت زمینی آن باعث شد که موشک از مسیر خود منحرف شود. بنابراین به اجبار توسط ایمنی محدوده از بین رفت.

به دلیل انحراف تدریجی و نه شدید از مسیر خود، مهندسان مشکوک شدند که خطا در معادلات پرواز بارگذاری شده‌ در رایانه هدایت‌کننده موشک است. پس از پنج روز تجزیه و تحلیل، مهندسان تعیین کردند که چه چیزی باعث نقص در مارینر 1 شده‌ است: یک خطا در منطق کامپیوتر راهنمایی همراه با یک نقص سخت افزاری.

حتما بخوانید : در رثای مسعود

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا