رمز ارز

استیبل کوین GHO چیست؟ آشنایی با استیبل کوین آوه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بازار استیبل کوین‌ها در حال حاضر بیش از صدها میلیارد دلار ارزش دارد و دارای ده‌ها کوین است. در حالی که این استیبل کوین‌ها متفاوت از هم عمل می‌کنند، اما همه آ‌ن‌ها هدف یکسانی دارند و وعده ثبات در فضای پرنوسان ارزهای دیجیتال را می‌دهند. از آنجایی که استیبل کوین‌ها از نوسانات بازار در امان هستند، استفاده از این نوع دارایی‌ها به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت‌های جهانی و تسهیل‌کننده وام‌دهی و استقراض در بخش دیفای بسیار محبوب شده‌ است. پس از سقوط چشمگیر پروژه ترا و استیبل کوین الگوریتمی ترا یواس‌دی (UST) آن، آوه (Aave)، یک بازار غیرحضانتی، یک استیبل کوین غیرمتمرکز جدید به نام توکن GHO را معرفی کرد. اما هدف آوه از ایجاد استیبل کوین GHO چیست؟ در مقاله امروز به معرفی استیبل کوین آوه GHO و بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

استیبل کوین GHO چیست؟

توکن GHO یک استیبل کوین غیرمتمرکز و چند_وثیقه‌ای (multi-collateralized) است که ارزش آن با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این استیبل کوین توسط شرکت آوه (توسعه‌دهنده پروتکل آوه) در اوایل ژوئیه سال ۲۰۲۲ پیشنهاد و توسط سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو (DAO) آوه از طریق رأی‌گیری تأیید شد.

۵۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی بیت لند، ۵۰۰ میلیون بیبی دوج جایزه بگیرید!


ثبت نام

استیبل کوین GHO توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال منتخب توسط کاربر پشتیبانی می‌شود و مهم‌تر از همه، به جای یک نهاد واحد، تحت مالکیت و اداره جامعه آوه است. این غیرمتمرکز بودن، ویژگی‌ مهمی است که استیبل کوین آوه GHO را به طور قابل‌توجهی از سایر استیبل‌کوین‌های در گردش متمایز می‌کند.

استیبل کوین GHO چیست؟ آشنایی با استیبل کوین آوه

شرکت‌ آوه توکن GHO را برای افزایش پذیرش استیبل کوین‌ها با تزریق نقدینگی و ثبات بیشتر به فضای رو به رشد دیفای معرفی کرد. دائوی آوه تمام سود حاصل از وام‌دهی استیبل‌کوین GHO را به دست می‌آورد و درآمد اضافی برای اعضا فراهم می‌کند.

قبل از بررسی بیشتر استیبل کوین آوه GHO، بیایید ابتدا با خود پلتفرم آوه، توسعه‌دهنده توکن GHO کمی آشنا شویم.

آوه چیست؟

آوه (به زبان فنلاندی به معنای شبح یا روح) یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز و متن باز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را وام بدهند و وام بگیرند. آوه روی چندین بلاکچین از جمله اتریوم، فانتوم، هارمونی و اولانچ اجرا می‌شود.

آوه و دیگر پروتکل‌های وام‌دهی دیفای به جای واسطه‌های متمرکز مانند بانک‌ها، از قراردادهای هوشمند (کدهایی که تراکنش‌ها را به صورت خودکار اجرا می‌کنند) برای تسهیل فعالیت‌های وام‌دهی و استقراض استفاده می‌کنند. اساساً هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. بنابراین، در آوه، مستقیماً از افرادی که دارایی‌های رمزارزی خود را به این پروتکل واریز می‌کنند، وام می‌گیرید. وام‌دهندگان هم به نوبه خود، سود دارایی‌های دیجیتال سپرده‌شده خود را دریافت می‌کنند.

استیبل کوین GHO چیست؟ آشنایی با استیبل کوین آوه

به دلیل ماهیت بی‌ثبات ارزهای دیجیتال، وام‌گیرندگان باید بیش از حد وثیقه بگذارند، به عبارت دیگر، باید به طور قابل‌توجهی بیشتر از آنچه که وام می‌گیرند، ارز دیجیتال سپرده‌گذاری کنند. اگر ارزش وثیقه آن‌ها از یک مقدار از پیش تعیین شده کاهش یابد، قرارداد هوشمند وثیقه آن‌ها را نقد می‌کند تا وام آن‌ها را پوشش دهد.

در فضای شلوغ دیفای، آوه با فراهم کردن امکان قرض گرفتن و وام دادن با بیش از ۲۰ دارایی رمزارزی می‌درخشد و به کاربران گزینه‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد.

استیبل کوین آوه GHO چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین GHO زمانی ایجاد یا ضرب می‌شود که یک کاربر (یا وام‌گیرنده) وثیقه را در نسبت مشخصی قرار دهد. هنگامی که کاربر وام را بازپرداخت می‌کند، پروتکل توکن GHO برگشتی را می‌سوزاند. سود حاصل از دارایی قرض‌گرفته‌شده به خزانه دائو می‌رود. دارایی‌های رمزارزی هم که به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند، برای وام‌گیرنده بازدهی ایجاد می‌کنند.

برخلاف استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه الگوریتمی محض –مانند UST، که از یک مکانیسم تثبیت‌کننده پیچیده برای سوزاندن و استخراج کوین LUNA برای حفظ ارزش دلاری خود استفاده می‌کند– استیبل‌کوین GHO استفاده از «تسهیل‌کننده‌هایی» را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند توکن GHO را بر اساس مکانیسم‌هایی که هنوز فاش نشده، تولید کنند و بسوزانند. این تسهیل‌کننده می‌تواند یک پروتکل یا نهادی باشد که توسط دائوی آوه تأیید شده است. برای کنترل شرایط، حاکمیت آوه یک مقدار حداکثری از استیبل‌کوین آوه GHO که یک تسهیل‌کننده خاص می‌تواند ایجاد کند را برای هر تسهیل‌کننده تصویب می‌کند.

ویژگی‌های توکن GHO

برخی از ویژگی‌های مهم استیبل کوین GHO عبارتند از:

ضرب بر اساس موقعیت

استیبل کوین آوه GHO دارای ویژگی‌های مشابهی با استیبل کوین محبوب DAI (ایجاد شده توسط MakerDAO) است. هر دو توکن غیرمتمرکز هستند و از وثیقه‌گذاری بیش از حد برای حفظ ارزش خود با دلار آمریکا استفاده می‌کنند. با این حال، توکن GHO مزیت متمایزی دارد که بر اساس موقعیت ضرب می‌شود. ضرب بر اساس موقعیت، مدیریت موقعیت یکپارچه‌تر و منصفانه‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین امکان بهینه‌سازی بهتر هزینه گس را فراهم می‌کند.

وثیقه گذاری با دارایی‌های رمزارزی متعدد

استیبل کوین GHO توسط طیف متنوعی از ارزهای دیجیتال پذیرفته‌شده در پلتفرم آوه پشتیبانی می‌شود. برای ضرب استیبل کوین آوه GHO، کاربران باید دارایی‌های رمزارزی با ارزش بالاتری را نسبت به ارزش توکن GHO سپرده‌گذاری کنند. از این سیستم، تحت عنوان وثیقه بیش از حد یا overcollateralization یاد می‌شود. وثیقه بیش از حد تضمین می‌کند که خطر از دست دادن پشتوانه دلاری یا دی‌پگ شدن استیبل‌کوین GHO به حداقل می‌رسد.

استیبل کوین GHO چیست؟ آشنایی با استیبل کوین آوه

ادغام و یکپارچگی Aave-GHO

در طرح پیشنهادی استیبل کوین آوه GHO برنامه‌هایی برای ادغام توکن GHO با اکوسیستم آوه از طریق راه‌اندازی یک aToken و یک توکن بدهی گنجانده شده است. این سیستم از مکانیزمی مشابه سایر دارایی‌های موجود در پلتفرم آوه استفاده می‌کند. ادغام Aave-GHO باعث رشد استیبل‌کوین GHO در شبکه اتریوم خواهد شد.

مقایسه استیبل‌کوین GHO با سایر استیبل کوین‌های محبوب

در حالی که تیم آوه اعلام کرده که استیبل کوین آوه GHO به‌ جای رقابت، قصد دارد رشد بازار غیرمتمرکز و جهانی استیبل ‌کوین‌ها را تسهیل کند، مقایسه توکن GHO با دیگر استیبل‌کوین‌های محبوب و معتبر اجتناب‌ناپذیر است.

مقایسه استیبل‌کوین GHO با استیبل کوین DAI

استیبل کوین DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتوانه رمزارزی است که ارزش آن به دلار آمریکا متصل است. DAI یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها و زاییده‌ پروتکل Maker در بلاکچین اتریوم است.

مشابه استیبل کوین آوه GHO، کاربران DAI را با سپرده‌گذاری دارایی‌های رمزارزی به عنوان وثیقه در خزانه‌های پروتکل Maker ایجاد می‌کنند. همچنین، مانند توکن GHO هر DAI ضرب‌شده، توسط وثیقه‌ای با ارزشی بسیار بالاتر از بدهی DAI پشتیبانی می‌شود.

مقایسه استیبل کوین GHO با استیبل کوین UST

ترا یواس‌دی یا UST یک استیبل کوین الگوریتمی غیرمتمرکز است که روی بلاکچین ترا میزبانی می‌شود و ارزش آن به دلار آمریکا متصل است. تا زمان فروپاشی ترا در می ۲۰۲۲، توکن LUNA رمزارز بومی این بلاکچین در لیست ۱۰ دارایی برتر بر اساس ارزش بازار قرار داشت و UST هم یک استیبل کوین پیشرو بود.

برخلاف استیبل کوین آوه GHO و سایر استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، UST توسط دارایی‌های رمزارزی مانند BTC یا ETH پشتیبانی نمی‌شد. در عوض، برای حفظ پیوند خود با دلار آمریکا، به مکانیسم حق ضرب (seigniorage mechanism) وابسته بود. این مکانیسم به این صورت کار می‌کند که اجازه می‌دهد ۱ دلار آمریکا با ۱ دلار LUNA بازخرید شود. اگر UST پیوند خود را با دلار از دست بدهد، یک فرصت آربیتراژی ایجاد می‌کند که -در تئوری- بازار را تشویق می‌کند تا دوباره پیوند خود را به دست آورد.

با این حال، این اتفاق در دنیای واقعی متفاوت بود و یک سری رویدادهای مرتبط منجر به دی‌پگ شدن UST و فروپاشی آن شد.

آیا استیبل کوین آوه GHO برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

استیبل کوین‌ها ارزش سایر دارایی‌های باثبات‌تر مانند فیات یا طلا را دنبال می‌کنند. بنابراین، خرید توکن GHO برای اهداف سرمایه‌گذاری منطقی نیست؛ زیرا قیمت آن ثابت می‌ماند. با این حال، دارندگان استیبل‌کوین GHO می‌توانند از آن برای محافظت در برابر تورم استفاده کنند؛ در حالی که همچنان سود وثیقه سپرده شده خود را دریافت می‌کنند.

استیبل کوین آوه GHO همچنین فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا در پروتکل آوه و سایر پروتکل‌های دیفای استیکینگ انجام دهند و در ازای آن، پاداش بگیرند. استیک‌کنندگان توکن آوه نیز از نرخ تخفیفی برای استقراض توکن GHO برخوردار خواهند شد که سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا به ایمن کردن پروتکل آوه کمک کنند.

تیم آوه قصد دارد از کمک‌های مالی و هکاتون‌ها برای ترویج پذیرش انبوه استیبل‌کوین GHO استفاده کند. از جمله نقاط جذب کاربر، استفاده از استیبل کوین آوه GHO به عنوان یک سیستم پرداخت بدون مرز و بدون مجوز است. تیم توسعه‌دهنده همچنین امیدوار است که اکوسیستم لایه دوم که به سرعت در حال رشد است، با هزینه‌های پایین تراکنش، زمینه مساعدی را برای پیشرفت‌های بیشتر، شامل استفاده گسترده از توکن GHO، فراهم کند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی استیبل کوین GHO پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، شرکت آوه استیبل کوین آوه GHO را به دنبال سقوط اکوسیستم و استیبل کوین ترا معرفی کرد. توکن GHO با روش وثیقه گذاری بیش از حد و متشکل از چندین دارایی رمزارزی طراحی شده که پس از رویدادهای اخیر در بازار استیبل کوین‌ها، کمی آسایش را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. انتظار می‌رود که استیبل‌کوین GHO  نقدینگی و رشد بیشتری را برای بازار غیرمتمرکز استیبل کوین‌ها و همچنین، درآمد بیشتری را برای پروتکل آوه به ارمغان بیاورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا