فناوری

افزایش نگرانی‌ها درباره شکل‌گیری احساس عاطفی انسان نسبت به هوش مصنوعی

افزایش نگرانی‌ها درباره شکل‌گیری احساس عاطفی انسان نسبت به هوش مصنوعی

در دهه گذشته، دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند سیری اپل و الکسای آمازون، به بخشی جدایی ناپذیر از تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند.

اما اخیراً نوع جدیدی از چت ربات شبیه انسان با هوش مصنوعی ظهور کرده است که از طریق متن، صدا و تصاویر با انسان در تعامل است.

در حال حاضر، بیش از 100 اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که به شرکای بالقوه عاشقانه و جنسی با گزینه‌های سفارشی‌سازی گسترده، از جمله ویژگی‌های فیزیکی و شخصیتی، پیشنهاد می‌کنند.

با نشان دادن واقع‌گرایی، سازگاری و تعامل، چت ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به صورت تدریجی در طول مکالمه تکامل پیدا کنند و می‌توانند پاسخ‌های خود را مطابق با علایق، نیازها و سبک‌های ارتباطی کاربران تنظیم کنند.

چت ربات‌های مدرن مجهز به هوش مصنوعی ویژگی‌های زیادی شبیه به انسان دارند که باعث می‌شود کاربران بیشتر درگیر شوند و ارتباطات عاطفی برقرار کنند، حتی تا حدی که عاشق شوند.

محققان معتقدند که احساس تنهایی، که با شروع محدودیت‌های پاندمی کووید-19 تشدید شده است، باعث شده است افراد بیشتری از هوش مصنوعی به عنوان جایگزینی برای دوستان و شرکای عاشقانه استفاده کنند.

 

افزایش نگرانی‌ها درباره شکل‌گیری احساس عاطفی انسان نسبت به هوش مصنوعی

آیا باید نگران باشیم؟
به شکلی تکان دهنده، مطالعات اولیه اخیر هیچ تفاوتی در لذت، برانگیختگی جنسی و پاسخ عاطفی برای شرکت کنندگانی که با یک انسان، یک چت‌بات یا یک انسان واقعی در تعامل بودند، نشان نداد. حتی یک مطالعه نشان داد که افراد در حین مکالمه، ارتباط عاطفی قوی‌تری با چت‌بات‌ها نسبت به انسان‌هایی که کمتر پاسخگو هستند، احساس می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که انسان‌ها می‌توانند با هوش مصنوعی ارتباط عاطفی واقعی برقرار کنند، حتی زمانی که می‌دانند که این یک فرد «واقعی» نیست. اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری از افراد از  مزایای روانی چت‌بات‌ها بهره می‌برند، اما پیامدهای مضر بالقوه این روابط هنوز نامشخص است.

جنبه تاریک عاشق هوش مصنوعی شدن!
کارشناسان در گزارشی که توسط وب سایت Live Science منتشر شده است، می‌گویند که چت‌ربات‌های عاشقانه طوری برنامه ریزی شده‌اند که شکلی منحصر به فرد از همراهی را با در دسترس بودن مداوم، تعاملات روانی و اجتناب از درگیری‌ها و مشکلات ارائه دهند. این امر نگرانی‌ها را در مورد تأثیرگذاری بر انتظارات کاربران در مورد روابط عاشقانه میان انسان و هوش مصنوعی تشدید می‌کند.

کارشناسان تأیید کردند که چت‌ربات‌ها ممکن است در موارد زیر کار کنند:

 

افزایش نگرانی‌ها درباره شکل‌گیری احساس عاطفی انسان نسبت به هوش مصنوعی

جلوگیری از رشد مهارت های اجتماعی
برنامه‌های چت عاشقانه ممکن است مانع توسعه مهارت‌های اجتماعی برای برخورد با روابط دنیای واقعی، از جمله تنظیم عاطفی و تأیید خود از طریق تعاملات اجتماعی شود. فقدان این عناصر ممکن است مانع از توانایی کاربران برای ایجاد روابط معتبر، پیچیده و متقابل با انسان‌های دیگر شود. روابط انسانی شامل چالش‌ها و درگیری‌هایی است که باعث رشد شخصی و ارتباطات عمیق عاطفی می‌شود.

ترویج انزوای اجتماعی
ماهیت قابل تنظیم و در دسترس بودن مداوم هوش مصنوعی می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی و وابستگی عاطفی شود. محققان هشدار می‌دهند که تعامل زیاد با هوش مصنوعی ممکن است باعث شود افراد از محیط اطراف خود کناره گیری کنند و انگیزه آنها را برای ایجاد ارتباطات اجتماعی جدید و معنادار کاهش دهد. زیرا کاربران ممکن است بیش از حد به این موجودات دیجیتال برای حمایت عاطفی، همراهی یا تحقق بخشیدن به آنها اعتماد کنند. 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا