تکنولوژی

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«ایلان ماسک» بخش مهمی از زندگی خود را صرف پیش‌بینی‌ها و ایده‌هایی کرده است که بعضی از آن‌ها به‌لطف تیم کارآمدش در SpaceX به واقعیت بدل گشته‌اند. ولی در میان این پیش‌بینی‌ها، موارد زیادی هستند که ماسک دوست دارد از ذهن عموم پاک شوند، زیرا هیچ‌کدام به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. 

اخیراً ایلان ماسک در جریان گفت‌وگو با رئیس صندوق مستقل نروژ، اظهاراتی پیرامون هوش جامع مصنوعی (AGI) داشته و پیش‌بینی کرده است که بشر تنها طی یک الی دو سال آینده به این فناوری دست خواهد یافت و شاهد هوش مصنوعی انسان‌مانند خواهیم بود. ماسک اعلام کرد: «این ادعای بزرگی است که بگوییم هوش مصنوعی (حتی با کمک کامپیوتر) باهوش‌تر از انسان عمل می‌کند؛ آیا ماشین‌ها و ربات‌ها از انسان‌هایی که کاربران کامپیوتر هستند نیز باهوش‌ترند؟ احتمالاً هنوز نه؛ اما شاید تا پنج‌سال آینده به این موضوع برسیم.» 

ایلان ماسک

البته با توجه به سابقه ایلان ماسک در پیش‌بینی‌های بعضاً غلط، نمی‌توان چندان روی حرف‌های او حساب باز کرد و باید ببینیم که مسیر توسعه هوش مصنوعی در آینده چگونه پیش خواهد رفت. در ادامه مروری بر بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در پانزده‌ سال اخیر خواهیم داشت.

روبوتاکسی در ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۹، ایلان ماسک پیش‌بینی کرد که علی‌رغم برخی محدودیت‌های قضایی، روبوتاکسی‌ها از سال بعد، یعنی ۲۰۲۰، در تسلا حضور یابند. وی همچنین مدعی شد که داشتن هرچیزی به‌جز ماشین‌های تسلا تا سال ۲۰۲۲، بیٰ‌فایده خواهد بود؛ زیرا تنها خودروهای تسلا می‌توانند قابلیت‌های سطح‌بالا و خودرانی را از طریق نرم‌افزار رانندگی مستقلشان ارائه دهند و خودروهای دیگر از سیستم سخت‌افزاری خودران کامل محرومند. 

ایلان ماسک

با وجود تلاش‌های مداوم در پشت‌صحنه و وعده‌های داده‌شده برای رونمایی از روبوتاکسی‌، شک‌وتردید‌های زیادی در مورد دسترسی تجاری به این خودروها در کوتاه‌مدت وجود دارد. از طرفی، شرکت‌هایی مانند کروز و وایمو نیز روی فناوری مشابه کار می‌کنند، اما آن‌ها هم به موفقیتی دست نیافته‌اند. درنتیجه ظاهراً جسارت ماسک برای توسعه چنین پروژه‌ای، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و ممکن است زمان بیشتری را برای دیدن این خودروها منتظر بمانیم.

هایپرلوپ 

در سال ۲۰۱۳، ماسک ایده حمل‌ونقل هایپرلوپ با سرعت ۶۰۰ مایل بر ساعت را مطرح کرد و از پیش‌بینی‌ خود پیرامون این پروژه گفت، اما اعلام کرد که توسعه آن را بر عهده نخواهد گرفت. همچنین وی در توییتی در سال ۲۰۱۷، ایده‌ای ساده‌تر به نام «حلقه»، شبیه به هایپرلوپ اما بدون لوله‌های خلأ را برای مسیرهای کوتاه‌تر پیشنهاد کرد. 

ایلان ماسک

در سال ۲۰۱۸، ماسک در نشست مطبوعاتی با شهردار شیکاگو، از اقدامات شرکت Boring در ساخت تونلی به طول ۱۸ مایل بین مرکز شهر شیکاگو و فرودگاه اوهر خبر داد که مسافران را در ۱۲ دقیقه بین این دو نقطه جابه‌جا می‌کند. این ایده هرگز به سرانجام نرسید و درحال‌حاضر به وسایل نقلیه عمومی تسلا در لاس‌وگاس محدود شده است.

سکنا در مریخ تا سال ۲۰۲۴

اسپیس‌ایکس به‌دلیل دستاوردهای فضایی خود و گسترش اینترنت ماهواره‌ای، برجسته‌ترین دارایی ایلان ماسک محسوب می‌شود. بااین‌حال، پیش‌بینی‌های فضایی ایلان ماسک، به‌خصوص در مورد بازه زمانی استعمار مریخ، اغلب جاه‌طلبانه بوده است؛ مانند پیش‌بینی حضور انسان در این سیاره تا سال ۲۰۲۴. ماسک در ژوئن ۲۰۱۴ به CNBC گفت: «امیدوارم که اولین انسان‌ها در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به مریخ بروند و من فکر می‌کنم که این اتفاق قطعاً رخ خواهد داد.» 

ایلان ماسک

اگرچه ماسک به‌دنبال ساخت شهرهای قابل‌سکونت برای زندگی یک میلیون انسان در مریخ است، اما احتمالاً چنین هدفی طی چند سال آینده غیرقابل دسترسی خواهد بود؛ چرا که متخصصان اکنون روی مأموریت بازگشت به ماه تمرکز دارند.

سفر به دور ماه تا ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۷، ماسک از سفر مشتریان اختصاصی اسپیس‌ایکس به دور ماه تا سال ۲۰۱۸ خبر داد. البته هنوز چنین سفری صورت نگرفته و آخرین برنامه‌ریزی شرکت برای ارسال مشتریان در سال ۲۰۲۳ نیز ناکام مانده است. اگرچه ناسا سفر انسان‌ها به دور ماه را برای سال ۲۰۲۵ و با مأموریت آرتمیس ۲ تدارک دیده، اما هنوز اطلاعاتی از چنین سفری توسط اسپیس‌ایکس برای شهروندان عادی منتشر نشده است.

ایلان ماسک

تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ صفر می‌شود!

یکی از بدنام‌ترین پیش‌بینی‌های ایلان ماسک به ۱۹ مارس ۲۰۲۰ برمی‌گردد؛ زمانی که علی‌رغم ثبت روزانه ۲۰ هزار مبتلای جدید به کرونا، ایلان‌ ماسک گفت که تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا تا پایان آوریل همان سال به صفر می‌رسد. اما این پیش‌بینی نیز همانند موارد ذکرشده، نادرست بود و بیش از یک میلیون شهروند ایالات‌متحده جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند. 

دسترسی به ماشین با رانندگی خودمختار

در سال ۲۰۱۶، ماسک پیش‌بینی کرد که رانندگان تسلا قادر خواهند بود که به خودروهای خود در هر مکانی دسترسی داشته باشند. چنین ویژگی به رانندگان اجازه می‌داد که ماشین‌هایشان با رانندگی خودکار، خود را به موقعیت راننده برسانند. اما در سال ۲۰۱۸، تسلا از خلق و توسعه این قابلیت شانه خالی کرد و ماسک با عدم اعتراف به اشتباه‌بودن پیش‌بینی‌اش، اعلام کرد که چنین فناوری به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. 

ایلان ماسک

ماشین‌های خودران در سال آینده 

در ویدیویی از ایلان‌ ماسک که مجدد آپلود شده است، وی درباره پیش‌بینی خود مبنی بر رانندگی کاملاً خودکار در سال آینده (در زمان ضبط ویدیو) می‌گوید، اما مشکل اینجاست که این وعده بارها و بارها تکرار شده است. 

هوش مصنوعی؛ خطرناک‌تر از سلاح هسته‌ای

علی‌رغم هشدارهای ایلان ماسک در مورد خطرات هوش مصنوعی، وی حضور در OpenAI را به‌عنوان سرمایه‌گذار تجربه کرده و سپس در بخش‌های دیگر نیز نقش مهمی در توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی ایفا کرده است. این تناقض در رفتارهای فعلی ماسک نیز دیده می‌شود و علی‌رغم درخواست وی برای احتیاط بیشتر در توسعه این فناوری، خود روی هوش مصنوعی Grok سرمایه‌گذاری کرده است. این تناقض درحالی است که ماسک در توییتی، در اوت 2014 نوشت که هوش مصنوعی یقیناً خطرناک‌تر از سلاح‌های هسته‌ای عمل می‌کند.

کارخانه شکلات‌سازی

یکی از وعده‌های جالبی که به سرانجام نرسید، تأسیس شرکت شکلات‌سازی ایلان ماسک بود. او در مه ۲۰۱۸، در توییتی اعلام کرد که به‌طور جدی خواهان راه‌اندازی خط تولید شکلات است. ولی این اتفاق هرگز رخ نداد. 

جمع‌بندی

شخصیت رؤیاپرداز ایلان ماسک سبب شده است که شاهد نوآوری‌های متفاوتی از او باشیم و ردپای وی را در برخی از فناوری‌های مهم فعلی مانند حوزه فضا و اینترنت ماهواره‌ای ببینیم. بااین‌حال، همین رؤیاپردازی منجر به ارائه‌ پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی از سوی او شده است که با شرایط فعلی بشر چندان مطابقت ندارد و دستیابی به آن‌ها بعضاً زیرساخت‌های مهمی را می‌طلبد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا